Verzorgpony word renpaard in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MachoLover98

Verzorgpony word renpaard in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 10:44

hoi,

ik heb een probleem.
mijn bijrijd/verzorgpony is superlief op stal en in de bak met draf en stap, maar als ik wil gaolpperen gaat ie rennen en ik kan hem dan bijna niet meer stoppen.
heeft iemand tips waardoor ik rustig kan galopperen zonder dat ik te hard aan zn mond trek. (ga het morgen met elastiek proberen).
hij valt ook heel erg over zn schouder als ik hem op de volte wil zetten.

Kiichi

Re: Verzorgpony word renpaard in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:48

Niet proberen op te lossen met hulpmiddelen. Dit vergt enkel veel aandacht en tijd. Je moet veel gaan schakelen/tempo wisselingen maken. Dus in stap en draf moet hij perfect doen wat jij wilt: jou tempo.

Wanneer je in gallop gaat en hij gaat er vandoor: terug naar de draf, gebruik hier eventueel een volte voor om de vaart eruit te halen. Eenmaal in draf en gekalmeerd, opnieuw gallop proberen, gaat hij weer te hard, op de volte sturen en terug naar de draf (tenzij je hem terug krijgt naar een normaal gallop-tempo, dit mag ook).

Hij moet vooral leren dat jij het tempo bepaalt en dat hij niet hard mag in gallop. Desnoods zet je hem na een rengalop helemaal stil: laat hem maar weten dat jij het tempo bepaalt.

Gaat wel wat tijd kosten, maar niet opgeven! Misschien hebben andere bokkers nog betere tips

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:51

Eens met bovenstaaande.
Geen elestiek ,maar een martingaal (zorg dat er geen knik in zit met ontspannen teugel) kan geen kwaad ;)
is juist prettiger.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:55

Kan het zijn dat jouw pony balans mist? Mijn paard heeft erg lang stilgestaan, heeft nu moeite met haar balans en galop is voor haar kop in de lucht en sneller, sneller, sneller. Zij heeft dan ook moeite met galop aan de longe. Hoe galoppeert jouw pony aan de longe? Daaruit kan je veel afleiden. Ik neem haar dan ook niet terug (rustig galopperen kàn ze gewoon nog niet... Maar als dit eerder een 'gedrags'probleem is, is dit wel een goede oplossing), maar ik probeer haar op zit zoveel mogelijk bij mij te houden, en verder rijd ik veel voltes, kleine voltes, 2e hoefslag, voltes vergroten en verkleinen, schakelen voor zover dit mogelijk is en af en toe longeren, om haar terug sterker te maken.
Verder, onthoud wel dat in de mond (blijven) trekken, en hulpteugels zelden een goede oplossing zijn. Heb je les? Misschien kan hij/zij je hiermee verderhelpen, zij kent de pony en ziet wat er misgaat, of de eigenaar?
Edit, àls je een hulpteugel gaat gebruiken, zou ik eerder kiezen voor een martingaal dan een elastiek, dit kan minder kwaad. Mijn paard heeft bij de vorige eigenaar, dankzij zo'n elastiek omdat hij ze in het bos niet bij zich kon houden, geleerd om haar hals op te kroppen en haar rug weg te drukken, krijg dat er maar eens uit...

MachoLover98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 12:16

aan de longe doet hij het pima gewoon rustig galopje. maar tijdens het rijden loopt wel nageeflijk dan ontspant ie ook zn rug en loopt ie prima. maar is er iets dat ik voor het rijden kan doen. (de eigenaren hebben zelfhet elastiek bedacht zodat ie niet zo in mn hand hangt en daar ff niet op hoef te letten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:26

MachoLover98 schreef:
aan de longe doet hij het pima gewoon rustig galopje. maar tijdens het rijden loopt wel nageeflijk dan ontspant ie ook zn rug en loopt ie prima. maar is er iets dat ik voor het rijden kan doen. (de eigenaren hebben zelfhet elastiek bedacht zodat ie niet zo in mn hand hangt en daar ff niet op hoef te letten.

Alsjeblieft niet doen, het kan ook veel erger worden met elastiek! In een elastiek kan een paard makkelijk gaan hangen omdat het een beetje veert, de kans is dus op deze manier alleen groter dat je pony het bit vastpakt (met hulp van de druk die het elastiek hem geeft) en gaat rennen, alleen nu heb jij helemaal niets meer te zeggen!

Heb je al eens geprobeerd je teugels los te laten en gas te geven? Hoe eng het ook klinkt, heel veel paarden blijven rennen omdat ze zich opgesloten voelen door de tegendruk die de ruiter geeft. Ze rennen weg van de druk, gaan er tegenin.

Maar op de eerste plaats moet je werken aan het sturen. Niets is simpeler om te stoppen dan gewoon een kleine volte maken, en als je pony op dat moment de schouder eruit drukt en doorloopt, zit daar je probleem en niet in het feit dat hij wegrent. Werk dus aan sturen, veel slangenvoltes, volte verkleinen en vergroten, zorg dat je daarover altijd controle hebt. Als je dan galoppeert kan je zodra je pony het tempo overneemt de volte verkleinen tot hij rustig is, en dan weer verder rijden.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:53

Als je denkt dat hij bijna weer gaat "racen" dan moet je hem proberen op de volte te zetten, hoeft heus niet een grote volte maar volte 15 meter of iets in die richting. Misschien dat dat helpt. :) ben benieuwd.

ElCaliento

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:58

Idd op de volte zetten,, vaart er af en weer opnieuw proberen, hoe vaker je dit doet hoe minder lol er hij/zij aan heeft om te gaan rennen! Succes!!

MachoLover98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 19:42

heb vandaag weer gegalopperd aan de longe. het ging supergoed. nu nog los!!! (volte werkt idd goed)