Benen stilhouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

Benen stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 16:17

Hey,
Ik heb een probleem bij het draven, mijn benen blijven nooit stilliggen als ik doorzit of lichtrij. Mijn benen gaan naar voor als ik ga zitten. Ik merk ook dat ik geen evenwicht heb, ik kan niet de hele sprong in verlichte zit zitten, alleen bij de landing verlies ik mijn evenwicht en val dus bijna terug in mijn zadel nog voor dat hij helemaal over de sprong is. Hoe kan ik dit oplossen? Zijn er speciale oefeningen hiervoor?
Ook krijg ik mijn paard niet echt voorwaarts. Ik moet minstens 3keer benen geven voor dat hij nog maar reageert maar dan zit hij meestal nog niet in draf. Maar van draf gaat hij wel makkelijk in galop, daar moet ik het meestal maar 1keer vragen. Ik heb hier vooral last van als ik spring want als hij te traag naar de sprong ga dan raakt hij meestal de balk of komen zijn passen niet uit. Nu los ik dit op door de eerste keer dat ik vraag om naar draf te gaan gewoon benen geven zoals het normaal zou moeten als hij niet reageert wat harder als hij dan nog niets doet hard benen en tikje van de zweep. Is dit wel de goede manier?

Leppie

Re: Benen stilhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:21

De manier waarop je het voorwaartse probleem aanpakt is denk ik wel de goede manier. Zorg wel dat het tikje achter je been is, dus op de plek waar hij zou moeten voelen dat je aandrijft. Snappie? Het verlichte zit probleem los ik altijd op door ontzettend met mijn knieen te klemmen, hoewel ik niet weet of dat de goede oplossing is maar het werkt voor mij.
Met de klapperbenen kan ik je helaas niet helpen. Daar heb ik zelf ook last van :(
succes

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:33

Voor je zit: Je benen goed ontspanen en lang maken misschien eens oefenen door zonder handen te rijden (gooed op letten dta de teugels niet te laag komen!) en dan helemaal goed rechtop gaan zitten. En je bekken iets naar voren kantelen, dan kunnen je benen moeilijker naar voren.

De verlichte zit is ook niet mijn sterkste punt maar met je knien klemmen is uiteindelijk denk ik niet de goede oplossing, je hakken goed uitdrukken en goed vooruit kijken is alles wat ik daarover kan zeggen x)

Met het voorwaarts krijgen heb ik dezelfde aanpak voor mijn paard alleen dan geen been en zweep tegelijk maar alleen zweep. En heel conseqeunt zijn! Dan gaat het al snel beter, duidelijk zijn.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:52

probeer eens met papiertjes tussen je zadel en been te houden,, hier door heb ik geleerd m´n been goed stil te houden... :D

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:06

Leppie schreef:
De manier waarop je het voorwaartse probleem aanpakt is denk ik wel de goede manier. Zorg wel dat het tikje achter je been is, dus op de plek waar hij zou moeten voelen dat je aandrijft. Snappie? Het verlichte zit probleem los ik altijd op door ontzettend met mijn knieen te klemmen, hoewel ik niet weet of dat de goede oplossing is maar het werkt voor mij.
Met de klapperbenen kan ik je helaas niet helpen. Daar heb ik zelf ook last van :(
succes

Om er even op terug te komen. Ik heb even gegoogled en ze zeggen dat je je benen in een O houding moet krijgen. Dus niet klemmen met je knieen. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Dat zou betekenen dat je met je onderbenen lichtelijk moet klemmen, maar dat zou weer lijken op aandrijven terwijl je helemaal niet wilt aandrijven. Alles draait om meegaan met je paard en je eigen balans uitstekend bewaren en bewaken. Een hulp met de kuiten zou niet mogen lijden tot het samenknijpen van de handen en andersom. De romp moet volledig in balans in het zadel en de ledematen moeten onafhankelijk van elkaar in actie kunnen komen zonder dat de balans van de romp in gevaar komt. Het uiteindelijke doel hiervan is het paard zo min mogelijk in de weg zitten tijdens de uitvoering van een gevraagde actie. Ook wordt er als tip gegeven dat als je je bekken iets naar voren kantelt het makkelijker zou moeten zijn om de benen in de gewenste o vorm te krijgen. Hoewel teveel o vorm niet goed is. Ook zou het afhangen van je lichaamsbouw en natuurlijk van het paard. hmm.. lastig lastig. Tip: vraag hulp van een goede instructeur/trice.

Om even terug te komen op het springen ( corrina1994 ), volgens mij heb ik altijd met de knieen geklemd, aan de andere kant. Het is zeker al 3 jaar geleden dat ik voor het laatst heb gesprongen. Dan nog spring ik hooguit 2 keer per seizoen. Wel een goede tip! Nu ik er over nadenk zou het best kunnen helpen om je hakken uit te drukken hoewel ik dan wel heel snel last heb van een tent. ( ofwel onderbenen los van je paard ) Wat volgens mij ook niet de bedoeling is.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 18:27

bedankt voor de tips. Ik Zal het zeker eens proberen met een papiertje ertussen.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:17

En nog een tip voor het voorwaatser rijden, ik had hier ook problemen mee, ik moest inderdaad van mijn lesgeefster ook doen wat jij nu doet en daarnaast, moest ik ook als hij niet ''normaal'' reageerde, hem 3 passen laten draven, dan 3 passen stappen en gelijk weer opnieuw doen, net zolang tot hij normaal op je been reageerd, dan draaf je even en dan beloon je hem goed!

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 17:42

Dat zal ik zeker proberen, bedankt voor de tip!

Irismonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:26

En nog een tip voor het voorwaarts rijden, veel overgangen! Van halt naar stap & draf, van draf & stap naar halt etc. Dat heeft bij mij erg geholpen!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 16:40

Schijnovergangen zouden ook nog kunnen helpen; dus je paard in draf langzamer laten draven tot ie bijna een overgang naar stap maakt, maar net voor dat moment van die overgang weer been geven zodat ie weer sneller gaat. Eigenlijk een beetje je paard voor de gek houden :) (We gaan een overgang maken, oh nee, toch niet :P)
En idd ook overgangen rijden en vooral consequent blijven, dus "been, geen reactie, tik" aanhouden en niet aan een stuk door maar een beetje zitten aandrijven :)

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:36

ik heb hier ook last van gehad. bij mij lag het er aan dat ik mijn rug te veel spande. tips: hak goed uitduwen, knieen tegen het zadel (voor een stabielere zit). dat aan drijven is goed zo. ;)