angstige ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 21:29

hey,
een vriendin van mij heeft 5 maanden geleden een paard gekocht, ze kan een beetje rijden (stap, draf en galop en sturen). ze had een paard op het oog en het leek een erg rustig en betrouwbaar paard want de eigenaars zeiden dat het paard al met gehandicapten had gewerkt enzo. dus heeft ze dat paard gekocht maar zij is een onzekere ruiter en dat heeft ze ook gezegd als ze het paard ging testen, de eigenaars zeiden dat dat geen probleem zou zijn. maar het is wel een probleem. nu heeft ze helemaal geen vertrouwen meer in haar paard en ze neemt pilletjes om te kalmeren want anders durft ze het zelfs niet meer te poetsen. ik vind het zo jammer voor haar en zij vind het ook jammer en ze heeft terug gebeld naar de vorige eigenaars en die wisten te vertellen dat het paard wel bij gehandicapten is geweest maar dat die is moeten terug komen omdat het niet lukte en dat het paard een zekere ruiter moet hebben, ze is dus gewoon in het zak gezet. ze wil het paard terug verkopen maar ze twijfelt toch, ze vind het zo jammer dat het niet lukt.
dus ik probeer haar nu te helpen en haar terug vertrouwen te geven in haar paard. ze vind dit een super goed idee en wil zich ook volledig inzetten. ze heeft me alles verteld wat er niet goed ging. het eerste was haar paard vangen op de wei, die liep soms weg en als je ze dan had dan wou ze niet meer vooruit. gisteren: ik ben dus alleen op de wei gegaan en ben niet in 1 rechte lijn naar haar toegestapt en gedaan alsof ik eigenlijk geen interesse in haar had, totdat ik 2meter van haar stond, dan stak ik mijn hand uit en wachte, ik keek niet naar haar, ze kwam dan zelfcontact zoeken en dan deed ik rustig haal halster aan maar dan wou ze niet vooruit. ik heb van mijn nonkel geleerd dat je dan gewoon spanning op het touw moet houden en niet naar haar kijken en wachten tot ze naast je komt staan. ik heb eerst 5min moeten wachten maar ze kwam dan. vandaag: heeft zij eens geprobeerd om ze te vangen net zoals ik dat deed en we stonden 5 meter van haar en ze kwam vanzelf, dit vond ze zo geweldig, alleen het meelopen ging wat slechter dan de dag er voor maar ja.
gisteren: ze heeft er zonder zadel aan de longe op de wei opgezeten. alles was goed gegaan en ze wou ze niet meer verkopen. vandaag: heeft ze op de piste met zadel gereden, wel aan de longe en ze is er af gegaan, ze had te veel schrik en zag het niet meer zitten. dan zijn we naar mijn paard gegaan (echt betrouwbaar paard) daar heeft ze er mee gereden op de piste en zelfs op eigen initiatief gedraaft en gegalopeerd. mijn paard vertrouwt ze nu wel alleen haar eigen paard niet. ik zit er niet mee in dat ze een paar keer op mijn paard komt rijden voor het vertrouwen maar hoe laat ik haar haar eigen paard vertrouwen? als ik er mee rij doet het beest echt niets. ik heb het gevoel dat zij niet streng genoeg is, de ene keer mag het paard zelf naar stap gaan als die dat wil en de andere keer niet. ze rijd ook zo met mijn paard en dat heb ik niet graag. weten jullie wat ik moet doen?

44Myrthe44

Re: angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:33

Ik denk dat het toch de beste oplossing voor haar is om het paard te verkopen.
Je zegt zelf al dat het paard een zekere ruiter nodig heeft, en dat is ze niet (en wordt ze misschien wel nooit).
Er zijn zat paarden op de markt die wél rustig zijn, ga daar naar opzoek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 23:50

44Myrthe44 schreef:
Ik denk dat het toch de beste oplossing voor haar is om het paard te verkopen.
Je zegt zelf al dat het paard een zekere ruiter nodig heeft, en dat is ze niet (en wordt ze misschien wel nooit).
Er zijn zat paarden op de markt die wél rustig zijn, ga daar naar opzoek.

Niet veel paarden blijven braaf bij zo'n eigenaar.

Ze zal zelfverzekerder moeten worden en consequent zijn in omgang en rijden. Of ze bereid is om zo hard aan zichzelf te werken is dan wel de vraag.

Laat zij door andere mensen ook over zich heen lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 23:55

Tsja. Mijn mening is dat zulke angstige ruiters beter geen eigen paard kunnen hebben.
Het blijven immers dieren van zo'n 500 kilo met een eigen wil, dat is dus 'altijd' gevaarlijk.
Nou zijn ze gelukkig niet agressief van nature en de meeste paarden ook niet heel dominant zolang je als eigenaar voldoende overwicht hebt... En da's het probleem met zulke angstige mensen; ieder paard gaat er op den duur wel een loopje mee nemen helaas :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:36

Laat haar grondwerkllessen nemen. Vaak komt angst grotendeels doordat je niet zo goed begrijpt waarom een paard bepaalde dingen wil doen. Met grondwerkles leer je daar veel over en leer je veel manieren om je paard te vertrouwen en het paard ook haar te laten vertrouwen.

Mocht ze daar geen tijd in willen steken dan zou ik ook adviseren om te verkopen. Het is een duur grapje om hem alleen maar op het land te laten staan.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 16:46

ze laat zich idd ook doen door mensen. ze wil er wel tijd in steken maar niet echt veel geld, dus lessen vind ze te duur, ik heb haar al gezegd dat ze niet elke week moet les nemen maar regelmatig maar ook dat vond ze te duur. dus het zal dan misschien maar beter zijn om haar paard te verkopen.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:50

Oei een onzekere ruiter die geen les wil nemen. Lijkt me geen goede combi met een eigen paard :n

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:43

Mmmmm een angstige ruiter heeft les nodig! Anders kom je er nooit, ik spreek uit ervaring. Maar een eigen paard hebben en lessen al te duur vind dan vraag ik me af waarom je een eigen paard hebt. Wat als het beestje medisch wat gaat mankeren? Is dat ook te duur?

Als ze hier niets aan doet en niet in investeerd komt het niet goed. ook niet met een ander paard. Je paard is je spiegel, dus ben jij zenuwachtig, nerveus, bang of wat dan ook dan neemt het paard het over. En niet om gemeen te doen maar een paard is een vluchtdier en gevoelsdier. Zij geeft met haar angst aan dat er gevaar dreigt en het paard reageert hier op.

Wat doet het paard verkeerd waardoor ze zo bang is geworden?

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 20:44

het paard is al 2 keer met haar gaan lopen, allee zij bedoeld daarmee als ze aan het draven is dat het paard vanzelf naar galop gaat en zij het niet terug naar draf kon krijgen. dus als het paard nu nog maar 1 pas versnelt dan slaat ze in paniek en verkrampt ze helemaal en dan begint ze te denken van: hoe moet ik er hier af geraken. de meesten zouden dan denken hoe kan ik er blijven opzitten en mijn paard terug rustig krijgen. ze denkt veel te ver vooruit, ze denkt al aan dingen die niet eens gebeuren en dat weet ze zelf ook maar toch gebeurt het.

Winner91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:11

Ik heb ook wel eens gehoord mocht het paard binnen 2 maanden niet aan de gewenste eisen voldoen vanwegen leugens mag het paard worden terug gebracht. Of zeg ik nu iets heel geks?

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 21:40

de vorige eigenaars willen haar niet terug want de klik was er niet.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:59

Sorry maar ik denk niet dat dit aan het paard ligt. Elk paard moet wennen aan zijn nieuwe omgeving en nieuwe ruiter. Elk paard is anders in een andere omgeving, dat is helemaal niet zo raar. Als zij onervaren is en dus teveel klemt is het logisch dat het paard harder gaat. Ze zal moeten lessen om haar techniek te verbeteren en een onafhankelijke zit te creeeren anders blijft ze dit houden ook bij een ander paard. Ik denk niet dat je het paard dit kwalijk kunt nemen. Wat gebeurt er als jij op dit paard rijd? Hoe oud is het paard?

Ik weet niet waar ze vandaan komt maar ze zou eens contact op kunnen nemen met Elge Paauwe. http://www.arua.nl
Zij heeft mij een heel stuk op weg geholpen. Maar ja het kost wel geld en dat wil je vriendin er niet aan uitgeven....

Als het paard van een particulier is gekocht kun je het paard niet zomaar terugbrengen hoor of de koop ontbinden. Als je het paard van een bedrijf hebt gekocht heb je meer rechten. Maar niet omdat zij er niet op kan rijden hoewel het paard gewoon braaf is. tenzij je een proefperiode op papier hebt staan.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:14

Wat ik ga zeggen klinkt misschien hard, maar als jouw vriendin niet wil investeren in de relatie met haar paard en het overwinnen van haar angst, dan zou ik daar als ik jou was ook niet in investeren. Ik zou haar zeker ook niet meer op jouw paard laten rijden; je geeft zelf aan dat ze jouw paard ook zijn eigen gang laat gaan en dat zou ik als eigenaar niet willen.
Het is een nobel streven om je vriendin te willen helpen, maar ik krijg sterk de indruk dat jij alles doet en zij niks. Laat haar maar tobben zou ik zeggen. Mocht ze bij jou komen klagen, dan zou ik zeggen dat jij haar ook niet kan helpen. Hopelijk voor haar realiseert ze zich dan op een gegeven moment dat ze de keuze heeft: paard verkopen of les gaan nemen.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 17:12

ik heb haar ook al verschillende keren gezegd dat het paard echt doodbraaf is en ze zegt zelf dat het aan haar ligt maar het paard staat nu al terug op internet dus dan is het ook de moeite niet meer dat ze op mijn paard rijd want als ze haar paard heeft verkocht dan stopt ze met rijden.

DawnFirst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 00:40

Wouw, hier kan ik echt enorm pissig om worden. Ze verkoopt het paard zonder het dier ook maar een kans te geven en aan zichzelf te werken... Ik hoop wel dat het beestje een beter baasje krijgt. En ook zeker niet op jou pony laten rijden...

Nja succes ermee