Een jaar geleden ging alles perfect. Ik kon met mijn pony Twinkle zelfs 1.20 springen. Alles ging helemaal goed, oke ze was wat rennerig richting de sprong, maar tot velen hun verbazing had ik haar goed onder controle. Ik kon zo stil staan als ik dat wou.
Maar toen besloten mijn instructrice en ik dat we eens gingen proberen of dat rennerige er misschien uit konden krijgen. Helaas ging Twinkle hier veel door weigeren. Wij denken dat dat komt omdat ze kracht moet gebruiken uit haar achterhand ipv snelheid.
Het strekken tussen hindernissen wil ze ook niet graag doen, en dan weigert ze ook veel. Toen we dit een hele poos door hebben gezet, dat ze niet naar de hindernis mocht rennen, hebben we besloten dat dit misschien niet bij Twinkle hoort. Ze ging steeds meer weigeren, hoeveel been ik er ook bij had. Mijn handen waren er ook bij, en we hebben zelfs het zweepje meerdere keren geprobeerd.
Nu is dus het probleem dat ik Twinkle niet meer vertrouw, ik denk: Ze weigert toch wel, wat ik ook doe. Maar dit is niet waar. Dat weet ik ook wel, ze zal 3 meter voor mij springen als ik haar vertrouwde, maar ze is heel erg van, als jij het niet vertrouwd, dat wij dit kunnen vertrouw ik het ook niet! Wat best begrijpelijk is.
Ik had gisteren springles, na de zomer stop. En het ging weer eens heel slecht, ze weigerde elke keer, zelfs op stijltjes van 30 cm. Dit helpt mij ook niet echt om vertrouwen te geven.
Ik wil niet stoppen met springen, ik vind het super leuk, maar ik begin nu helaas ook een beetje bang te worden voor het springen.. Ik keek elke keer uit naar de springles, maar nu wil ik liever niet meer gaan.
Heeft iemand dit ook meegemaakt? En heeft iemand misschien een tip hoe ik het vertrouwen weer terug kan krijgen?
Sorry voor het lange verhaal, maar ik denk dat een beetje achtergrond info wel fijn is