Goede/verkeerde galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesNatje

Goede/verkeerde galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 19:15

Ik heb binnenkort weer een fnrs proef maar ik ben er nog niet helemaal achter hoe je nou kan zien of je in de goede of verkeerde galop zit... Ik weet wel dat als je in de hoek aanspringt je meestal in de goede galop komt.

weet niet of dit goed staat :o

Prisjee91

Re: Goede/verkeerde galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:17

Als het binnenbeen (voor) verder naar voor gaat als het buitenbeen.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 19:18

okee dankje :D alleen is er een paard(irishcob) die heeft hele lange manen zodat je dat echt niet kan zien is er dan nog een manier?

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:27

T lijkt me dat je de manen wel invlecht met een wedstrijd. En anders voel je het ook wel hoor als je verkeerd zit.. dat zit niet echt prettig...

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:29

Shirley__ schreef:
T lijkt me dat je de manen wel invlecht met een wedstrijd. En anders voel je het ook wel hoor als je verkeerd zit.. dat zit niet echt prettig...

Niet mee eens :o Sommige paaden zitten in de verkeerde galop juist lekkerder.

je kan het leren voelen, maar dat is heel veel oefenen. Gewoon de manen invlechten lijkt me het slimst :j

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:32

MarloesNatje schreef:
okee dankje :D alleen is er een paard(irishcob) die heeft hele lange manen zodat je dat echt niet kan zien is er dan nog een manier?

Eerst manen invlechten en dan goed kijken en voelen. Daarna doe je ze een keer gewoon los, kijken of je het door hebt. Zo kan je door blijven oefenen. Maar met een beetje geluk zie je de manen wel mee bewegen (vooral als ze echt lang zijn) met de benen en dan kan je het vaak nog wel zien. :j

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:56

RUI-->RT

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 04:59

Ik heb ook een Irish Cob en het enige wat je kunt doen is inderdaad al dat haar in een vlecht en dan voelen en checken of je het goed had. Dan leer je het voelen. Maar eerst is kijken het handigst. Succes

CorryR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:15

Ik zou ook voorlopig even haar haren invlechten als je gaat rijden. Dan kun je kijken in welke galop ze zit en dan goed voelen hoe het voelt.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:05

Da's 1 van de redenen dat ik de manen van mijn paard vaak vlecht. Dan kan ik goed zien of het binnenbeen verder naar voren gezet wordt.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 19:19

oke ik rijd best vaak op hem de laatste tijd dus zal ik ff een grote hengstenvlecht maken ;) gelukkig kan ik nu met mijn proef op m'n lievelingspony die heeft niet zulke lange manen!

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 18:33

Je kan het zien aan het binnenvoorbeen: als die voor het zeefmoment als laatste van beide voorbenen de grond raakt/naar voren komt, zit je goed :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:47

Je kan het inderdaad zien, maar ook voelen. Probeer maar eens te voelen hij het paard zijn benen neerzet, eerst in stap en als dat goed gaat kun je het ook in galop doen. Het helpt als iemand vanaf de grond meekijkt ;) Niet alleen handig om te leren voelen of hij in de goede galop zit, maar zo leer je ook beter aan te voelen hoe je paard uberhaupt beweegt!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:49

Als je aanspringt gaat de ene kant van je heup verder naar voren, ik vond dit zelf altijd vrij duidelijk om te voelen, maar dat is voor iedereen anders. (Je binnen heup moet dus verder naar voren gaan)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:08

Een paard dat lekkerder zit in de verkeerde galop? Alleen in bochten galopeerd het paard dan gewoon niet fijn.. Erg hoekig.

Je kan het inderdaad leren voelen. Ik snap eigelijk niet echt waarom je dat niet voelt. Verschil lijkt me erg duidelijk, vooral als je een bocht draait. Probeer maar eens het verschil te voelen.

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 21:10

Kan me voorstellen dat je het misschien niet ziet, maar als je de galop zelf goed onder de knie hebt voel je het als je verkeerd zit.. De beweging van de galop is dan anders en zit ook minder prettig..

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 05:18

Zeker in het begin is het belangrijk dat je snel ziet of je goed zit omdat je zo snel mogelijk moet corrigeren om het paard niet te lang iets fout te laten doen. Daarom denk ik dat het inderdaad handig is om te kijken. Later voel je het toch wel.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:46

Inderdaad: bij de 'juiste' galop gaat het binnenvoorbeen wat meer naar voren dan het buitenvoorbeen. Je kan erop oefenen dit te voelen/ te zien. Een goede oefening hiervoor is bv. de middellijn nemen, aanspringen in galop, kijken in welke galop je zit en dan de juiste hand kiezen om op de hoefslag te gaan. Dus als je paard in de linkergalop is ga je op de linkerhand. Natuurlijk heb je dan ook wel iemand nodig die je kan zeggen of je inderdaad de juiste hand gekozen hebt of niet.
Voor je proef is het denk ik vooral belangrijk dat je voldoende (galop)stelling aanneemt vooraleer je begint te galloperen. Met een goede stelling zal je paard ook veel gemakkelijker in de juiste galop aanspringen.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:19

X
Laatst bijgewerkt door xNK op 12-02-23 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:54

Meestal kun je het wel voelen. Een paard in de verkeerde galop neemt je niet lekker soepel mee in de beweging, het voelt dus doorgaans alsof je paard rare huppeltjes maakt (Dat doet ie dan in feite ook ;)) Probeer het verschil te gaan voelen, dit kun je doen door een aantal keer aan te springen in galop en iemand jou te laten vertellen wanneer je pony in de goede of in de verkeerde galop zit. Zo kun je het gevoel herkennen en merk je dus later vanzelf wanneer hij wel of niet goed zit :)

Succes met je proefje!

shirazdavis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 13:47

Als je in galop naar beneden kijkt naar de binnenschouder
Als deze als eerste naar voren komt ben je in de juiste galop

(ik heb het niet over contragalop)

Wat betreft het voelen hiervan kan ik je alleen maar aanraden veel rijuren te maken en idd iemand naast de kant die je kan vertellen in welke galop je zit
p een gegeven mment valt het kwartje , je zit idd lekkerder en soepeler

klicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:28

Dan ga je op de hand rijden aan de kant waar de manen niet zitten :D
en als je dan op de hand rijdt waar de manen in de weg zitten dan ga je even in verlichtte zit en dan zie je het toch wel?

xlindeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:11

als eht binnen been verder naar voren gaat dan zit die in de goede galop.
als je erop zit en je hebt de manen in gevlochten kan je als je goed kijkt het verschil wel zien tussen binnen en buiten been,
als je dat niet kan zien kan je het ook voelen,
en als het goed is zegt de gene die je proef voorleest ook of je goed of fout zit,
dus maak je maar geen zorgen. :)

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 19:18

Je voelt dat echt wel goed! Ik ben niet een prof in rijden en dergelijke, maar ik voel het echt wel als hij in de verkeerde galop zit. Inderdaad alsof je rare huppels maakt, ik zit dan ook echt niet lekker!