reactie op hulp vergroten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kamille

reactie op hulp vergroten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 14:19

Wat is een goede en paardvriendelijke manier om de reactie van je paard op je hulpen te vergroten? Ik denk in dit geval aan opzij gaan voor eenzijdige kuitdruk. Paardje dat ik nu rijd reageert wel wat maar in de toekomst zou dat wel wat beter mogen worden. Ik wil dus een betere reactie en wil mijn hulpen kunnen verfijnen zodat ik uiteindelijk een grote reactie krijg op een kleine hulp van mijn kant.

anita26

Re: reactie op hulp vergroten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:16

Ik ben op dit moment ook bezig om mijn paard beter te laten reageren op mijn hulpen. Ze reageert goed, alleen mag het allemaal wat spectaculairder. Eigenlijk is ze een beetje lui.
Afgelopen week heb ik les gehad en heeft mijn lerares mij geholpen met de longeerzweep. Ik reed en gaf hulp en was de reactie niet genoeg, hielp zij mij een klein beetje door alleen in de bak te staan met de longeerzweep. Zo kreeg ik zelf het gevoel wat nu precies de bedoeling is en mijn paard had ook in 1x door wat ze moest doen. Dit heeft mij ontzettend veel geholpen. Ze reageert nu veel beter. Tevens veel schakelen in draf en galop en veel overgangen maken.

groet, Anita

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:28

Veel overgangen/ tempowisselingen rijden en krijg ik niet snel genoeg reactie gebruik ik mijn spoortje

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:31

Tja...inderdaad, scherp maken aan je hulp. Geen reactie, dan even een schupje of tikje of spoortje erin.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:55

Eens met Aerdenhout. En daarna je paard testen door de hulp op een licht(ere) manier te herhalen.
Reageert je paard daar niet goed op, dan de zwaardere hulp herhalen.
Reageert je paard wel goed; voila :) En een kwestie van oefenen.

Je kunt dus beter even krachtig zijn voor het krijgen van een reactie.
Elke zwaardere hulp waar je geen reactie op krijgt is 'verspilling' en kan je paard afstompen.

CorryR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:16

ook ik ben het eens met aerdenhout en rumpleteaser.
In het begin zul je nog niet meteen verschil merken, maar na een tijdje echt wel.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:19

De theorie staat heel mooi uitgelegd in "Bewuster paardrijden" van Bartels.
Goede reactie op je hulpen heeft voor een heel groot deel met de juiste timing van je hulpen te maken, in het gros van de gevallen gaat het daar fout.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:31

Wijken voor eenzijdige kuitdruk kan je ook netjes aanleren vanaf de grond. Dan geef je druk op de plek waar je normalerwijze je kuit aanlegt, terwijl je hem beter kunt begeleiden, eventueel met longeerzweep. Succes

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 16:43

Equimotion schreef:
De theorie staat heel mooi uitgelegd in "Bewuster paardrijden" van Bartels.
Goede reactie op je hulpen heeft voor een heel groot deel met de juiste timing van je hulpen te maken, in het gros van de gevallen gaat het daar fout.

Kijk, dat klinkt interessant! Zou je daar in het algemeen iets over kunnen vertellen? Want ik heb dat boek niet. Of verschilt het per oefening?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:09

Lijkt mij in principe hetzelfde als een paard alerter maken op een hulp voor ovegangen. Als m'n paard niet op stem+kuit reageerd, drijf ik iets harder. nou is die van mij er vrij gevoelig op en reageerd dan meestal al. Maar je zou er anders ook een zweep bij kunnen pakken. Als harder drijven dan niet helpt, kort maar krachtig tikje met je zweep geven.

Beter 1x een duidelijk tikje dan 10 keer drijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:12

Ik zou even teruggaan naar grondwerk, en je paard vanaf de grond leren om zijwaarts te gaan op druk op de buik waar normaal je been komt te liggen.
Lukt dat vanaf de grond, kun je in het zadel hetzelfde doen.
Rij met zweepje, en tik bij als je paard die beenhulp ignoreerd. Ook bij het gewone rijden er op letten dat je niet iedere stap bijdrijft, want dat creert ruis en dan accepteert hij een druk met je been niet meer op de momenten dat jij wilt dat hij wel reageert.
Desnoods rijden met spoortje.
Maar je moet het je paard wel uit gaan leggen want anders snapt hij niet wat je bedoelt.

Teet_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 09:05

Zoals de meeste al aangeven veel overgangen en veel schijnovergangen rijden. Geef kuitdruk, geen reactie? nog een keer wilt ze dan nog niet vlot genoeg weg kuitdruk en tegelijk een tikje met de zweep. Zo wordt ze allert op jou been. Het is een kwestie van herhalen, herhalen en herhalen.
Gaat ze weg voor je been, beloon dat en zeg dat ze braaf is!
Succes!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 11:28

Cassidy schreef:
Ik zou even teruggaan naar grondwerk, en je paard vanaf de grond leren om zijwaarts te gaan op druk op de buik waar normaal je been komt te liggen.
Lukt dat vanaf de grond, kun je in het zadel hetzelfde doen.
Rij met zweepje, en tik bij als je paard die beenhulp ignoreerd. Ook bij het gewone rijden er op letten dat je niet iedere stap bijdrijft, want dat creert ruis en dan accepteert hij een druk met je been niet meer op de momenten dat jij wilt dat hij wel reageert.
Desnoods rijden met spoortje.
Maar je moet het je paard wel uit gaan leggen want anders snapt hij niet wat je bedoelt.

Grondwerk werkt dus niet. Is iets totaal anders dan als je erop zit.

Dus gewoon gaan rijden en de tips die hierboven genoemd zijn gebruiken:
zweep/spoor om te versterken en daarna hulp weer afzwakken
veel overgangen rijden
enz.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:23

kamille schreef:
Kijk, dat klinkt interessant! Zou je daar in het algemeen iets over kunnen vertellen? Want ik heb dat boek niet. Of verschilt het per oefening?

Ik zou toch het boek gaan lezen, want daar staat dat heel mooi in detail uitgelegd.

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:34

Ik heb geleerd om maar 1 keer een duidelijke hulp te geven, en als na 2 tot 3 seconden geen reactie komt, een venijnige tik met de zweep (dus niet proberen zweep door de midden te slaan, maar laten zien dat je beledigd bent)