Van achter naar voor?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poekietje

Van achter naar voor?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 23:24

Dag bokkers,

Je moet je paard altijd van achter naar voor rijden
hoorde ik maar hoe doe je dat nu eigenlijk precies?

Poekietje

_LauraD

Re: Van achter naar voor?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:29

Zorgen dat je paard voorwaarts wil. Dus goed aan het been is en je continu het idee hebt dat hij wil werken. Hij hoeft niet hard te gaan, maar je moet wel het idee hebben dat hij naar voren wil. Is dat onder controle, (de achterkant is geactiveerd) dan kun je pas werken aan de voorkant (dus nageeflijkheid etc) Veel mensen trekken hun paard in de krul, maar voorwaarts is 'ie niet. Denk dat ze dat er mee bedoelen :o

Poekietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 23:45

Ja , maar hoe doe ik dat?

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:54

Ik ben geen expert hoor, ben er zelf ook hard mee aan het oefenen. Heb veel privelessen etc. Wat ik daar geleerd heb is impuls geven met je been, om de 'motor' aan te krijgen. Dus veel overgangen, schijnovergangen, zorgen dat je paard reageert op je been. Been geven is reactie. Reageert je paard niet, nog een keer been geven, een duidelijkere beenhulp. Reageert je paard dan nog niet, dan een tikje achter je been. Dit moet je consequent doen. Dat in combinatie met veel overgangen rijden, rechte lijnen etc, maakt dat je paard voorwaarts wordt (als je het goed doet). Heb je dat onder controle en merk je dat je paard aan het been is en voor je wil werken, dan kun je kijken of je hem wat nageeflijker kunt rijden.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:07

Hoe je dat doet? Les nemen! :D

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:10

Mossel schreef:
Hoe je dat doet? Les nemen! :D

_/-\o_
En ik maar een heel verhaal typen om het proberen uit te leggen... Zo kan het dus ook :D

maia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:21

Ik ben ook benieuwd, vind het zo'n vage uitdrukking en zou dat hele getypte verhaal best willen lezen ;)

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:25

ld21 schreef:
Zorgen dat je paard voorwaarts wil. Dus goed aan het been is en je continu het idee hebt dat hij wil werken. Hij hoeft niet hard te gaan, maar je moet wel het idee hebben dat hij naar voren wil. Is dat onder controle, (de achterkant is geactiveerd) dan kun je pas werken aan de voorkant (dus nageeflijkheid etc) Veel mensen trekken hun paard in de krul, maar voorwaarts is 'ie niet. Denk dat ze dat er mee bedoelen :o

Ik ben het er helemaal mee eens. Eerst de motor aan dan pas de truukendoos open, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. :P

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:45

Tja, als je stilstaat op de fiets/met auto, kan je sturen wat je wilt, maar ga je ook de hoek niet om, enkelt de wielen(=vergelijking nek) bewegen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:56

@ TS ik weet niet wat je niveau is maar een begrip als dit leer je pas goed begrijpen als je elke week goed les krijgt en dat er ook aan gewerkt wordt en als je zelf rijdt je er ook aan kan werken. Dat het een keer in een manegeles geroepen wordt snap ik maar een les is te druk om daar elke combinatie mee te helpen en dan begrijp ik ook dat zo'n begrip 'vaag' blijft bij de ruiters.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:23

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-23 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjam1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:47

je paard goed voorwaarts hebben is belangrijk. dat wil zeggen goed aan je been, goede reactie op je been en veel schakelen. Als je hem helemaal lekker hebt lopen (aan je been) probeer je hem met je been naar je hand toe te rijden, heel zachtjes kneden met je hand en druk geven met je been en proberen die nageeflijkheid er in te rijden en niet te trekken. Dus je rijdt met je been naar je hand toe