Ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silkebo

Ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 12:38

Mijn instucrice heeft helemaal gelijk als ze zegt: 'Zie nou heb je hem lekker aan het lopen, dus nou moet jij eens fijn je schouders gaan ontspannen, want daar ga je weer'

Want het is meestal wéér, Paardrijden is niet het enige waarbij is het heb, ik ben van mezelf redelijk gespannen. Vooral in mijn rug en schouders. Laat dit nou net níet handig zijn met paardrijden. Heeft iemand toevallig ideen/oefeningen om je relaxter op je paard te laten zitten? Ik kan mijn schouders wel laten hangen maar ook dan zijn ze nog steeds niet ontspannen. dan zijn ze gewoon lager gespannen aan het zijn. Net als bij je paard wil je geen valse krul of stiekeme gespannenheid, bij mezelf wil ik het natuurlijk ook niet faken. Ik weet gewoon niet hoe ik het kan verhelpen.

Alvast bedankt!

baszo17

Re: Ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:42

ik heb ook meerdere verhalen van dat gehoord, ik denk persoonlijk dat niet niet erg verstandig is als je helemaal ontspannen op je paard zit, als ze dan bijv. schrikt lig je er af haha.

je moet gewoon lekker gaan zitten, en als jij denkt dat je lekker zit en je kan het goed volhouden dan is het toch goed?

zo doe ik het in ieder geval wel altijd haha

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:44

Zingen.. neurieen.. fluiten tijdens het rijden :j Daardoor ontspan je wat meer.

Op de grond oefeningen doen kan ook wel eens helpen. Gewoon effe lekker je schouders losgooien, naar voren draaien, naar achteren draaien. Daarbij ook even je nek losmaken. Even heel simpel. Als je net op je paard zit ook gewoon eventjes doen, dan weet je hoe het voelt om met ontspannen schouders te paard te zitten, dan weet je ook waar je naar streeft :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:47

baszo17 schreef:
ik heb ook meerdere verhalen van dat gehoord, ik denk persoonlijk dat niet niet erg verstandig is als je helemaal ontspannen op je paard zit, als ze dan bijv. schrikt lig je er af haha.

je moet gewoon lekker gaan zitten, en als jij denkt dat je lekker zit en je kan het goed volhouden dan is het toch goed?

zo doe ik het in ieder geval wel altijd haha

Niemand zegt dat je je volledige lichaam moet ontspannen, dat kan ook niet, maar je armen en schouders moet je zeker wel ontspannen! Doe je dat niet dan vloeit dat door naar het paard.

De tip: zitlessen nemen, en ook naast het paardrijden er op letten.

Deze is misschien ook wel handig voor je:
[EA-CO] Gratis e-book + video met houding en zitoefeningen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:20

Eerst werken aan je eigen houding en zit, met een goede instructeur, dan pas aan het paard werken...... heel veel instructeurs werken andersom, maar dat werkt gewoon niet. Het paard kan niet lekker sjouwen als de ruiter niet goed zit.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:55

Ik herken het probleem van mezelf... en ik ben er vanaf gekomen! Ik heb het ook vreselijk gehad, ik kon gewoon niet ontspannen, ik wist niet hoe het voelde en ik was ook te fanatiek met rijden. Ik wilde zo graag netjes rijden dat ik daardoor ging verkrampen in mijn schouders en handen. Ik heb er lang mee getobt. Ik ben toen ook gestopt met lessen want mijn instructrice kon ook niet vertellen HOE ik dan moest ontspannen. Ik heb toen een poos zelf getobt. En ik heb een aantal keer Centered Riding les gevolgd. CR gaat over je houding en zit, maar ook over hoe dat voelt. Jew krijgt oefeningen die ervoor zorgen dat je gaat ontspannen en je kunt er tijdens zo'n les je echt op dat probleem richten. Wat ik verder heb gedaan is dat ik mijn doelen naar beneden heb bijgesteld. Ik zei van tevoren tegen mezelf: er hoeft helemaal niks goed te gaan vandaag, echt helemaal niks, ik wil alleen gaan ontspannen. Dus heb veel met lang teugeltje rondgereden, of alleen contact teugel. Als je eenmaal de ontspanning een keer gevoeld hebt wordt het daarna makkelijker. Ik heb er nu zelden last van en als ik het toch heb kan ik mezelf corrigeren. Maar het kan een hardnekkig probleem zijn inderdaad, succes!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:47

Ik sluit me helemaal aan bij Yamcha.
Ik zou je adviseren zitlessen aan de longe te nemen. Dan hoef jij je paard niet te sturen en kan je je helemaal richten op jezelf. Goede instructeur/trice is dan wel belangrijk, die je hierbij begeleidt.

Succes ermee.

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:43

Ik sluit me ook aan bij Yamcha!
Misschien voor jezelf fijn om ook inderdaad je schouders echt n paar keer los te draaien als je erop zit en goed in en uitademen (en blijven ademen ;) )

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 09:19

Dat is misschien wel een heel goed idee, even goed zoeken want het lijkt me voor nu een slecht plan met mijn eigen bijrijd paardje te proberen.
Dat is dan ook de voornaamste reden dat ik hem eerst goed aan het lopen moet hebben, aangezien Des de eerste minuten alleen probeert te eten van de struiken als dat niet lukt maar er vandoor te gaan, misschien nog een bokje en wanneer je hem op jouw tempo krijgt te draven is hij meestal om en gaat gewoon rustig aan het werk zonder verdere vormen van protest. Elke les eerst even proberen of hij écht écht moet werken en zo ja dan is dat oke. Maar op een paard dat alleen nog ervandoor wil e.d. is het moeilijk op je zit letten.
Voor mij is het dan (helemaal waar dank voor de tip!) vast handig om eens echt op mezelf te kunnen concentreren zonder dat daar gevaar in schuilt om het zo maar te zeggen.
Voor de rest ben ik eigenlijk niet heel fanatiek, ik hoef geen wedstrijden te rijden e.d. ik wil eigenlijk gewoon éen uurtje lekker rijden' wel echt aan de slag daar niet van, maar ik verwacht vrij weinig van meneer en we zijn tot nu toe vrijwel alleen bezig met de basis van de basis om het zo maar te zeggen. wat stelling en buiging erin krijgen in stap draf en galop terwijl we alle twee relaxed bezig zijn.

En ja als ik dat niet kan gaat het natuurlijk ook nooit lukken om hem een beetje ontspannen te krijgen, groot gelijk heeft hij;)

Ook dankje voor dat ebook, voor nu even (tot ik lessen heb geregeld) een heel goed idee!
En schouders draaien uitademen en neurien ga ik ook maar eens proberen, Dankje

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:41

Ik zou eerst beginnen met oefeningen aan de longe daarna zou ik tijdens het rijden momenten inlassen voor jezelf dat je ff draait met je schouders (vooruit, achteruit, schouders optrekken en weer laten vallen), de hoofd/nek even draaien en daarna weer verder rijden.