net ingereden en doet geen stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

faithjee

net ingereden en doet geen stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:26

ik rij op stal een andere haflinger door, ze is in juni ingereden.
maar nu is het probleem dat ze niet loopt, nou je stap wil wel maar wel maar met veel geduld.
ik geef dan gewoon druk en dan duurt het even maar dan beloon ik haar best overdreven.
maar als ze niet meer wil stopt ze en duurt het weer heel lang...
maar de draf gaat gewoon niet zonder iemand die er achter aan moet met de longeerzweep, en dan zit ze in de draf maar niet snel en als de gene stopt stopt zei ook.
ik heb heel veel geduld maar ik begin me er toch wel een beetje aan te irriteren.

dus nu is me vraag
hoe moet ik veder ? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:27

Dan is ze dus gewoon niet fatsoenlijk ingereden.
Heb je hulp?

eline_di

Re: net ingereden en doet geen stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:30

Verder gaan met beleren door haar aan de longeerlijn te gaan rijden (één erop, één ernaast). Zo kan de longeur de ruiter (en het paard) helpen.
Dit bouw ja af naar los op de cirkel (met longeur) en op de cirkel zonder longeur en dan de bak door.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:30

Leer haar met longeren eerst eens de stemhulp voor stap draf en galop.
Als je er dan op zit kun je je stem gebruiken en dan beenhulp toevoegen op het moment dat je je stem gebruikt zodat ze de link gaat leggen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:33

heb je zelf al met een zweepje gereden?
dat zou ik dan toch proberen, als ze stopt of neigt te stoppen klein tikje erbij

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:33

Het beste zou zijn dat iemand gaat helpen, die verstand en ervaring heeft met jonge paarden inrijden.

faithjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:38

@Bizzybijtje de andere paarden van de eigenaar zijn door de dezelfde persoon in gereden en die doen het super

@eline_di dat hebben we al wel gedaan maar dan let ze heel veel op de logeur, maar kan natuurlijk wel vaker doen en dan afbouwen zoals je zegt

@meisje2000 de stem hulpen kent ze al wel met logeren gaat het ook goed

faithjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:39

@StalNollie heb ik al gedaan daar regeert ze ook niet op, kleine tikjes niet en iets harder en zelfs niet als ik de zadel een klap geef

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:44

je hebt een PB! :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:45

Lekker naar buiten, waarschijnlijk vindt ze het gewoon helemaal niets meer aan!
Veel rechtuit en tempowisselingen. Er is ook een topic jonge paarden inrijden, missch iets voor je om bij aan te sluiten?

Iig veel meer zorgen voor afwisseling, dan wordt ze ook wel weer wat enthousiaster.
Of in groep rijden bv.
Geen zadel/rugproblemen overigens?

faithjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 20:55

@intel_1x dat zou best kunnen dat ze het niet leuk vind, ze lijkt we enthousiast.
maar ik rij haar maar 2x in een week en en veder longeren en los in de bak
en achter andere aan doet ze ook niet :P
volgende keer gaan we ook een andere zadel proberen

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 21:16

mag je wel buiten met haar wandelen aan de hand? misschien is dat ook leuk om vaker te doen als afwisseling. mag je met haar buiten rijden evt?

misschien snapt ze het ook niet helemaal, het is een typisch beleerprobleem; staken.
het kan zijn dat alles te snel gegaan is, verveling, pijn, scheefheid, onbalans, uittesten, spanning.
maak het allemaal iets leuker, gebruik daarbij bv ook balkjes.
hou oud is ze?

soms doet een vakantie een jong paard na het beleren ook erg goed !

mirjam1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:23

ik zou ook eerst gaan longeren en goed met je stemhulp aan de gang.
OF lekker buitenrijden als dat mogelijk is zodat je missschien wel tempo kan maken.
En de haflingers die ik ooit heb gereden waren ook een tikkeltje eigenwijs. Kan zij dat ook zijn?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:02

Aha, een dwarslinger dus...:+ ik zou haar terug brengen naar degene die haar ingereden heeft, en daar een aantal keren komen rijden. Waarschijnlijk ben je niet consequent genoeg (je reactie misschien net te laat), waardoor je paard nu dus loopt te staken.. Terug naar het begin dus :j

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:11

Ik heb ooit samen met een vriendin een hafflinger zadelmak gemaakt, nou ik heb er geen hobby aan. Vreselijk! Eigenwijze dieren :Y) Bij die duurde het ook heel lang voor het knopje eindelijk om ging..die vertikte het ook!

Wij zijn op een gegeven moment ook het zandpad op gegaan, dat ging al een stuk makkelijker! Maar in de bak bleef ie ook stront vervelend!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:19

Percyleen: Heeft helemaal niks met haflingers te maken hoor.
Is gewoon karakter van het beessie alsof hij weet dat hij een haflinger ras is

maar ik zou er toch even consequent in blijven en vooruit blijven drijven, en flink op zijn donder geven een paar keer en die zweep er maar even bij en vooral je benen ook. (mits je weet dat hij niks lichamelijks mankeerd natuurlijk)
ligt het zadel verder wel goed?

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:32

En achter iemand anders aan? Wij hebben dit probleem ook wel eens met ijslanders. Het heeft even tijd nodig maar uit eindelijk zien ze wel in dat het minder moeite kost om gewoon te doen wat er gevraagd wordt ipv constant tegen werken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 08:37

StalNollie schreef:
Percyleen: Heeft helemaal niks met haflingers te maken hoor.
Is gewoon karakter van het beessie alsof hij weet dat hij een haflinger ras is

Haha wordt ze dat niet verteld bij de geboorte nee :D Nee is ook wel zo natuurlijk wat je zegt.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:34

- zadel controleren
- even gas terug nemen in de training
- paard braaf leren gehoorzamen met een longeur er bij

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:16

Misschien is de pony even aan een korte vakantie toe? Als ze in juni ingereden is, is het misschien nu allemaal een beetje teveel voor haar om te verwerken.

lisa_vita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:19

iemand erop & iemand ernaast lopen met de longeerlijn. gewoon rustig aan doen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:16

Of ze snapt de hulp niet, Of je bent niet consequent genoeg, Of je paard is te onzeker, wegens ontwetendheid. Dit ligt er maar net aan wat haar karakter is. Als diegene die haar heeft ingereden, de stap, draf en galop al bevestigd heeft, dan snapt ze de hulp maar ben jij niet consequent genoeg. Met been geven hoort ze reactie te geven, zo niet tik je haar een keer bij. Gaat ze naar voren, belonen en weer opnieuw. Net zolang ze je beenhulp begrijpt, zeker als ze de stem al kent en daar ook niet op reageert.

Bij een jong paard in opleiding is het zeer belangrijk om consuquent te wezen. Zowel op het paard als op jezelf.

Kimberly828

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:42

ik heb bijna hetzelfde probleem, ik heb net een paar weken een jonge friese ruin onder het zadel mak gekregen, hij is echt heel braaf en rustig en hellemaal nergens bang voor, maar als ik er op stap en ik rij nog in de kleinere bak om wat vertrouwen op te bouwen en ik geef hem mn been hulpen en mn teugels los en geef duidelijk met mijn stem aan wat er moet gebeuren wat we vaak aan de longeerlijn hebben getraind blijft ie staan of hij stapt weg en stopt later weer dan doet hij gewoon wat hij wilt, dat gaat langzamerhand wel steeds beter hij stapt vlotter door en langer een heel rondje al in de grote rijbak, maar draf wilt hij echt niet of hij doet het maar dan maar een klein stukje richting de uitgang van de bak, maar dan stuur ik hem op de hoefslag waar hij moet lopen stapt hij weer, langzamerhand rijd ik hem met sporen en een zweep omdat hij amper luisterd naar mijn hulpen, draven doet hij dan wel maar als hij stopt en hij moet doordraven geef ik hem sporen reageerd die amper op en dan een tik met de zweep dan geeft hij een bokje ik geef hem dan nog een tik omdat hij dat niet mag doen doet die nog hogere bok hij is wat brutaal denk ik heeft iemand tips? om dat gebok af te leren?

CorryR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:08

Hoe doet ze het longeren zonder iemand er op?
Is ze dan wel gewoon voorwaarts of gaat ze dan ook stil staan als ze geen zin meer heeft.
Als ze het longeren goed doet zonder iemand, hoe doet ze het longeren dan met iemand erop?

en ook een vraag die bij mij opkomt is hoe is haar tuig?

Kimberly828

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:18

Hetzelfde dat doet ie ook erg traag en heel lui, hij geeft amper om de zweep, hij is nergens bang voor vrachtwagens tractors hellemaal niks. Hij is gewoon heel erg rustig en te lui denk ik want als hij het idee krijgt dat hij moet werken en ik hem een tik geef dan gaat hij bokken, en het zadel past goed is niet te zwaar en ik heb er zelfs een bontje onder en het hoofdstel is ook normaal en niet te strak. En als hij geen zin heeft staat die stil en krijg ik hem met moeite in beweging.