ontzettend snelle pony help !!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

ontzettend snelle pony help !!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 20:13

hallo bokkers :+ ,
ik kom net terug van het rijden met mijn bijrijd paard en ze is altijd al ontzettend snel meestal laat ik dat wel gaan maar nu is het helemaal erg! ik rijd haar pas twee maanden dus nog niet zo lang ! als ik m`n been maar aandruk vliegt ze al met 120 naar de overkant als ik dressuur wil rijden is ze echt heel snel en kan ik haar dus niet fijn op m`n been laten lopen en moet ik dus veel met m`n teugels sturen en tegen houden ! als ze een maal maar een paar sprongen heeft gemaakt kan je alles met d`r doen maar met dressuur is ze echt heel snel ! vooral als ik wil aan galoperen en als ze zich gaat vervelen gaat ze met haar hoofd schuden !

S.O.S !!!!!! help ! iemand ? :)*

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:24

Is haar zadel weleens nagekeken? En haar gebit? Rug? (zit er niet iets vast in haar lichaam waar ze last/pijn aan heeft) Zonee: sluit dat eerst eens uit :j
Laatst bijgewerkt door Typfoudt op 01-09-11 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:25

Duidelijk een paard wat fijn aan het werk gezet moet worden. Ten eerste is het belangrijk dat ze aan je hulpen komt, want door over het tempo lopen komt ze onder het werk uit. Het is verder uit den boze om je sterk te maken. Maak een keer een lichte ophouding op je buitenhand en blijf in een constant tempo lichtrijden, jou eigen tempo. Mocht ze daar doorheen lopen, maak je een lichte ophouding op je buitenhand. Daarnaast is het een kwestie van je paard bezig houden, lekker aan het werk houden.

Tevens mocht ze onder het werk uit willen komen doormiddel van de galop, dan laat haar maar lekker een paar rondes gaan, mocht ze moe worden, galopeer je nog extra vijf rondes door. Krijgen ze er vanzelf een hekel aan om onder je uit te lopen.

Verder uiteraard als medisch uit is gesloten.
Je kan ook een keer haar tanden na laten kijken. Mischien zitten er wel een paar haakjes waar ze last van kan hebben. Omdat je ook zegt dat ze schud met haar hoofd in de galop?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 21:20

Navidad schreef:
Duidelijk een paard wat fijn aan het werk gezet moet worden. Ten eerste is het belangrijk dat ze aan je hulpen komt, want door over het tempo lopen komt ze onder het werk uit. Het is verder uit den boze om je sterk te maken. Maak een keer een lichte ophouding op je buitenhand en blijf in een constant tempo lichtrijden, jou eigen tempo. Mocht ze daar doorheen lopen, maak je een lichte ophouding op je buitenhand. Daarnaast is het een kwestie van je paard bezig houden, lekker aan het werk houden.

Tevens mocht ze onder het werk uit willen komen doormiddel van de galop, dan laat haar maar lekker een paar rondes gaan, mocht ze moe worden, galopeer je nog extra vijf rondes door. Krijgen ze er vanzelf een hekel aan om onder je uit te lopen.

Verder uiteraard als medisch uit is gesloten.
Je kan ook een keer haar tanden na laten kijken. Mischien zitten er wel een paar haakjes waar ze last van kan hebben. Omdat je ook zegt dat ze schud met haar hoofd in de galop?

oke dankje wel voor de tips zelf dacht ik er aan om haar voorwaarst en dan weer heel langzaam te rijden zo dat ik meer tempo controle kl°rijg en ja ze gaat in draf vooral als ze iets moeilijk vindt in galop en dan ben ik haaar weeer helemaal kwijt enzo dus gewoon om onder het werk uit te komen denk ik ! dat schudden met het hoofd doet ze als we te lang het zelfde oefenen of als ik haar eindelijk rustig heb ! en in galop doet ze het juist niet !

het is wel erg vervelend dat ze zo vlug is want ze kan als ze er zin in heeft heel fijn licht en mooi lopen ! zaterdag heb ik les dus hoop dat het dan goed gaat !

LizzyO

Re: ontzettend snelle pony help !!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:26

heb je instructie?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 15:28

dressuur518 schreef:
Navidad schreef:
zaterdag heb ik les dus hoop dat het dan goed gaat !

ja dus :j

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 21:52

met springen is ze soms ook erg enthousiast en springt ze voor me uit ! ze krijgt eigelijk ook veelste veel voeren en daar gaat de eigenaar nu gelukkig ook mee stoppen ! ik weet niet of t veel is maar ze krijgt 3 kg sportbrok per dag ! zou het daar aan liggen ? ze dribbel /bokt en schud met haar hoofd en ook op de poetsplaats weet ze van gekkigheid niet wat ze moet doen !

HELLLPPPPP!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:25

Ik hoop dat je naar je paard toe in ieder geval meer rust uitstraalt dan hier ;)

Verder helpt aan de teugels trekken of tegenhouden absoluut niet bij een paard dat harder wil...negen van de tien trekken er dan alleen maar harder tegenin. Wat wel helpt: zelf langzaam lichtrijden, voltes rijden, slangenvoltes rijden, maar vooral jezelf ontspannen en je paard de kans geven te ontspannen.

En om het allersimpelste toch maar even genoemd te hebben: heb je je benen wel stil? Als het paard echt goed aan de hulpen is hoor je niet te drijven als je niet harder wilt...als jij dus onbewust wiebelt of drukt hoort je paard harder te gaan....

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 06:45

_Esther_87_ schreef:
Ik hoop dat je naar je paard toe in ieder geval meer rust uitstraalt dan hier ;)

Verder helpt aan de teugels trekken of tegenhouden absoluut niet bij een paard dat harder wil...negen van de tien trekken er dan alleen maar harder tegenin. Wat wel helpt: zelf langzaam lichtrijden, voltes rijden, slangenvoltes rijden, maar vooral jezelf ontspannen en je paard de kans geven te ontspannen.

En om het allersimpelste toch maar even genoemd te hebben: heb je je benen wel stil? Als het paard echt goed aan de hulpen is hoor je niet te drijven als je niet harder wilt...als jij dus onbewust wiebelt of drukt hoort je paard harder te gaan....

haha ja anders krijg je geen antwoord hier denk !
en dankje wel voor de tips !
maar hij gaat gewoon telkens galoperen of bokken net voor de sprong en ja ik rijd voltes met hem. naar mijn idee kan me been ook wel wat stiller ja !

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:19

mijn pony was ook veel te snel, ik had geen controle over haar...
ik heb toen een sterker bitje gebruikt, maar ik reed met een héél zachte hand!
als ze iets te snel ging werkte ik vooral met mijn bekken, als ze daar niet naar luisterde deed ik heel zachtjes opwaarts neerwaarts daar luisterde ze met dit bit direkt naar.

Dat heb ik zo'n weekje gedaan, toen ben ik gaan rijden met 2 teugels, en daarna terug met een gewoon bitje, en nu gaat het super!

laat alle brokken weg! geef hem alleen hooi, dat zal al veel helpen!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:24

Ik zou niet grijpen naar scherpere bitten nu, je rijdt haar nog niet zo lang dus ga eerst eens na wat je kan doen aan je eigen houding en rijstijl om het onder controle te krijgen.
Inderdaad veel rust uitstralen, rijden met je lichaam, NIET gaan lopen trekken om je paard tegen te houden, dan wek je meestal alleen meer weerstand op. Zet haar lekker aan het werk, veel overgangen, figuren, doe eens drafblakjes etc..
Als ze heel erg gespannen is en dat uit in snelheid moet je ook even het zadel en dergelijke laten bekijken. En kan ze haar energie op andere manieren kwijt? Komt ze wel buiten?
Verder lekker blijven oefenen, komt vast goed! :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:05

Met brokken minderen zal heel veel schelen. Op stal bij mijn paard stond ook een hele snelle pony, kreeg eerst twee kilo brok. Schoot er steeds vandoor en dergelijke. Nu maar een handje per dag en ze is de rust zelve geworden.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 20:53

xDreamerx schreef:
Ik zou niet grijpen naar scherpere bitten nu, je rijdt haar nog niet zo lang dus ga eerst eens na wat je kan doen aan je eigen houding en rijstijl om het onder controle te krijgen.
Inderdaad veel rust uitstralen, rijden met je lichaam, NIET gaan lopen trekken om je paard tegen te houden, dan wek je meestal alleen meer weerstand op. Zet haar lekker aan het werk, veel overgangen, figuren, doe eens drafblakjes etc..
Als ze heel erg gespannen is en dat uit in snelheid moet je ook even het zadel en dergelijke laten bekijken. En kan ze haar energie op andere manieren kwijt? Komt ze wel buiten?
Verder lekker blijven oefenen, komt vast goed! :)

nee ik ga er geen scherper bit in doen, ik denk ook niet dat dat van de eigenaar mag !
ik probeer zo rustig mogelijk te zitten maar met springen is dat best wel moeilijk om met korte wendingen de rust er in te houden ! ehhhe de drafbalkjes .................. noem dat gerust de race balkjes haha nee daar gaat ze wel vlug over heen maar meestal doe ik het eers in stap en dat begrijpt ze dat ze rustig moet blijven dus dat gaat al beter ! en van mijn instruteur moet ik haar voor en na de hindernis telkens een op houding geven dat help ook wel ! ze staat de hele dag in de wei (lees: wei met heel veeeeel grasjes ) en ze krijgt gewoon veelste veel te eten een paar maanden terug toen ik er net op reed was ze best wel rustig inieder geval veel rustiger dan nu en kreeg ze minder brok enzo ! en toen veel er ook gewoon lekker mee te rijden , maar nu denkt de eigenaar dat ze wel wat meer brokjes mocht hebben ze krijgt 3keer per dag een 1,5 kg en dus dat is aardig wat volgens mij ! ( ik werk zelf altijd met bekertje en niet met kilos ) en wortels en hooi enzo !

maar nu gaat de eigenaar het minderen tot 1 kg brok per dag ! *\o/* dus ik hoop dat het helpt ! denken jullie ??
en natuurlijk ga ik jullie tips gebruiken morgen als ik weer ga rijden (springen :j ) ik denk het zelf wel want iedereen zeg het ook al dat ie gewoon te veel brok krijgt ! hij schud met het hoofd en bokt galopeerd piaffeert bijna en weet van gekkigheid niet wat ie met z`n energie aan moet ! en ik heb telkens een ander zadel er op 3 verschillende van hun en eentje van mezelf die bijna allemaal wel passen ik zal er eens op letten !

nu nog ff mijn vragen :
help dat verminderen van 1,5 kg brok 3 keer per dag naar 1 op een hele dag ?
of moet ie gwn geen brok meer krijgen ? en hoe snel zie je verschil ? (want hij moet wel ff afkicken )
en zou het helpen als ik hem eerst even longeer zo dat ie al een beetje uitgeraast is ??

dankjullie wel voor jullie tips ik heb er zeker wat aan ! en ik zou ook heel erg graag een antwoord willen op deze vragen !

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 22:00

3x1,5kilo??? Wow, dat is echt volkomen absurd voor een pony...Ter vergelijking: Mijn Z paard wat 5 of 6 keer per week flink getraind word krijgt 4 kilo per dag...1 kilo is voor de meeste pony's nog vrij veel, maar ik denk dat je zeker verschil zal merken hoor! Jeetje, dat hij nog nooit hoefbevangen is geraakt...

Ik ben persoonlijk geen fan van longeren, omdat mijn mening is dat veel paarden er alleen maar heter van worden. Als je een paard flink laat rennen aan de longe word hij niet moe (misschien wel even, maar na een paar minuten zijn ze toch weer op adem) maar het adrenalinepeil schiet wel omhoog. Dus in plaats van dat je vanuit rust op je paard stapt, stap je eigenlijk op een paard wat al heet gemaakt is...Ik longeer dus alleen jonge paarden die soms nog op de singel reageren of paarden die echt even moeten uitbokken. Voor het rennen/moe maken/alvast laten bewegen doe ik het nooit.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 10:56

_Esther_87_ schreef:
3x1,5kilo??? Wow, dat is echt volkomen absurd voor een pony...Ter vergelijking: Mijn Z paard wat 5 of 6 keer per week flink getraind word krijgt 4 kilo per dag...1 kilo is voor de meeste pony's nog vrij veel, maar ik denk dat je zeker verschil zal merken hoor! Jeetje, dat hij nog nooit hoefbevangen is geraakt...

Ik ben persoonlijk geen fan van longeren, omdat mijn mening is dat veel paarden er alleen maar heter van worden. Als je een paard flink laat rennen aan de longe word hij niet moe (misschien wel even, maar na een paar minuten zijn ze toch weer op adem) maar het adrenalinepeil schiet wel omhoog. Dus in plaats van dat je vanuit rust op je paard stapt, stap je eigenlijk op een paard wat al heet gemaakt is...Ik longeer dus alleen jonge paarden die soms nog op de singel reageren of paarden die echt even moeten uitbokken. Voor het rennen/moe maken/alvast laten bewegen doe ik het nooit.

nou het heelp idd heel veel ze krijgt nu 1 kg per dag volgens mij maar ze is echt een stuk rustiger ze bikt niet meer en schud niet meer met d`r hoofd ! ze is af en toe nog wel wat vlug maar dat is gewoon haar karacter denk ik ! en ja het is zeker veel krachtvoer maar het is niet mijn paard dus ik kan het alleen aanraden om minder te voeren maar gelukkig nemen ze dat heel goed op ! ik heb haar ook niet gelongeerd voor het rijden want het ging al heel goed zonder brokjes ! dus ik was heel blij *\o/* alleen met springen was ze nog wel wat vlug tussen de hindernissen maar m`n instructeur zij dat ik wat meer controle moet krijgen en dus moet schakelen in de galop zo als jullie ook al zeiden !!!

bedankt voor jullie tips !

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 16:36

fijn dat het al beter gaat!!

lisanne66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:42

het kan helpen dat voordat je echt begint(dus na het instappen) haar heel erg laat gaan. dus dat kan heel veel rondjes galoperen door de bak zijn, of een paar hindernissen.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 14:01

ik heb afgelopen zondag wel een (onderlinge) spring wedstrijd gereden met haar dat ging best goed op een weigering na dan ! maar nou heb ik nog een vraag je ! :j
als ik dressuur met haar rijd en ik doe iets wat ze lastig vindt dat galopeerd ze aan om er onder uit te komen! nou is mijn vraag wat doe je hier nou aan? ik stop haar direct of laat haar even een tijdje stil staan en ik rijd ook heel duidelijk lich zodat het moeilijker wordt om aan te galoperen maar toch galopeerd ze bij een moeilijk oefening gewoon aan en ben ik dus het doel van de oefening verloren! |(

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:25

dressuur518 schreef:
ik heb afgelopen zondag wel een (onderlinge) spring wedstrijd gereden met haar dat ging best goed op een weigering na dan ! maar nou heb ik nog een vraag je ! :j
als ik dressuur met haar rijd en ik doe iets wat ze lastig vindt dat galopeerd ze aan om er onder uit te komen! nou is mijn vraag wat doe je hier nou aan? ik stop haar direct of laat haar even een tijdje stil staan en ik rijd ook heel duidelijk lich zodat het moeilijker wordt om aan te galoperen maar toch galopeerd ze bij een moeilijk oefening gewoon aan en ben ik dus het doel van de oefening verloren! |(

Geef eens een voorbeeld van een oefening waarbij ze dat doet?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 21:16

_Esther_87_ schreef:
dressuur518 schreef:

Geef eens een voorbeeld van een oefening waarbij ze dat doet?

stelling ,volte , gebroken lijn, zoon beetje alles waarbij ze stelling moet hebben naar rechts want dat is haar "lastige "kant ! oja en bij het aan draven !

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:57

Ok...kijk eens even vanuit je pony. Jij vraagt iets wat ze moeilijk vind, ze galoppeert maar aan want dan concentreer jij je daarop en stopt met de moeilijke oefening...Het gedrag heeft dus zin.
Wat is er op tegen om een volte of gebroken lijn in galop te rijden? Ik heb zelf een tijd een paard gehad dat steeds aangaloppeerde in de schouderbinnenwaarts, ook omdat ze het moeilijk vond....nou prima, dan rijden we toch schouderbinnenwaarts in galop...maakt mij niet uit. Was heel snel over, omdat het gedrag geen zin meer had, ze schoot er niets mee op. Rustig blijven dus, doorgaan met je oefening, en proberen vanuit rust tijdens die oefening weer een overgang naar draf te maken. Maar als je de gang waarin je rijd even ondergeschikt maakt aan de oefening die je rijd houden ze hier doorgaans heel snel mee op.

Aandraven zou ik als volgt oplossen: Jij wil aandraven, paard gaat in galop, laat haar een paar passen galopperen, neem terug naar draf, beloon. Na een stukje draf ga je weer stappen en maak je de overgang opnieuw, net zolang tot het goed gaat. Consequent zijn dus maar vooral ook heel rustig blijven.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:40

Houd je paard bezig. vooral in de galop niet gewoon wat rond laten rennen.
Begin met het stapwerk. Als je merkt dat je pony wil gaan rennen maak je een kleine ophouding met je handen en probeer je een kleine volte te rijden. Blijf niet trekken aan zijn mond maar maat ophoudingen. ga ook niet naar voren zitten maar hou je bovenlichaam terug en denk aan de stap.

ditzelfde in draf. Druk je been niet te hard aan en laat hem op een recht stuk aandraven. als hij wil rennen maak je een ophouding en rijd je een volte.

galoppeer niet te lang. Rijd veel voergangen en wendingen en houd hem bezig.

Bij het galopperen kun je proberen in de verlichte zit te gaan. Hierdoor worden alle lasten van de rug van je paard gehaald en gaat hij zich ontspannen. Probeer ook een rustig te gaan zitten en 1 hand los te houden en die andere naar voren. Dit kan ook helpen. Beloon je paard in de galop ook als hij het goed doet.

Succes

mirandawobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 21:10

mijn pony rende ook "weg" zadel was vooral het probleem, te groot en het ook zadel wat wel paste dat bleef niet liggen, dus wilde inderdaad wegrennen.... nu met juiste zadel is veel fijner rijden voor mijn dochter en mij.... al is het wel een heet hoofdje, maar goed dat hij veel boeve streken heeft dat weten we gewoon... moet ook wel wat in zitten