Xandra 5 jarige kwpn merrie nu 5 maand onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilseee13

Xandra 5 jarige kwpn merrie nu 5 maand onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 16:58

Hoi allemaal

Ik ben Ilse en ik rijd sinds een klein halfjaar de kwpn merrie Xandra, omdat ik door een blessure van mn oude pony niet meer op haar mocht rijden. Ik rij Xannie voor haar eigenaar, waar ik natuurlijk heel blij mee ben :D!
In het begin ging het nog niet zo makkelijk, ze wilde vaak steigeren en bokken of niet in travers lopen om onder het werk uit te komen. Nu zo'n 4/5 maand later doet ze dit nog een enkele keer.
De galop is nu al netjes in balans, tijdens de overgangen blijft ze braaf rond en het begin voor het wijken is gelegd.
Het is nog lang niet perfect, maar nu er toch wat een stijgende lijn in begint te komen voor mijn gevoel, wil ik ook graag weten wat jullie ervan vinden.
Is het al B-waardig? Wat voor verbeter punten zien jullie?

Verbeterpunten die ik zelf zag:
- Mijn houding ;(
- Paard moet rustiger worden met haar hoofd

Mijn moeder (aantal keer Z2 dressuur geweest) en ik zijn met deze punten nu aardig bezig, maar misschien hebben jullie daar nog een paar goede tips voor? Als je iets anders ziet wat verbeterd kan worden moet je dat natuurlijk zeggen :)

Info over mezelf:
Ilse
15 jaar
M-dressuur
L-springen

Info over het paard:
Xandra
5 jaar
5 maand onder het zadel
merrie
trainingsniveau: B?

alle tips en commentaar zijn welkom! je kunt van iedereen wat leren :j

1.een filmpje

2.nog een filmpje

ik heb ook nog foto's gemaakt van het losrijden, maar die moet ik nog even verkleinen, dus voorlopig moeten jullie het hiermee doen
we hebben wel gegallopeerd, maar hier helaas geen foto's of video beelden van.
alvast bedankt voor jullie tips en commentaar

<3

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 18:26

losstappen
Afbeelding
losdraven, hij gaat dan de hele tijd in uitgestrekte draf en ik zit veel te ver naar voren, en het hoofd gaat dan nog veel te hoog
Afbeelding
zulke momenten zitten er om de zoveel minuten een keer in, dan is ze opeens bezig met haar hoofd :S
Afbeelding
ze gaat ongeveer zo lopen na een kwartier
Afbeelding

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:37

Hoi Ilse, wat een knap paardje! Ik vind het er best goed uit zien voor 4 mnd onder het zadel, maar je zou haar van mij veeeeeel langer en lager mogen laten. Ik denk dat het kopschudden dan ook snel minder wordt. Ze loopt nu toch vrij strak en opgekropt, en op verschillende momenten echt te diep.
Iets minder focussen op het krulletje, en wat meer op ontspanning...

Mag ik vragen wat je hier mee bedoelt?
Ilseee13 schreef:
In het begin ging het nog niet zo makkelijk, ze wilde vaak steigeren en bokken of niet in travers lopen om onder het werk uit te komen. Nu zo'n 4/5 maand later doet ze dit nog een enkele keer.

travers met een paard dat net onder het zadel is?

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 18:48

dat was zegmaar haar normale gang op de rechter kant, ze wilde niet rechtlopen maar gewoon op 4 sporen. dus vandaar, ze liep de hele tijd in travers, maar dat hebben we er nu (bijna) uit.

bedankt voor je tip :)

Sammie12

Re: Xandra 5 jarige kwpn merrie nu 5 maand onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:12

Wat een knapperd heb je onder je kont zeg!
Wat me iid opvalt is dat ze nogal hoog loopt en dat ze nogal met haar hoofd beweegt.
Ik hebn niet echt het idee dat ze echt ontspannen is, dus laat haar idd lekker laag lopen en vanuit daaruit omhoog werken.
Ze loopt ook nog niet met een contstante aanleuning, maar dat is ook niet te verwachten van een paard die zo kort onder het zadel is! Ik denk dat als je haar wat lager instelt, en lekker gaat buigen met haar, ze een stuk fijner gaat worden!

Maar het is zeker niet slecht voor een paard dat zoalng onder ht zadel is, het komt zeker goed denk ik!

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 19:17

dankjewel :D

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:54

Ik denk inderdaad dat jullie wel weten waar jullie mee bezig zijn..
Lekker rustig aan doen en lekker over haar rug laten lopen zoals sammie12 al zegt en vanuit daar omhoog gaan werken.
De rest komt dan wel! Het is moeilijker om een paard ontspannen over zijn rug te laten lopen dan helemaal hoog boven in ( iig, dat zijn mijn ervaringen :o )
Voor een paard wat zo kort onder het zadel is, is het zeker niet slecht!

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 12:11

dankjewel :D

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:00

Wat een leuk dier!

Eerlijk gezegd had ik dit paard eerst zoveel mogelijk aan de dubbele longe laten werken.
Eerst voorbereidend werk doen om recht te richten e.d. Dan heb je ook minder kans dat het paard zo gaat schudden met het hoofd. Je geeft ze net even wat meer voorbereiding mee voor als je erop gaat.
Verder inderdaad veel meer lengte, paard op eigen benen laten lopen.

Maar al met al ziet het er helemaal niet slecht uit hoor!
Succes, hopelijk heb je er een leuk paard aan!

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 07:04

Wat me opvalt is dat ze aangeeft dat er iets niet lekker zit. Zijn der tanden enzo nagekeken, want zo te zien wil ze erg graag voor je werken maar er is iets. Als je daarachter komt zal ze waarschijnlijk ook beter en makkelijker gaan ontspannen. En natuurlijk het rode draadje door elke training rechtrichten.

RoMi2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 09:54

Je geeft aan dat ze erg onrustig doet om de minuten met haar hoofd, probeer dan zo min mogelijk met haar nageeflijkheid bezig te zijn. Ik rijdt zelf nu een arabier in en die word soms ook helemaal gek als ik haar nageeflijk probeer te krijgen. Dan gaat ze met haar hoofd gooien en trekken enz. Dus nu ben ik vooral bezig met haar goed inrijden en het nageeflijk rijden komt laten, jou paard is pas net 5 maanden onder het zadel. Nageeflijkheid kun je altijd nog toepassen, maar rijdt nu eerst op vertrouwen, bouw vertrouwen op, en zorg dat hij goed onder je loopt en naar je hulpen luistert voordat je iets moeilijks probeerd.

Heel veel succes verder.

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 15:31

Leuk paard, jullie zijn een leuke combinatie om te zien.

Ilseee13 schreef:
dat was zegmaar haar normale gang op de rechter kant, ze wilde niet rechtlopen maar gewoon op 4 sporen. dus vandaar, ze liep de hele tijd in travers, maar dat hebben we er nu (bijna) uit.

bedankt voor je tip :)

Ik geloof niet dat een paard op die manier gaat lopen om 'onder het werk uit te komen' zoals je in je beginpost zei. Maar omdat het paard niet in balans is (door het gewicht van de ruiter bijvoorbeeld). Ik zie dit ook op één van je foto's, waarbij je paard ook in een te hoog tempo draaft, dit is al met al een 'scheef' plaatje. Misschien zou je wat extra oefeningen kunnen doen voor je eigen balans, dit is bij een jong paard erg belangrijk. Probeer altijd centraal te zitten, zeker als je paard te snel draaft (is vaak ook een teken van een paard wat niet in balans is). Is allemaal erg normaal voor een jong paard, maar ga er wel mee aan het werk voor een goede basis.

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 15:26

bedankt voor je reactie @Anora

ik denk dat dit niet helemaal voor Xannie en mij geldt, het probleem is immers ook al opgelost, maar ik zal er toch even naar kijken :D

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 17:26

Ik vind het wel fijn te zien dat niet iedereen al rond het 3e jaar op z'n paard kruipt. Compliment voor het geduld.
Verder ga ik met Sette mee.. er zit haar duidelijk iets dwars, tanden ligt wel voor de hand op haar leeftijd. Je zou voor de gein eens bitloos kunnen proberen en zien of ze het dan nog doet. Zoveel onrust met haar hoofd is geen goed begin.
Verder mooi paardje!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:49

RoMi2011 schreef:
Je geeft aan dat ze erg onrustig doet om de minuten met haar hoofd, probeer dan zo min mogelijk met haar nageeflijkheid bezig te zijn. Ik rijdt zelf nu een arabier in en die word soms ook helemaal gek als ik haar nageeflijk probeer te krijgen. Dan gaat ze met haar hoofd gooien en trekken enz. Dus nu ben ik vooral bezig met haar goed inrijden en het nageeflijk rijden komt laten, jou paard is pas net 5 maanden onder het zadel. Nageeflijkheid kun je altijd nog toepassen, maar rijdt nu eerst op vertrouwen, bouw vertrouwen op, en zorg dat hij goed onder je loopt en naar je hulpen luistert voordat je iets moeilijks probeerd.

Heel veel succes verder.

Ik ben het niet helemaal met dit commentaar eens. Het is heus niet erg dat je paard een beetje zoekende is. Wat jij zelf dan kan doen is een stille mee-gevende hand geven met een normale druk, zodat hij zijn eigen balans kan vinden.
Als 'Romi2011' bedoelt dat je hem net zo moet mogen laten lopen als het paard op de een na laatste foto van haar profiel dan ben je naar mijn mening niet echt goei bezig. Paard moet zijn rug leren gebruiken en met de kop in de lucht drukt hij zijn rug alleen maar weg. Met de juiste begeleiding en een goede wil ben jij (ts) ben je al goed opweg en komt vast helemaal goed!

Mooi paardje! succes!

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 18:06

bedankt voor alle reacties:

tanden zou heel goed kunnen! ik laat haar even na kijken.
@Femke16 ik ben het denk ik ook met jou eens, ze moet haar rug leren gebruiken en hierdoor wordt ze losser en is de balans makkelijker te vinden