Bokkie :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toralone

Bokkie :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 12:35

Mijn probleem is als volgt...

mijn paard heb nogal de neiging om te bokken bij gelegenheid ('Oh, daar kan ik van schrikken, BOK, oh, dat is eng, BOK, oh, je zit verkeerd, BOK etc...). De laatste paar keer ging het eigenlijk heel erg goed, maar als ik aanspring in galop blijft de neiging dat ze gaat bokken.
Als ik haar 'moe' heb gereden, heeft ze het minder, maar gisteren was ze vrij fris en ja hoor, ik spring aan en we hebben rodeo.

Het zadel en haar rug is nagekeken, hier is niets aan te zien. Ook het hoofdstel, haar mond en benen zijn gecontroleerd, er is niets wat aanduidt in pijn waarom ze bokt.

Het probleem is nu dus dat ze steeds minder te vertrouwen is, gaat ze het wel of niet doen. En 9 van de 10x blijf ik zitten, maar die enkele keer dat ik eraf word gegooid is natuurlijk niet grappig (helemaal niet als het met een buitenrit is).

Iemand ideeën om dit op te pakken, aan te pakken, suggesties om te proberen? Ik wil haar niet verkopen vanwege deze problemen, maar ik wil ook een paard wat ik kan vertrouwen.
Elke opmerking/suggestie/idee is welkom, hoe klein ook!

Galii

Re: Bokkie :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:35

Dit is natuurlijk erg vervelend!
Als je zegt dat het niet door pijntjes/ vast in de rug etc. komt kan het idd het geval zijn van te fris zijn en uitproberen.
Is het misschien een idee om je paard voor het rijden te longeren? Zo is de frisheid gedeeltelijk weg en heb jij meer vertrouwen.
Ook is het verstandig om heel veel voorwaarts te rijden. Zo gauw je voelt dat je paard aanstalte probeerd te maken om te gaan bokken, kop omhoog en voorwaarts!
Ook is het verstandig om een keer een goede instructeur naar jullie te laten kijken.

Veel succes.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:44

Wat vervelend je kan iedere keer dat ze het doet een hele harde brul geven zodat ze zich naar schrikt en vooral voorwaarts blijven gaan ,niet die kans geven en heel duidelijk laten merken dat je het helemaal niet leuk vind. en ook die kop omhoog zoals boven aangegeven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:18

laat hem eens controleren op kissing spines,paarden die bokken bij aanspringen in de galop hebben soms kissing spines.
Brullen helpt niet hoor....als het echt is om jou eraf te gooien zou hij het in stap en draf ook al doen.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:49

Misschien heeft ze nog niet zoveel balans? Met onbalans bokken paarden sneller

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 10:36

geerke schreef:
laat hem eens controleren op kissing spines,paarden die bokken bij aanspringen in de galop hebben soms kissing spines.
Brullen helpt niet hoor....als het echt is om jou eraf te gooien zou hij het in stap en draf ook al doen.

Hier ga ik in mee. Mocht dit uitgesloten zijn en de rest ook, dan zeggen ik aanpakken ie hap, totaal niet tollereren! Een paard mag je best uitproberen, maar de grens is hierin allang bereikt. Bokt ze met aangaloperen? Zo ja? doorlaten galloperen, voor mijn part tien rondjes.. Weer draven, en gewoon nog een keer herhalen. Bokt ze weer? Galopeer maar door en flink naar voren. en weer herhalen, net zolang dat zei hier beroerd van word, en wel normaal aan galopeerd en dan stop je. Dan neem ik aan dat het kwartje toch wel een keer gaat vallen.

Als jou paard, goed aan het been is en goed voorwaarts is, kan die ook niet bokken.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 12:18

Vooral goed vooruitrijden, en als er een specifieke hoek is waar je weet dat ze verschiet , binnenstelling vragen en extra beginnen te werken, zodat ze meer met jou bezig is dan met iets anders.