Moeite met opstappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gamova

Moeite met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 19:43

Omdat ik zelf niet zo goed weet wat ik er mee aan moet, zou ik graag wat tips hebben.
Ik ben een meid van 1.65 en niet de lenigste. Ik rijd inmiddels 11 jaar paard maar er is iets wat terug blijft komen.

Bij het opstappen heb ik namelijk erg veel moeite om het paard niet in zijn buik te prikken.
Op de een of andere manier maakt het ook nog uit welk paard het is en de maat van het paard scheelt ook.
Nou dacht ik zelf dat het er misschien aan ligt dat ik mijn knie niet tegen de kniewrongen kan krijgen/houden.
Natuurlijk wil ik van dit probleem af, met krukje kan ik wel gewoon opstappen en met kleinere paarden/pony's heb ik nergers last van.
Beugel langer doen werkt tot op bepaalde hoogte, ik kan hem niet zo lang doen dat ik onder het paard kom te hangen xD
Ook weet ik hoe ik volgens 'de regels' op moet stappen maar ik krijg het niet altijd voor elkaar.

Ik vind het vreselijk vervelend dat ik niet makkelijk op kan stappen, niet alleen omdat het voor mij een hele tour is om in het zadel te komen, maar voornamelijk omdat ik mijn tenen helemaal niet in zijn/haar buik wil prikken. (het gaat hier niet om een schop maar meer om het tegen de buik aan komen van mijn voet)
Ik vind het niet eerlijk voor het paard, want deze is geneigd om te gaan stappen (logisch want ik spoor hem aan) en om er op te komen zonder dat hij wegstapt moet hij tegengehouden worden. Kortom; verwarring voor het paard en een slechte start van het rijden.

Ik wil graag tips, suggesties of handige weetjes. Ook ervaringen van mensen met hetzelfde probleem zou ik graag horen.
Je hoeft me niet uit te leggen waarom het niet goed is en ik zit ook niet te wachten op reacties dat ik niet kan rijden e.d.

Maflinger_S

Re: Moeite met opstappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:45

Gewoon altijd een krukje gebruiken, is ook beter voor de paarden. Niet te moeilijk over doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:46

precies, gewoon met krukje opstappen. Ik ben net zo groot als jou en stap op alle paarden met krukje op, ook degene van 1.57.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:48

Tsja, ik ben 1,59 en heb een Fries van 1,63 en ben bijna 38 jaar (en niet de lenigste meer, oa knie die wat versleten is).
Dus ik stap gewoon met opstapje op :j Beter voor paard zijn rug, mijn rug en benen en paard blijft er prima bij staan.

Wat ik vroeguh :+ wel deed toen ik nog wat meer piep was :7 was echt opzij gaan staan. Dus tenen al naar voren wijzend en dan opstijgen. Dus niet met je neus richting paard, maar een bijna kwartslag gedraaid naar voren toe.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:50

Joh, mijn paard is 1.76m en ik (stijve hark die ik ben :o ) kan er ook bijna niet normaal opkomen. Opstijgen doe ik dus altijd met een krukje. Waarom moeilijk doen? Ik ben sowieso vóór het gebruik van een krukje, bij ieder paard! Krijg soms pijn in m'n buik als ik zie hoe mensen aan die rug hangen.
Dus: niet moeilijk doen en je paard krom trekken, gewoon even een kruk pakken. :j

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:50

Ik wil niet in herhaling vallen maarrrr.... inderdaad... gewoon met krukje opstappen.
Veel fijner voor jou en het paard.

Kom je misschien ook wat spierkracht te kort, dat je daardoor extra moet ploeteren om in het zadel te komen? Dan zou je kunnen gaan oefenen op de trap thuis. 1 voet op 2e of derde tree, met je andere voet afzetten, zodat je met twee voeten op de 2e of 3e tree komt. Dit een aantal keer herhalen, en dan wisselen van voet.

CorryR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:53

net als wat de rest zegt, gewoon een krukje pakken. Kleine moeite en fijn voor jou en je paard :)

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 19:58

Ik gebruik op mijn manege altijd een krukje, maar er zijn nou eenmaal ook momenten waar een krukje niet voor handen is. Als ik op de hei van mijn paard af moet zal ik er toch echt weer op moeten komen. Ook ga ik binnenkort kijken voor een verzorgpaard waarvan ik niet weet hoe hij op een krukje reageert en of er een krukje voor handen is. (paard is 1.70) De laatste keer dat ik bij een paard ben gaan kijken om te verzorgen liep het mis op het opstappen, het paard schrok van mijn voet en wilde vervolgens niet meer stil staan.
Begrijpelijk genoeg heeft de eigenaresse iemand anders gezocht om hem te verzorgen.

Verder zoek ik ook tips om het probleem te verhelpen, ik ben er ook niet voor om aan een paard te gaan hangen als je niet snel en soepel op kunt stappen.

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:02

Je zou ook strech oefeningen kunnen doen? Zodat je misschien wat leniger word..
Of inderdaad een slag draaien en je tenen naar de voorkant laten steken..

Krukje is misschien het makkelijkste ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:14

Je zal zien dat je veel meer opstapmogelijkheden ziet als je buiten van je paard af zou moeten als je gewend bent om altijd met een krukje op te stappen :D.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:19

Ik zou wel gaan oefenen met hoe je juist moet opstijgen, al is het gebruik van een krukje beter. Een paard kan die teen in zijn buik zien als een hulp "ren!", en dat is niet zo veilig als je er in het bos weer op moet....

Dus toch eens gaan oefenen met iemand erbij die wel fijn kan opstijgen tot je het onder de knie hebt, en dan voortaan weer lekker een krukje erbij :j