vooruitgang Zyalda en ik (L1 niveau)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

vooruitgang Zyalda en ik (L1 niveau)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 21:50

Omdat ik best trots ben op hoe we ALLEBEI vooruit zijn gegaan een kleine terugblik.
[***] is een 7 jarige merrie die nog best wel groen is voor haar leeftijd, sinds januari
vormen wij een combinatie.. of nouja.. we zijn aan het groeien tot combinatie kan ik
beter zeggen.

We zijn 1,5 maand geleden voor het eerst gestart (voor [***] is alles nieuw) en hebben
in 3 wedstrijden al 5 punten in het L1 binnen. De bedoeling is de L1 door te rijden, dan een
stopje en lekker op ons gemak doortrainen om in de L2 net zo fijn te starten.

MAART 2011 lekker sloffen...

Afbeelding

APRIL 2011 (nog vrij dun en niet veel spiertjes)

Afbeelding

Ja.. tussen april en juli is ze best wel wat aangekomen.

JULI 2011

Afbeelding

AUGUSTUS 2011 (begin)
de fijne stukjes komen met kleine beetjes, ze begint eindelijk stukjes mooi rond in de hals te worden
Afbeelding
Afbeelding

en NU: (foto's van afgelopen weekend)

de mooiste als eerste <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier wel wat spanning vanwege middendrafje, vind ze nog een beetje lastig.. maar ze kan zo mooi ruim draven <3
Afbeelding

[***] in januari
Afbeelding
[***] in augustus
Afbeelding

En ja.. vooral op de laatste rijfoto's vind ik mijn paard te mooi.. mag wel weer wat meer oefenen op
naar voren kijken. :j

Bedankt voor het kijken, commentaar is +:)+

Groetjes!

Ketaki

Re: vooruitgang Zyalda en ik (L1 niveau)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:02

wat een aansprekend paard heb je

is het misschien niet iets fijner om je beugels een gaatje korter te doen?

lijkt alsof het net past, maar met lichtrijden toch iets te lang zijn :)

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:07

mooi paard hoor!wat een verschil.maar je mag wel wat rechterop zitten je maakt je rug een beetje hol,je hakken uitdrukken en je handen wat beter bij elkaar houden.en niet teveel naar je knappe paard kijken.verder ziet het er leuk uit.succes met je wedstrijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:10

Dankjewel Ketaki

Ja ik heb de neiging mijn knietjes op te trekken als mn beugels korter zijn,
nu MOET ik mn benen wel lang maken anders raak ik mn beugels kwijt :P

Lauran__ ik heb helaas ook een hele holle rug.. ik kan absoluut niet rechtop staan.
En was op de wedstrijd een beetje zenuwachtig en verkrampte in mijn bovenbenen,
en daardoor kukel ik voorover inderdaad (en zit teveel naar mn paard te kijken of
ze niet te diep gaat :') )

Hakken uitdrukken gaat niet.. daar zijn mn beugels te lang voor :P Het kan wel maar
dan hebben mijn knieen helemaal geen contact meer met het zadel.

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:10

mij valt meteen op dat je paard een betere en mooiere bespiering in de hals/nek gekregen heeft
en een mooiere vacht (:

wat helpt is je heupen na voren te kantelen, beter voor je paard, en beter voor jouwn rug
doordat je je rug zo hol maakt ( of al is ) zul je op langer termijn denk ik rugproblemen krijgen.

succes verder, ziet er super uit !

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 09:53

Wauw! Wat is ze dan veranderd zeg.
En zeker in positieve zin :j
En dat in die korte tijd, word ze zometeen nog mooier.
Je bent echt heel goed bezig Sam! _/-\o_

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 10:37

DlovesC ging dat maar zo makkelijk, mijn rug is vergroeid. Mijn rug is zodanig hol dat hij ook niet
recht komt als ik op mijn rug lig. Dat kan wel, maar dan moet ik mijn hoofd voorover buigen en naar
beneden kijken, dan komen mn schouders naar voren ipv recht en trekken mijn schouderspieren heel erg.
Daarbij om mijn onderrug ook recht te krijgen moet ik mijn voeten op de grond zetten en mijn knietjes de lucht in.

Ik kan achterover een bruggetje maken maar ik kan voorover mijn tenen niet aanraken zonder door
mijn knieen te zakken.

Denk dat ik dat mede te danken heb door mijn 1e instructrice waarvan ik achterover moest zitten
"als een prinsesje" Ik ben hier altijd rijkelijk voor beloond en wist ook niet beter. Inmiddels ben ik helemaal
uitgegroeid en heb ik gewoon dikke pech.
http://94.100.124.170/1259300001-125935 ... _sDBY.jpeg
http://94.100.121.56/1259300001-1259350 ... _53kD.jpeg
http://94.100.124.44/1251000001-1251050 ... _FqDz.jpeg

Ik heb veel last van mijn nek/schouders en soms ook onderrug.. maar nieteens door het paardrijden. Vaak
dan door het werk, waarbij ik lange tijd in een houding moet staan die mijn rug rechter dwingt. Dan kom ik
thuis met hoofdpijn.

Alleen kantelen van mn bekken gaat me niet helpen ben ik bang :(

Dankje MiniBoots, :(:)

Vind aangezien ik de standfoto's ook wel al duidelijk vind qua bijkomen van bespiering het ook leuk om het
verschil in stand onder het zadel te laten zien. Hoeveel rechter ze al geworden is:

Maart
Afbeelding
Augustus
Afbeelding
(zadels zijn beiden even groot) Zelfs haar achterhoeven (verzenen) zijn mooier geworden met de maanden :=

Dagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:27

Hij is veel verbeterd en bespierder geworden. Mooie setjes heb je ook trouwens. Af en toe mag je iets trotser op paard zitten, maar ik zie dat je je daar van bewust bent.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 12:05

Het commentaar van de jury was dan ook "Probeer je paard met nog meer flair te rijden"

Ze doet het super braaf allemaal en ik zit er ook een beetje op alsof ik niemand aan durf te kijken :P
Vind het ook best nog wel een beetje spannend hoor want het zijn onze eerste wedstrijdjes, voor haar
voor het eerst in haar loopbaan als "rijpaard" en voor mij is het alweer een aantal jaren geleden dat ik
uberhaupt stressvrij een proef heb gereden. (met het vorige paard startte ik niet zo vaak.. waardoor ik
verschrikkelijk zenuwachtig was als ik ging starten. Die trainde ik vooral voor het Z2 en als ik dan Z2 startte
dan was ik zo gespannen in mijn bovenbenen dat paardlief dacht "we gaan passage doen!")

Het wordt wel al steeds minder maar ik moet echt weer een beetje mn draai vinden tussen de wedstrijdruiters
en er moet in mn koppie doordringen dat ik voor mezelf moet rijden :=

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:33

welkom in de club, heb ook een rug probleem alleen juist het tegenover gestelde haha
ik heb een te rechte rug met geen krommigen, en indd heb ook als ik te lang in een houding zit/sta/lig hoofdpijn of iets krijg

is indd echt verdikkeme moeilijk om je heup na voren leren te kantelen, maar je kunt ook oefeningen doen op het droge, dus niet op het paard? zou ook goed zijn voor je rug ! *\o/*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 13:56

Op het droge lukt het ook niet tenzij ik een stuk door mn knieen zak alsof ik op skies sta, maar dan
druk ik mn schouders weer naar voren als ik kantel omdat ik anders achterover ga met mn rug :')

Maar, ik heb wel met een stalgenoot afgesproken dat we zelf een keer naar een fysio/osteo gaan
want ik heb heel vaak last van mijn nek en als ik mn hoofd voorover buig kin naar mn borst. Dan trekken
alle spieren tussen mn schouderbladen en die voel ik tot in mn onderrug.

Komt omdat ik vaak in lastige positie op mn werk zit en ik hang veel in mn spieren, ben niet zo ergonomisch..
en dus ook niet met paardrijden. Al is het wel veel minder hoor... vroeger trok ik nog veel krommer en
dan reed ik echt verschrikkelijk op mn doos.

:x Ben al heel bewust bezig, maar als je lijf niet meewerkt blijft t lastig

DlovesC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:37

lijkt mij ook een goed idee, kun je hem misschien ook om tips vragen
want is echt slecht voor je rug! health first!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 14:41

Ja alleen eerst even kijken hoe of wat met mijn verzekering,
zijn dure bezoekjes. We hebben allemaal wat, maar ik vind dat
ik zelf heel hard vooruit ben gegaan als je vergelijkt met hoe ik
1,5 jaar geleden op een paard zat..... (toen had ik deze ook nog niet)

wendyminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:25

Ik vind dat je haar erg netjes rijdt! Alleen mag je zelf wel wat 'trotser' zitten. Op sommige foto's zit je een beetje ineen gedoken, ga natuurlijk ook een moment opname zijn ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 09:42

wendyminoes schreef:
Ik vind dat je haar erg netjes rijdt! Alleen mag je zelf wel wat 'trotser' zitten. Op sommige foto's zit je een beetje ineen gedoken, ga natuurlijk ook een moment opname zijn ;)

Nog wat last van wedstrijdspanning, had voor de derde keer ooit een zweepje in mn handen op haar en ik weet dat ik geneigd ben mn zweephand vast te houden dus daar ben ik dan TE bewust mee bezig door heel vaak naar mn handen te kijken, ook heb ik de neiging in middendraf mn handen naar voren te steken dus ook dan kijk ik of ik dat niet aan het doen ben :=

Ik vergeet te RIJDEN, zit in mn proefje bij mn voorlezer en bij het opletten van mn eigen hulpen, dat ik de hulp geef die zij nodig heeft.

In training gaat dat automatisch maar op zo'n wedstrijddag verlies ik mezelf nog weleens.

Waarschijnlijk maandag of dinsdag een HAW of RIJ-ITP van mn training afgelopen week, dan rijd ik heel anders. Dan ben ik aan het RIJDEN ipv liften omdat mn paard zo braaf is en ik op safe speel :p

MerelArfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:20

Is ze 10cm gegroeid ofzo??? _/-\o_

Wat is ze een práchtig paard geworden!
Op sommige foto's zie ik je been wat veel naar voren liggen, probeer daarop te letten. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 22:21

ja klopt, had ik al gezien ;) staat er ook bij := gelukkig doe ik dat niet vaak, is wat onbalans nog van mij _O- komt wel goed.

ja in de omvang is ze een aantal cm's gegroeid := ook haar bovenlijn is mooier bespierd aan het raken en je kan zien dat ze lekker in haar vel zit want ze wordt echt ''paard''

Had zelf ook niet verwacht dat ze in een paar maanden zo mooi zou uitgroeien maar ben wel heel trots :oo

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 08:08

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 16:06

Goede verbetering van januari tot nu. Ik vind ook (is al gezegd) probeer rechtop te zitten en in galop je handen iets meer dragen.

Op de standfoto's lijkt het wel of ze gegroeid is. Op de bovenste foto zitten het hoogste punt van de croupe en de schoft bijna op 1 lijn.
Op de onderste foto is de schoft duidelijk hoger dan de croupe. (kan je mooi zien aan de stenen op de achtergrond ;) )

Keep up the good work!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 17:48

Toen ik haar kocht stond ze rondom op ijzers en haar achterhoeven waren langer gelaten.

Ik denk dat dat daarom zoveel verschil maakt op de standfoto's ;)

jortella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:57

Erg leuk paard, ziet er netjes uit. Probeer je bovenlichaam iets meer te ontspannen. Succes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 18:59

Je zal t niet geloven maar ik ben daar niet gespannen, dat lijkt idd wel zo vanwege mn holle rug :j

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:05

Het is een heel ander paard als je de standfoto van januari en augustus vergelijkt! :j
Leuk paard heb je

Edit (Oh HAW, moet ook wat rijtechnisch zeggen haha):
Je mag wel wat trotser gaan zitten! Je hebt een mooi paard onder je kont. Schouders naar achter en meer op je hakken veren ipv op je tenen
Laatst bijgewerkt door OlympusN op 04-09-11 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 19:07

dankje

J_en_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:32

Wat een verandering, ze ziet er echt mooi uit nu. Zoals al is vermeld rechter op zitten maar las dat dit heel erg moeilijk voor jou is. Ik weet hoe lastig het is. En ik heb dan geen rugprobleem.
Veel succes verder maar ik ben er zeker van dat je het ver gaat brengen!