Mijn paard is af en toe (dus niet elke keer als ik rijd) bij het aandraven licht onregelmatig. Als ik dan even door blijven rijden (galopje er tussendoor) loopt hij daarna goed en is ook uit zichzelf goed voorwaarts, probeert uitzichzelf aan te draven.
Het is een 20 jarige arabier. Afgelopen 2 jaar onregelmatig gereden. Door een peesblessure een half jaar op rust gestaan. Begin dit jaar op stal gevallen en toen 4 weken rust gehad. Daarna weer begonnen, maar door een rare schrikreactie weer kreupel. 6 weken rust. In die tijd ook door een osteopaath nagekeken. Rug mooi soepel, maar teveel spanning in de achterhand. Daar is hij voor behandeld. Sinds een maand of 2 ben ik nu weer regelmatig aan het rijden. Hij loopt redelijk, wat kort in de bewegingen vind ik. Het is nu 2 keer (met een aantal weken er tussen) voorgekomen dat hij bij het aandraven licht onregelmatig liep. Ik reed buiten en was al een eindje onderweg, dus kon niet meteen stoppen. Nog een paar keer aangedraafd omdat ik twijfelde loopt hij nu wel of niet goed. En na een minuut of 5 liep hij weer normaal.
Het kan zijn dat hij wat spierpijn heeft van de vorige dag. Als dat zou zijn maak er geen zware training van, want zelf zou je dat ook niet prettig vinden.
Zelf denk ik ook aan stijfheid. Spierpijn in ieder geval niet, want de dagen ervoor had ik niks gedaan. Hij is dressuurmatig moeilijk te rijden. Buiten (waar we meestal rijden) is hij fanatiek en loopt vaak te trekken, waardoor hij zijn lijf verkeerd gebruikt. Met 1 x per 2 weken les van een zeer kundige instructrice, kon ik hem toch goed aan het lopen houden. Afgelopen 2 jaar ook nauwelijks gelest, dus ik denk dat dit ook meespeelt. Ik hoop het lessen binnenkort weer op te pakken.
Het kan van alles zijn spieren, spat,aanstellerites etc. daarom als je twijfelt dan zou ik toch een keer een DA laten kijken heel veel klachten zijn te verhelpen maar dan moet je wel weten wat er mis is en een DA heeft er tenslotte voor gestudeerd. Zelfs als je paard na 5 minuten weer goed loopt betekend het niet dat er niks is.succes met je paardje
@ is hij een pieperd? Het is best wel een pieperd. Of een pieperd, eigenlijk super sensibel. De osteopaath zei eens: als ik er naar wijs reageert hij al. Maar aan de andere kant zal hij niet voor niets reageren, dan moet er toch ergens wat zijn.
@Even voor de zekerheid hoefsmid erbij halen. Die van mij deed dit ook, en bleek een hoefzweer te hebben. Die is net vorige week geweest. En bij een hoefzweer is hij toch anders kreupel en is het niet naar een paar minuten over.
@Zelfs als je paard na 5 minuten weer goed loopt betekend het niet dat er niks is.succes met je paardje Ben ik helemaal met je eens. Waarom kunnen die beesten dan toch ook niet praten......... Het is altijd zo moeilijk: wat moet ik nou, naar wie moet ik toe voor hulp? Het liefst ging ik elke maand naar de DA voor een checkup, maar ja, ik heb geen euroboompje in de tuin staan. Ik wil het nog even aanzien, tenzij het erger wordt, en ga mijn instructrice bellen of ik nog weer bij haar terecht kan. Zij heeft er veel kijk op en weet ook precies wat je qua rijden moeten doen om problemen te verhelpen.
mijn paard deed dit ook. Beetje zwabberen en onregelmatigheid. Nadat ik zeker wist dat het geen hoefprobleem oid was kreeg ik de tip om haar flink voorwaarts en actief te rijden, meteen aan het begin. Voor ons is dit de oplossing geweest.