Mieps (Balzflug x Zuidhorn) @ B-dressuur officieel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Mieps (Balzflug x Zuidhorn) @ B-dressuur officieel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 10:22

Sinds kort zijn Miep en ik eindelijk begonnen met officieel starten *\o/* (thanks to Opisop_shop, die zowel chauffeur als groom als coach is :D ) En na 2 wedstrijden met de volgende al weer in het zicht leek het me tijd voor een topic, wie weet komen er fijne tips boven :)

Wij op eerste wedstrijd 20-08 in Veendam :Y)
Afbeelding
Paspoortje:
Romy a.k.a. Mieps of Witbol ( :+ )
KWPN merrie (Balzflug x Zuidhorn)
13 jaar
Sensibel, enthousiast, wijsneus, snel over de kook, enorm werkwillig
Niveau samen is B-dressuur, B + 4 na 4 proeven.
Ik heb haar nu bijna 2 jaar, waarvan we ongeveer driekwart jaar min of meer hebben kunnen trainen i.v.m. veel blessures/sneeuw en ijs.
We hebben wekelijks privéles.
We werken aan: ontspanning en losheid in het lijf (bij beiden :+ ), controle vanuit mij ipv vanuit Miep, correct ruggebruik bij Miep, gelijkheid op beide handen/benen en van daaruit scherpere afwerking van figuren in de proef. Mijn houding en zit valt ook nog genoeg aan te sleutelen.

Zó zijn we begonnen, november 2009 := Daarbij hadden we in draf en galop maar 1 modus: snoeihard met de snoet in giraffestand, heen en weer springend voor de honderden bakkabouters :+
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KKPCMBLP.jpg

Het rennerige, moeilijk ontspanning te rijden en de eeuwige bakkabouters is iets waar we nog steeds mee bezig zijn maar langzaamaan vooruitgang in boeken. Ik ben erg blij met de filmpjes van het losrijden van vorige week (25-08 in Oostwold), daarop is die vooruitgang voor mij duidelijk te zien. Ze is een stuk rechter, loopt meer aan mijn been in plaats van voor mijn been en zit uit en is veel losser door haar lijf :) Filmpjes staan niet op volgorde.

Maar dan: de eerste proef. Ons eeuwenoude euvel genaamd de bakkabouter, ditmaal in de vorm van een leger tuinhuiskabouters in het juryhuisje ^)
Ik heb het nu geprobeerd op te lossen door stoïcijns door te rijden en me te richten op afwerking van oefeningen/kabouters te negeren, maar de spanning is nog steeds overduidelijk helaas. Toch nog 180 punten, viel me een heel stuk mee.

Bij proef 2 zat er een hoop publiek langs de kant, waar Miep altijd érg blij van wordt :Y) Met als gevolg: een ring zonder bakkabouters en een paard wat héél braaf haar proefje loopt :D Het gevoel was superfijn en ik ben ook blij met het beeld, nu nog daarbij ook gaan afwerken aangezien ik door slordige figuren per oefening een punt heb laten liggen. Zonde en nergens voor nodig }:0 Wel valt hier mijn strenge binnenhand erg op. Proef leverde ons toch nog 188 punten op.

Middendraf

Halsstrekken (moeilijk punt, te weinig ontspanning en lengte- maar ben al blij dat we niet uit de bocht vliegen :o :+ ).

Galop rechts

Galop links

Aanstaande vrijdag wedstrijd op eigen terrein, ik ben heel benieuwd en we zijn hard aan het werk. Tips zijn dus erg welkom, maar hou het wel beschaafd :D

Elise95

Re: Mieps (Balzflug x Zuidhorn) @ B-dressuur officieel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:10

Ziet er goed uit hoor :)

Probeer op sommige stukjes de hals nog iets mee tussen de schouders te laten zakken :j

Xanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:29

Ziet er netjes uit Hilde, jullie gaan erg vooruit. Jammer van de vele bakkabouters, maar met publiek is Miep helemaal in haar "element"

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:51

haha zo, ik heb nogal wat titels zie ik ;)

Losrijden in Oostwold ging goed en er zit gelukkig een stijgende lijn in dus dat gaat helemaal goedkomen :)
Nog wat meer tempocontrole erin en dan kun je wat beter gaan afwerken met de figuren, die nu vaak wat te groot of iets te slingerend zijn, maar dat zijn puntjes op de i :)
Ben erg benieuwd naar de wedstrijd vrijdag!

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:12

Zier er netsjes uit hoor...! tip kijk naar voren en niet naar benee want je gaat nu naar voren hangen ..blijf dus naar voren kijken kin in de lucht en schouders naar achter(wel ontspannen)!!
houding en zit is zoo belangrijk gaat je paardje ook veel beter lopen..Maar ik weet het is veel oefenen..

Galii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:26

Leuke combinatie!
Misschien wat meer tempo wisselingen rijden dan gaat je pony wat meer het achterbeen gebruiken!
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:22

Zo hé, die foto uit 2009!! :=
Dat Miep er ooit zo uit heeft gezien.. kun je je haast niet voorstellen als je haar nu ziet.
Je hebt heel veel werk verricht. :j

Ik vind dat er echt heel veel vooruitgang in zit en ze loopt ook prima.
Kimmes zou bij die open deur direct lancerings mechanisme uitgevouwen hebben. :D

Ik hoop dat ik vrijdag even kan komen kijken, maar ik vrees van niet!
Dus nu alvast heel veel succes. :j
Het gaat vast super!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 10:26

Jup Opisop, niet vergeten op je CV te zetten hoor :D :D

Het eerste stukje hals blijft nog steeds te recht en strak idd, in de training probeer ik haar iig een stuk dieper in te stellen en dan laat ze dat wel los inmiddels. Maar is een lastig stukje voor haar, ook ivm haar bouw :) Wordt hard aan gewerkt! Dat stukje moet ook opgelost worden met de tempowisselingen, zodra ze meer haar achterbeen onder zet kan ze rond de schoft ook makkelijker loslaten heb ik gemerkt :)

Ik zag op de filmpjes idd heel duidelijk dat ze beter loopt zodra ik rechterop zit omdat ik rondkijk waar de rest is zodat ik niemand van de sokken scheur :) Wordt hele houding ook gelijk een stuk beter, dus in de oren knopen.

Die open deur was in het begin ook eng hoor, maar de open deur bij Nieboer vindt Miepje enger :D Viel me echt alles mee, ze is op vreemd terrein zó veel braver en relaxter dan thuis! En publiek maakt het wat haar betreft helemaal af, hoe meer ze in het middelpunt van de belangstelling staat hoe liever, diva dat het is :D

Het is echt een heel ander paard geworden hè :) Mijn onbespierde, hertachtige en vooral ook doodschuwe vluchterige scharminkel is weer een heerlijk zelfverzekerd paard geworden :) Schijnt dat ze haar voordat ik haar kocht echt met geen mogelijkheid wat vet op de ribben kregen, nou da's nu wel anders, Dikkerdje Dap is het zodra ik niet uitkijk :D

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:33

Ziet er mooi en ontspannen uit zo! Fijn om naar te kijken.
Wel jammer inderdaad dat ze haar hals af en toe strak houdt.

Zou wel voor het mooie je handen iets hoger en dichter bij elkaar houden maar dat is alles eigenlijk. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:18

Ik blijf Miep een gaaf paard vinden Hilde!
Je krijgt haar ook steeds beter aan het lopen, en zelf begin je ook al beter te zitten.

Maar natuurlijk is er nog genoeg om aan te werken, zoals dat beetje laatste losigheid in de hals, probeer eens wat de spelen met wat lager, normaal en hoger in te stellen en hierin te werken aan de lossigheid.
Tevens zou ik in de galop nog wat meer buiging in het achterbeen en over het algemeen ook meer sprong willen zien.
Succes er mee!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:16

Ik zie bekenden in je filmpje O:) ik heb je nog zien rijden, vond het er netjes uitzien.
Nog genoeg om aan te werken maar jullie zijn vooruit gegaan.

In de grote ring waren je figuren inderdaad slordig, blijft er om denken om de figuren netjes af te maken.
Met name in de galop zou die ook wel meer op het achterbeen mogen komen.
Nou ja veel is eigenlijk al gezien wat ik ook wou zeggen.

Gewoon lekker door gaan!!

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:19

Heerlijk ja, hoe jullie vooruit zijn gegaan t.o.v. de eerste foto!
Gefeliciteerd met de resultaten tot nu toe, lekker hoe jullie bezig zijn.
Het geheel oogt inderdaad nog wat 'strak' en soms wat gespannen. Ik zou ook wat gaan spelen met hoofd-halshouding, ook meer lekker laag/rond rijden. En wanneer ze later nog meer op het achterbeen komt en wat losser wordt zal het ook qua ontspanning nog verbeteren.
Maar heerlijk hoe jullie bezig zijn! :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 10:27

Dank jullie wel :)

We zijn druk aan het oefenen met alle tips (tempowisselingen, wisselingen in hoofd-halshouding en buiging, en van daaruit meer op achterbeen en beter ontspannen en stuurbaar zien te krijgen :Y) ), bij stukjes pakt ze het heel fijn verder op dus hopelijk kunnen we daar vrijdag al wat vruchten van plukken. Maar madam is momenteel onwijs hengstig en daardoor tegendraads én het is op eigen terrein dus ik vrees het ergste _O- Ach ja, leuke extra-moeilijke oefenmogelijkheid zullen we maar zeggen. Kreeg gisteren alweer even uitgemeten dat ik té kritisch ben dus dat scheelt :+

@ NienSCHaap: volgens mij herinner ik me jullie nog :D

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:14

Ziet er ontzettend leuk uit! Je paard loopt op sommige delen lekker ontspannen, houd alleen wel rekening met je handen; houd deze stil! Je ziet op sommige filmpjes je handen best behoorlijk bewegen en ziet dit terug in de beweging van je paard. Ook moet je proberen om je teugels wat meer continu druk te houden, soms hangen ze er als waslijntjes bij om vervolgens vrij strak te staan, dit hangt wss grotendeels samen met het bewegen van je handen. Verder een nette proef en ik denk dat je het nog ver kan schoppen, leuke combi! Succes ermee en hoop dat je er wat aan hebt.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:53

Echt leuk om te zien dat jullie het zo leuk doen op de wedstrijden! Vind je heel vriendelijk rijden (altijd al gevonden ;) ) en Miep vind het duidelijk een groot en leuk avontuur die wedstrijden! Wel een beetje spannend ook wat weer terug te zien is in de niet helemaal ontspannen halshouding maar dat is hierboven al genoeg genoemd en je bent er al heel veel mee bezig :). Dus ik vind het er goed uitzien! Hoop je nog eens live te kunnen aanmoedigen op een wedstrijd zonder keelontsteking :P Veel succes nog morgen en bij de volgende wedstrijden!