niet willen wijken voor druk linkerbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

niet willen wijken voor druk linkerbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 11:59

mijn paard is een lieve 4 jarige ruin , waarbij ik bij het rijden voornamelijk bezig ben met voorwaarts/neerwaarts , overgangen , recht richten , en stelling.
probleem waar ik nu op stuit is dat hij op de linkerhand de neiging heeft om rechts vast te willen houden , dus daar moet hard aan getraind worden , maar groot probleem daarbij is dat hij niet wil wijken voor de druk van mijn linkerbeen!!
volte openen/sluiten , is op die manier dus erg lastig, hij valt gewoonweg naar binnen , en negeert daarbij mijn (linker) binnenbeen.
volte op de rechterzijde heb ik dit probleem uiteraard ook , hij wijkt dat wel voor de druk van mijn rechterbeen, maar niet voor de druk van mijn linkerbeen.
proberen te wijken op de rechte lange zijde geeft hetzelfde resultaat , rechterbeen aanleggen en hij wijkt voor de druk , linkerbeen aanleggen en hij wijkt niet voor de druk , loopt gewoon door, of verhoogt het tempo.(gaat dan jagen)

wie weet hoe ik hem actiever kan krijgen voor het linkerbeen? hoe laat ik hem wijken voor de druk van mijn linkerbeen zonder dat hij er alleen maar van gaat rennen?

xSimonee

Re: niet willen wijken voor druk linkerbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:09

Les nemen !

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:43

Waarschijnlijk begrijpt je paard nog niet het verschil van op twee benen voorwaarts gaan en op een been opzij. Dat heeft mijn pony ook gehad, je kunt dan bijvoorbeeld in de stap proberen te wijken en elke keer als hij gaat draven stilzetten en als hij een pas opzij doet belonen.

Het kan ook komen omdat je je linkerbeen er te vaak aan hebt en hij er tegenin gaat drukken, proberen dan je been er meer af te houden en 1 keer een wat harder aan het leggen.

Hopelijk heb je er wat aan :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 18:45

xSimonee schreef:
Les nemen !

Zie quote.

En als toevoeging, doet hij het in stap wel? Of ook niet?
En dan bedoel ik snapt hij in de ontspanning als hij rustig stapt en je geeft
1 zijdige kuitdruk dat ie opzij moet? Of daar ook al niet.

En je zegt dat ie rechts vast houdt als je linksom volte rijdt, en op de rechte stukken?
Loopt hij dan ook echt recht en l en r gelijke druk?
(en andersom?)

vreedenburgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:55

Goed les is erg belangrijk, zeker bij het opleiden van een jong paard. Een instructeur kan een probleem zien en oplossen, vanaf een stukje tekst is dat moeilijk. Probeer met het aanleren van nieuwe oefeningen in stapjes te denken. Ik zou nu beginnen met het wisselen van stellingen op een volte, dus een stukje contra stelling en dan weer omstellen naar stelling naar binnen, zodat je gelijke druk op de teugels krijgt. Daarna weer een stapje verder.. Succes ermee!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 22:15

ik heb les, maar wil ook hier graag om advies vragen.
enkel de opmerking ; les nemen! heb ik niks aan , kom dan met onderbouwing.

@sjolvir; ten eerste dankjewel voor je reactie;

ala ik op de linkerhand op de volte rijd, maakt het geen verschil of ik stap of draaf , hij wijkt niet voor druk van mijn binnen (dus linker) been.
doe ik echter hetzelfde op de rechterhand, dan wijkt hij wel voor de druk van mijn rechterbeen.
op de lange zijde heb ik(op de linkerhand) rechts iets meer gewicht in mijn hand dan links , maar hij loopt naar mijn idee wel recht ,op de rechterhand merk ik eigenlijk amper iets wat betrefd drukverschil.
wat ik wel doe is op de lange zijde stelling oefenen, zowel linkerstelling als rechterstelling ,en dit is geen probleem, ook heel veel 8-tjes en slangenvoltes, en dan heb ik ook netjes stelling .
echter als ik op de binnenhoefslag een paar stappen wil wijken , dan doet hij dat voor het rechterbeen aardig netjes(we oefenen nog) maar voor het linkerbeen heeft hij de neiging weg te lopen/tempo te verhogen.
hij heeft dus wel de link ; druk rechterbeen=opzij , maar druk linkerbeen=?

@vreedenburg ; ik heb les, maar mijn instructrice is op vakantie, en komt volgende week terug, ik stel advies vanaf bokt ook erg op prijs, meerdere mensen weten immers vaak meer dan 1.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:33

Ik zou met een 4 jarige lekker grote voltes en rechte lijnen blijven rijden. Daarna eens volte 15 mtr openen. Indien je paard voorwaarts en nageeflijk is gaat het wijken vanzelf

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:28

Hmm, ik denk echt dat het door scheefheid komt, en dat is helemaal niet erg want ieder paard is scheef en daar moet je gewoon aan werken. Je zegt dat je linksom meer druk hebt op rechts maar stelling en contrastelling lukt wel. Nu is het stelling vragen niet zo heel spannend maar let eens op de schouders van je paard. Ik heb het idee dat hij met zn rechterschouder buiten de massa plaatst (meer druk op rechter teugel) waardoor hij heel makkelijk naar rechts kan wijken maar bij het wijken naar links lukt hem dat lichamelijk niet omdat hij die rechterschouder niet naar links (dus onder de massa) kan brengen. Ik denk dat je paard wel in stelling loopt als je dan van m vraagt, maar geen buiging heeft, en dan bedoel ik van kop tot staart gebogen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 13:18

oh oh , correctie , hij is geen 4 maar 5 , zie nu dat ik 4 heb getypt, foutje!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 13:21

Dressuurgek schreef:
Hmm, ik denk echt dat het door scheefheid komt, en dat is helemaal niet erg want ieder paard is scheef en daar moet je gewoon aan werken. Je zegt dat je linksom meer druk hebt op rechts maar stelling en contrastelling lukt wel. Nu is het stelling vragen niet zo heel spannend maar let eens op de schouders van je paard. Ik heb het idee dat hij met zn rechterschouder buiten de massa plaatst (meer druk op rechter teugel) waardoor hij heel makkelijk naar rechts kan wijken maar bij het wijken naar links lukt hem dat lichamelijk niet omdat hij die rechterschouder niet naar links (dus onder de massa) kan brengen. Ik denk dat je paard wel in stelling loopt als je dan van m vraagt, maar geen buiging heeft, en dan bedoel ik van kop tot staart gebogen.

maar hij wijkt juist "makkelijk" naar links ipv naar rechts, dus wel wijken voor mn rechterbeen maar niet voor mn linker.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:25

rachel_j schreef:
Dressuurgek schreef:

maar hij wijkt juist "makkelijk" naar links ipv naar rechts, dus wel wijken voor mn rechterbeen maar niet voor mn linker.

Dan moet je mn tekst ff omdraaien maar je snapt de strekking ;)

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 14:59

ik snap de strekking idd, maar ben ik met mn oefeningen dan op de goede weg om hier verbetering in aan te brengen?

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:04

Misschien een idee om aan de hand te oefenen?
Ik laat mijn paard ook wijken voor het been aan de hand ( lees met langteugelen ).
Zweepje derbij voor het aantikken ( niet slaan.... ) Zo train je de souplesse zonder dat ie jouw gewicht hoeft te dragen. Werkt bij mijn paard goed.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:37

Waarom wacht je niet 1 week met wijken?

Als je volgende week alweer les hebt, dan zou ik het wijken even laten liggen voor wat het is en je andere dingen goed door oefenen. Als je instructrice er dan weer is, kan je je probleem voorleggen. Zij kent jullie het beste en kan ook zien wat je paard precies doet en wat jij precies doet. Zij kan je dus ook het beste advies geven.

Zeker bij een jong paard wat nog niet eerder geleerd heeft te wijken, zou ik dat liever oefenen met iemand erbij, dan via de computer. Het zou anders zijn als je paard het al kon en je tips vraagt.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:44

rachel_j schreef:
ik snap de strekking idd, maar ben ik met mn oefeningen dan op de goede weg om hier verbetering in aan te brengen?

Ik zou het voor nu even op lange lijnen proberen en niet op de volte (volte openen, sluiten is goede oefening hoor maar niet als ie aan 1 kant erg over de buitenschouder weg loopt) Je moet m gaan rechtstellen (lees; de schouders onder controle krijgen) en als je dat op de volte gaat doen maak je het jezelf veel te moeilijk. Zelf zou ik dus 2 passen proberen te wijken zonder stellen, dus gewoon recht als een plank om te leren hoe je de schouders onder de massa kan houden. Als dat lukt kan je weer rustig aan stelling erbij gaan vragen.

Heb je je paard al eens een keer laten masseren oid, dat kan wellicht helpen bij het rijden.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 19:05

@ dressuurgek ; volte openen,sluiten is idd een zware oefening momenteel!
zoals gezegd, hij wijkt wel voor het rechterbeen maar niet voor mn linker.
ik heb hem nog nooit laten masseren , of is dat iets wat je zelf kan doen?

@ PriscaZ ; het is niet zozeer de oefening "wijken" op bijv. de lange zijde, ik doel met wijken letterlijk op het opzij gaan voor de druk van mijn been.dus ook volte openen,sluiten etc.

Pianogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:52

Aan de hand oefenen is een goede oefening. Al heb ik het idee dat je paard in zijn lichaam een blokkade heeft.
Iemand die daar verstand van heeft er naar laten kijken.
Hier op stal komt er een chiropraktor als we het vermoeden hebben dat er 1 lichamelijk een probleem heeft.

9 van de 10 gevallen is dat ook echt zo.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:35

rachel_j schreef:
@ PriscaZ ; het is niet zozeer de oefening "wijken" op bijv. de lange zijde, ik doel met wijken letterlijk op het opzij gaan voor de druk van mijn been.dus ook volte openen,sluiten etc.

Dat begrijp ik en mijn advies blijft om dat een week te laten rusten en op je instructrice te wachten.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:02

rachel_j schreef:
@ dressuurgek ; volte openen,sluiten is idd een zware oefening momenteel!
zoals gezegd, hij wijkt wel voor het rechterbeen maar niet voor mn linker.
ik heb hem nog nooit laten masseren , of is dat iets wat je zelf kan doen?

Masseren kan je niet zelf doen je kan kijken op http://www.happy-athlete.nl/Intro.html Het masseren heeft invloed op de spieren. Je kan ook voor een osteopaat kiezen, die richt zich meer op het bewegingsapparaat, je kan ook acupunctuur laten doen of, of, of....Je moet eigenlijk even ontdekken waar je paard het meeste baat bij heeft, bij mijn paard is dat echt het masseren dus dat laat ik nu preventief doen elk jaar.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:07

gaat je paard aan de hand wel opzij voor druk aan de linkerkant? ander enkele malen aan de hand zijn achterhand verplaatsen door druk uit te oefenen met je vingers/hand

daarna onder het zadel verder gaan en eventueel met een zweepje bijtikken, zodat hij op z'n minst wel respect heeft voor je been en er niet langer doorheen loopt...
verder denk ik doorgaan zoals je bezig bent, eenmaal hij "rechtgerichter" wordt zal het wijken ook beter gaan...

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:35

rachel_j schreef:

Misschien zit je zelf dan ook bij het wijken naar rechts met te veel gewicht naar links. Dat gebeurt vaak omdat je meer druk met je linkerbeen wil geven en door dat krachtzetten gaat je bovenlijf ook naar links. Dan vraag je iets met je been en je bovenlijf zegt "ik maak je het wel heel erg moeilijk!" Houdt dus altijd je zwaartepunt in de richting waar je naar toe gaat.

En weet je zeker dat bij het wijken naar rechts je paard niet te gebogen is? Dus niet over de schouder wegloopt zodat het lijkt alsof hij goed wijkt? Je zou het kunnen testen om eens te wijken zonder stelling te vragen.