Leorah en Noon @ het begint er nu op te lijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Leorah en Noon @ het begint er nu op te lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 13:46

Een dikke week geleden heb ik hier een topic gemaakt van Noon en mij na een vakantie van 2,5 weekjes. Toen heb ik allemaal nuttige tips gekregen en ik heb ook weer les gehad afgelopen week waarmee we hard aan de slag zijn.

Het was eigenlijk niet de bedoeling om al zo snel weer een topic hier te openen, maar ik was zelf erg aangenaam verrast door de foto's, dat ik het toch maar doe. Ik zie een groot verschil met de foto's van het vorige topic en denk dat we nu echt op de goede weg zijn. Goed, 100% constant is het nog niet, maar ik zie vooruitgang, nu doorzetten ermee :).

Punten waaraan we werken:
- activeren achterhand, meer bergop
- constantere aanleuning (Noon plukt graag aan de teugels door wat te zwiebelen soms en dan wat achter de loodlijn duiken om van de aanleuning af te komen)
- galop aanspringen (directer op de hulp) en galop algemeen (tempowisselen, sterker maken, voor groter springen en bovenal mijn houding! Zitten bij het aanspringen (ik ga voorover) en ook zitten in galop
- mijn houding algemeen (rechtop, schouders terug, hand gedragen, maar niet op willen tillen en 1 lijn van elleboog naar bit)
- rechtrichten

Oh ja, even korte info, Wainonia (Noon dus) is 8 jaar, 1.61, kwpn-merrie (Oliver x Wolfgang) en we starten nu in het L1.

Heel pak werk dus waar we mee bezig zijn, maar misschien het vergelijken even waard met het vorige topic: [RT-HAW] Wainonia back @ work na vakantie

punten waar ik verbetering in zie: mijn houding (eindelijk!!!!!) en activiteit/impuls

wat loswerken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

schoudervoor:
Afbeelding

galop (wat zeg ik nou... ZITTEN!!)haha.. maar op zich wel mooi actief. Ennehm.. ze kijkt er altijd zo blij bij, das normaal ;)
Afbeelding

Afbeelding

pasje wijken door de plassen:
Afbeelding

Afbeelding

en weer galop.. zit al ietsss beter:
Afbeelding

Afbeelding

jaaaa, er komt iets van een middendraf aan! Dacht dat het nooit zou komen :D
Afbeelding

waterballet
Afbeelding

actieve draf, wel iets van de hulp af, maar ik heb dit beeld al liever dan koppeltjeduiken van eerder
Afbeelding

uitdraven.. daar moeten we de rem nog bij zoeken (hard, harder harrrder harrrrdst! iemand tips?)
Afbeelding

tips en reacties, graag, maar wees een beetje lief voor ons aub. :wave:

sanne140

Re: Leorah en Noon @ het begint er nu op te lijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:59

je zit netjes.
tip: handen misschien iets meer ontspannen

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:42

Ik kan me jou vorige topic nog heel goed herinneren, daarbij heb ik ook gereageerd.
Ik zie zeker dat je heel hard aan het werk bent gegaan! Petje af, zeker in zo'n korte tijd!
Zelf vind ik het netter als je je handen nog iets voor je houdt, je hebt ze nu nog vrij dicht bij je, waardoor je met stelling vragen toch tegen je lichaam aan komt en dan net niet door kan vragen of niet uitkomt, als je je teugels desnoods ietsje korter pakt en je handen iets meer toestaat heb je meer speelruimte.
Ik heb wel nog steeds het idee dat ze op rechts de stelling makkelijk aanneemt en inbuigt zelfs door het hele lichaam heen, zoals het hoort, maar linksom knikt ze soms wel iets stelling in, maar ze houdt ergens in haar kaak of hals/nek vast, waardoor de buiging niet door haar hele lichaam lijkt te zijn, dus ze buigt omdat jij haar naar binnen vraagt, maar ze buigt niet om jou binnenbeen lijkt het wel?
Op foto 10 knik jij je heup in lijkt het wel? Je kan dat ook zien omdat je binnenbeen iets naar voren ligt, als jij je heup meer naar voren plaatst, komt je been mooi tegen de buik aan, kan je haar voldoende ondersteunen met de stelling en makkelijker om je been laten buigen.
Verder echt petje af, de foto's zijn super, en je ziet echt dat jullie echt 1 mooie combi worden!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 18:36

Dank jullie! Ik ben er heel hard mee bezig om mijn arm-hand-teugelvoering te verbeteren. Inderdaad om de paar meter in mn hoofd (teugel op maat houden, hand voor, teugel op maat, hand voor enzzz). Ik rij met rubberteugels voor meer grip, maar op de 1 of andere manier laat ik ze toch steeds weer iets langer worden en dan komt mn hand weer te dichtbij me, maar ik ben me ervan bewust en probeer dat te verbeteren!

In de les hebben we aandacht besteed aan het rechtrichten en juist links buigt ze teveel volgens instructie en ik moet haar daar nu heel recht in houden, dus ook veel van de hoefslag afwerken en de achterhand weer achter de voorhand plaatsen als we scheef gaan. Rechts was ze eerder wat stugger dan links en dat is nu een stuk beter. Ik zal er morgen even op letten of het links-buigen inderdaad met een knik is, maar ik denk dat het rechtrichten op zich daar ook al een groot deel de oplossing van zal zijn dan.

Foto 10 heb je helemaal gelijk in, ik zie het inderdaad ook. Zal er even bewust op letten bij schoudervoor trainen (en dus ook bij het rechtrichten), dank je voor de tip!

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:12

Zó hé wat een verschil! In het vorige topic had ik meer het gevoel dat het een manege paardje was ( niet gemeen bedoeld! ) En nu denk ik, ja dit is een paard waar duidelijk mee gewerkt is en die goed loopt! Respect! ( mij lukt het niet ) Voor het hard, harder, hardst probleem, het enige wat ik je kan meegeven is: ga diep en relaxed in je zadel zitten. Probeer je paardje met je zit rustig uit te laten draven. Maar dat zal je vast al zelf bedacht hebben. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
Heel veel succes en plezier nog met je paardje!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 20:00

Dank je Leppie! Ik begrijp je reactie wel hoor op de vorige topics. Ik heb zelf ook veel meer het gevoel dat ik nu echt aan het rijden ga met haar ipv rondjes huppelen :).

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:35

Zo he wat een verschil! Goed man!
Inderdaad let op je handen maar je bent je er zelf al van bewust en dat is natuurlijk ook goed!

Wat bij mij hielp toen mijn paard steeds onder mij uit wou lopen was: Elke keer netjes en rustig terug nemen naar het tempo waar ik haar wou hebben, hier moest ze ook ontspannen blijven lopen en niet zelf weer willen verruimen/versnellen maar pas als jij het zegt! Elke keer als zij dan toch wil verruimen/versnellen zonder dat jij daar de hulp voor geeft begin je weer van voor af aan. Misschien dat het bij jou ook helpt, succes verder!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 12:39

Dank je Norie :)

Wat betreft je tip, dat is eigenlijk precies zoals ik het nu doe, maar ik moet wel eerlijk zeggen, dat ik nog niet echt merk dat het verbetert. Vooral bijvoorbeeld bij het halsstrekken op een wedstrijd gaan we harder en harder en dan moet ik haar echt terugnemen, wat weer zonde is maar ja.

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:39

Oefenen, Oefenen, Oefenen, haha de aanhouder wint zeggen ze altijd ;)
Ik weet bijna zeker dat dat nog gaat gebeuren en dat jij binnenkort gewoon lekker met halsstrekken het tempo aaanhoud wat JIJ wilt! Je bent iig goed bezig! Lekker consequent zijn!
Succes!