Tsjoep Clinic David Dewispelaere

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Belsje

Tsjoep Clinic David Dewispelaere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 19:39

Een kleine introductie

Chopin: 9 jarige ruin v. Wundermeyer x Tamara, enkel uitgebracht bij de jonge paarden door zijn vorige eigenaresse. Nu twee jaar op vroegtijdig pensioen bij mij.
Ik heb Tsjoep nu een goeie twee jaar, waarin we al heel wat blessures mochten overwinnen (vooral hoefzweren en onhandigheid van zijn kant) en ik meermaals gedacht heb dat hij beteraf zou zijn bij een andere ruiter. Want het ging niet altijd even goed ...

Ikzelf rij ongeveer 20 jaar, maar ik heb nooit echt heel erg intensief les meer genomen de laatste jaren voor ik hem kocht. Sinds twee jaar neem ik dus weer les en zijn we vooral recreatief bezig. Mooi rechtuit, voltes, pasje wijken, ...
Vorig weekend ben ik met mijn boscrosspony naar een heuse clinic gegaan! Vol zenuwen en stress. Maar eigenlijk ben ik best tevreden!

Op dit moment was Tsjoep net een paar weken terug onder het zadel na een vrij lange revalidatieperiode van enkel rechtuit werken door een beenblessure. Dus de intensiteit werd bewust laag gehouden.

Werkpunten:
* mijn houding, armen, voeten, ....
* actiever houden
* zelfvertrouwen kweken

Tijdens de clinic gedroeg hij zich voorbeeldig!

Om te beginnen een filmpje van anderhalf jaar geleden:
http://www.youtube.com/watch?v=GlzWxuYQv3M&feature=player_detailpage

Hier had ik net een deftige instructrice gevonden en stond ik op het punt mijn paard weg te doen omdat ik echt niets van hem gedaan kreeg, verzet, stress, spanning en regelmatig een kennismaking met de grond ...

Enkele impressies van zondag:

Van het stappen heb ik jammer genoeg geen foto's.

Draf opwarmen:
Afbeelding
* handjes niet ok,
* armen stijf
* benen zitten 10cm te ver naar voor
Maar ondanks dat alles loopt paard al aardig

Draf na enkele rondjes:
Afbeelding
* houding ...
* meer zitten, niet voorover vallen
* paard zakt wel meer

Nog latere draf:
[img][img]https://lh5.googleusercontent.com/-RW58whwAVSE/Tl0m7GrbeSI/AAAAAAAAAgQ/mVrDjgj7qoc/draf6.jpg[/img][/img]
Deze vind ik gewoon wel leuk :D

Iets ronder?
Afbeelding
* Wederom vind ik mijn houding erg teleurstellend ...

Galop
Afbeelding
* Houding ... Zitten doe je op je ...
Maar ik ben al blij dat ik hem niet in zijn mond zit te trekken, galop is heel lang iets geweest waar ik bang van was!

Galop na enkel rondjes:
Afbeelding
* Eigen houding is nog steeds niet goed, maar paardlief lijkt wel meer ontspannen dan op de voorgaande foto's

Doelen:
* leren zitten
* van de zomer een B proefje kunnen rijden

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:33

Wat een verschil!
Toch een paar puntjes.
bij elke foto trek je een holle rug let hier op en inderdaad op je kont blijven zitten.
Let ook op je piano handjes.
Veder vindt ik het er heel netjes uitzien ga zo door en een B proefje gaat van de zomer echt wel lukken.

llies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:08

In vergelijking met je filmpje vind ik je foto's echt veel beter, je paard ziet er op de foto's al stukken ontspannender uit!
Zoals je zelf al aangeeft moet je idd aan je houding werken: meer op je zitvlak zitten ipv naar voor vallen, je hielen ook wat meer omlaag en je armen niet zo stijf maar meer ontspannen. Ook mogen je schouders iets meer naar achter, zo geef je een fierdere en zelfzekerdere uitstraling.
Verder ook aan je handen denken: duimen rechtop (vooral bij de eerste galopfoto heb je nogal pianohandjes).
Uit ervaring weet ik dat werken aan houding een harde noot is om te kraken, probeer er gewoon vaak aan te denken en na een tijdje gaat het als vanzelf.

Jullie hebben precies veel gehad aan die clinic, je foto's zijn er het bewijs van!

Als je hem zo kan rijden als tijdens die clinic denk ik dat dat B proefje er wel moet inzitten.

Thorrie

Re: Tsjoep Clinic David Dewispelaere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:17

Den Tsjoep!!!!
Mooie foto's, Debbie.
Je bent echt wel vooruitgegaan als je het filmpje en de foto's bekijkt. Als het vertrouwen komt, komt de rest vanzelf. Je weet je mindere puntjes duidelijk te spotten dus, alles komt goed.
Met de tips van David kom je zeker al een heel eind verder.
De 2de draffoto is echt al mooi ontspannen, als je dat meer gaat kunnen verkrijgen, wordt het werken aan je houding ook makkelijker

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:20

Leuk paard zeg, jeetje vind hem echt stoer!
Hij loopt in het begin echt netjes laag, het ziet er fijn uit, zo loswerken!
Vind weldat je op je eerste galop foto een erg strenge en lage binnenhand hebt, maar aan deandere foto's te zien is dit echt een momentje geweest want het ziet er verder fij uit!:) Probeer wel je handen iets meer te dragen!

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 18:04

Dank julliewel :)

De holle rug, die heb ik van mezelf heel erg hard. Ettelijke hernia's, scoliose en artrose zorgen ervoor dat mijn rug in het dagelijks leven ook zo is. Ik weet niet of ik daar echt veel aan ga kunnen doen. Heb er ook nooit bij stil gestaan, maar inderdaad dat is een werkpunt! Eens kijken wat daar evt aan gedaan kan worden :)

Sammie heeft mijn binnenhand betrapt, die is echt nog steeds problematisch. Probleem is dat Tsjoep ook snel daarop boos wordt als ik eraan zit. Al is dat goed, dan maakt hij mij wel attent op het feit dat ik iets aan het doen ben dat ik niet mag doen.

Iris binnen twee maand opnieuw é ;)