Houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliej

Houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 20:52

Hallo,

Ik rijd nu al een tijdje paard, een paar jaar. Maar het probleem is eigenlijk in de eerste instantie dat ik het mezelf heb geleerd, tenminste het zitten. Daar heb ik nooit echt goede instructie in gehad.
Mijn houding is vrij slecht, ik druk mijn voeten wel goed naar beneden, behalve in de galop. Maar mijn tenen draaien heel erg naar buiten toe. In de stap heb ik het wel goed onder controle en dan lukt het me ook wel aardig om me knieën naar binnen te draaien. Maar zodra ik dan aan draaf, dan gaat het weer naar buiten toe.
Ik heb nu al een behoorlijke tijd privéles, die probeert er ook wat op te letten, maar wil het niet de hele tijd herhalen, want dat is ook zonde van de les.
Nu had ik van een vriendin de tip gekregen om van die beugelblokjes te kopen waardoor je tenen eigenlijk wel naar binnen moeten. Maar ik presteer het om zelf daar doorheen me tenen naar buiten te steken.
Ik hoopte dat jullie misschien wat tips voor me hadden, waardoor ik zelf wat een betere houding krijg. Ik vind het zelf best wel storend :P

Liefs Jollie

asjemenou

Re: Houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:56

Een andere instructrice zoeken dan.
Je leert juist door herhalen, herhalen, en nog eens herhalen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 21:06

Zoek inderdaad goede begeleiding. Je houding veranderen kost tijd en moeite, omdat het meestal niet iets is waar je bewust mee bezig bent. Juist het herhalen is dan erg zinvol, om je bewust te maken van wat er gebeurt met je lijf. Goede begeleiding hierbij is erg belangrijk.

Waarschijnlijk zijn die tenen die naar buiten steken een bijkomstigheid van een ander probleem wat je hebt (ik heb het namelijk zelden meegemaakt dat het aan de tenen lag). Bij de meeste ruiters is het controleren van de positie van bekken en heupen een probleem, en daaruit volgen andere problemen, zoals bijvoorbeeld tenen die naar buiten steken, benen die niet stil willen liggen enz.
Een houding die niet in balans is, kan ook klachten veroorzaken. Zowel bij jou als je paard.

Voor meer informatie over een goede houding op je paard kun je kijken op de website in mijn onderschrift.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 21:12

Bedankt voor je tips. Ik weet dat het niet zo zeer aan me tenen ligt, ik heb veel moeite met mijn knieën naar binnen draaien, omdat mijn knieën niet helemaal goed zijn, de pezen die daar zitten zeg maar. Mijn benen liggen in principe wel stil. Ik let er zelf heel veel op, en heb dan ook erg spierpijn als ik weer van het paard afkom, maar misschien moet ik daar wat mee doorheen bijten.

Mijn instructrice heeft liever dat ik eerst meer met het paard bezig ben, omdat die nog niet helemaal goed was door gereden, hij vond het belangrijker dat dat eerst goed was en dat daarna mijn houding wel kwam.
Ik heb eerder met mijn zus les gereden, die lette er alleen maar op (reed op een ander paard), maar verder niets anders, alleen maar op mijn houding. Om eerlijk te zijn vond ik dat ook niet leuk les rijden. Maar ja, ik merk nu wel dat ik me zelf er aan stoor.

Ik heb vorig jaar een zadel gekregen, waar extra dikke kniewrongen op zitten, daarvan is mijn houding erg verbeterd. Maar ik merk ook dat het per paard verschilt hoe mijn houding is. Bij een dikker paard, heb ik het gevoel dat mijn houding beter is, dan wanneer ik op een dunner paard zit. Is dat normaal, of zie (voel) ik dat helemaal verkeerd?

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:26

Ik heb hetzelfde probleem en tijdens een priveles kreeg ik de volgende tip:
Als je opgestapt bent, til je je bovenbeen op (een stukje van het zadel) en draai je ''je been goed in''. Zij pakte mijn enkel vast en draaide mijn been. (echt een stuk los van het zadel, naar voren trekken, beetje draaien en dan terugleggen) Hierdoor draaien je tenen ook beter naar binnen. Wellicht heb je er iets aan! Het klinkt wat omslachtig, maar het werkt wel :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 03:23

ld21, waarschijnlijk maak jij de beweging van je been dan meer vanuit je heup.

ts, het noemen van het naar beneden duwen van je been kan juist onnodig voor spanning zorgen.
Ik denk dat alicia2u hele nuttige dingen zegt.

Kijk of je een balans kunt vinden tussen zoveel met je eigen houding bezig zijn 'dat het nog leuk rijden is' en tussen met het paard bezig zijn. Een goede zit is nu eenmaal heel belangrijk, maar het is dan wel weer belangrijk iemand te hebben die jou kan helpen dat in de les ook te ervaren. :)