Oefenen voor de FNRS zitcompetitie op Dixie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

Oefenen voor de FNRS zitcompetitie op Dixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 14:53

Hallo allemaal!

Vandaag heb ik weer geoefend voor de halve finale van de zitcompetitie want over 2 weken is het zover! Ik zit op Dixie, mijn grote schat! Dixie is een heeel sensibel paard wat heel erg op je bouwt. Ze kan wel eens gek doen maar ik heb zo’n goede band met haar dat ze bij mij nooit echt gek heeft gedaan! Ze is scheef en daardoor pakt ze links vast.
We reden vandaag in de kleine binnenbak. Hier is Dixie bijna nog nooit geweest en het was dus SUPER spannend. In het begin deed ze dus een beetje gek en was ze heel gespannen. Je ziet dus wat spanning op de filmpjes.

Wat verplichte informatie :)

Paard:
- Dixie
- Manegepaard
- Ze heeft een karperrug, dus ja het ziet er misschien een beetje raar uit :)
- Heel sensibel
- Kan wel eens gek doen en gaan rennen

Ik:
- Ik rijd al 13 jaar nu, altijd op de manege gereden
- Heb wel verschillende verzorgpaarden gehad en op stages gereden
- Zit in de halve finale van de fnrs zitcompetitie :D

Puntjes waar ik aan moet werken:
- Ik zie dat ik me beugels toch 1 gaatje korter moet doen zodat ik me hakken wat beter uit kan drukken
- Mijn linkerhand staat vaak iets hoger en verder naar achter. Dixie is links sterker en dit maakt mijn linkerhand nog wat erger
- Ik kantel me handen soms iets te veel naar onder, dus beter rechtop houden
- Ik mag iets meer op me bips zitten in galop en moet me bekken naar voren kantelen
- Ik zie dat ik in galop me tenen wat meer naar binnen mag houden

Dan hier de filmpjes! Ik heb graag tips om me houding nog beter te maken!

Stukje zonder beugels

Ook af en toe in beeld zie je Myrthe, zij is ook door naar de halve finale!
Filmpjes met dank aan Leonie!

Nu rest mij alleen nog te zeggen: brand los!

JustSmile

Re: Oefenen voor de FNRS zitcompetitie op Dixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:19

ziet er leuk uit lin! Ziet idd wel wat spanning ja. Ik zou denk ik niet je beugels gaatje korter doen, vind ze zo mooi. Verder weet je je verbeterpuntjes ;)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:27

Ziet er hartstikke netjes uit!

Mischien een rare opmerking, maar het viel me gewoon op bij het laatste filmpje, maar als ik jou was zou ik een sportbh nemen, maakt het beeld net wat rustiger, zeker voor de zitcompetitie zelf, vind ik dat er toch netter uitzien ;)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 15:33

Elise95 schreef:

Mischien een rare opmerking, maar het viel me gewoon op bij het laatste filmpje, maar als ik jou was zou ik een sportbh nemen, maakt het beeld net wat rustiger, zeker voor de zitcompetitie zelf, vind ik dat er toch netter uitzien ;)

Heb ik al aan :) Toch blijft het bewegen, ken dr ook niks aan doen :P Ze houden van sport schijnbaar, hun wekelijkse beweging :P

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:42

_Linn_ schreef:
Elise95 schreef:

Heb ik al aan :) Toch blijft het bewegen, ken dr ook niks aan doen :P Ze houden van sport schijnbaar, hun wekelijkse beweging :P

Twee over elkaar?
Ik heb er geen verstand want heb het niet nodig :+

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:47

Het ziet er wel goed uit! Grootste aandachtspunt zijn inderdaad je handen, houd een knik in je elleboog zodat je je handen net iets hoger hebt.
En verder zou ik me niet te druk maken over hoe het paard loopt. Gewoon zo stil en netjes mogelijk zitten, probeer wel aanleuning voor elkaar te krijgen. Dus dat je contact hebt met de mond van het paard.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:55

Handen idd, elastischer opstellen en polsen recht houden, onderarm een rechte lijn vormen met teugels.

Ook zit je voor de beweging tijdens het lichtrijden, en zit je erg gespannen.
Tip : oefen met bijzet/stiek, dan loopt paard meer ontspannen en kun je meer aan je zit werken.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 16:17

CM_ schreef:
Handen idd, elastischer opstellen en polsen recht houden, onderarm een rechte lijn vormen met teugels.

Ook zit je voor de beweging tijdens het lichtrijden, en zit je erg gespannen.
Tip : oefen met bijzet/stiek, dan loopt paard meer ontspannen en kun je meer aan je zit werken.

Hoe zie je dat ik voor de beweging zit tijdens het lichtrijden? Ik zie dit er niet in? En dat ik wat gespannen zit klopt omdat Dixie dus ook erg gespannen was door de voor haar wat onbekende bak. Ze kan soms echt enorm gek doen dus daardoor zat ik denk al wat meer gespannen.
En we rijden op de manege niet met bijzet of stiek, dus dit kan ik ook niet oefenen.

Ik ben tijdens de zitcompetitie zelf idd niet zo erg bezig met hoe me paard loopt dus dan kan ik me beter concentreren op me zit. Dan heb ik over het algemeen wel me handen even hoog en me polsen recht. Ten minste, dat zie ik op de filmpjes zo.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:16

_Linn_ schreef:
Elise95 schreef:

Ik heb er ook altijd veel last van, probeer eens een BH met hele brede bandjes, NIET voorgevormd en een goedpassende beugel.
Zelfs de mijne blijven dan redelijk op zn plaats, dus dat moet lukken :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:28

Heey lin!
Inderdaad je bekken kantelen zodat je meer op je kont gaat zitten ipv op je d**s. Haha :P En wat me al vaker op viel bij jou en Dixie is dat je haar hoofd de heletijd van links naar rechts ziet wiegen door jou teugelhulpen. En vogens mij had ik nog iets.... Ohja! Als je gaat lichtrijden kijk dan of je meteen op het goede been zit, ik zie nu een paar keer dat je gaat lichtrijden, dan pas kijkt, en tot de conclussie dat je op het verkeerde been zit. Als ik jou was zou ik eerst kijken en dan pas lichtrijden zodat je meteen goed zit :)

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 23:03

Citaat:
Ik heb er ook altijd veel last van, probeer eens een BH met hele brede bandjes, NIET voorgevormd en een goedpassende beugel.
Zelfs de mijne blijven dan redelijk op zn plaats, dus dat moet lukken :)

Degene die ik heb heeft brede bandjes en is niet voorgevormd. Alleen zonder beugel. En ik heb er geen last van met rijden ofzo.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 23:05

EllaBellaah schreef:
Heey lin!
Inderdaad je bekken kantelen zodat je meer op je kont gaat zitten ipv op je d**s. Haha :P En wat me al vaker op viel bij jou en Dixie is dat je haar hoofd de heletijd van links naar rechts ziet wiegen door jou teugelhulpen. En vogens mij had ik nog iets.... Ohja! Als je gaat lichtrijden kijk dan of je meteen op het goede been zit, ik zie nu een paar keer dat je gaat lichtrijden, dan pas kijkt, en tot de conclussie dat je op het verkeerde been zit. Als ik jou was zou ik eerst kijken en dan pas lichtrijden zodat je meteen goed zit :)

Ja dat van dr hoofd klopt wel een beetje, maar Dix reageert daar eigenlijk net wat te soepel op waardoor ze al op een kleine teugelhulp gaat schudden zegmaar. Ik probeer me handen zo stil mogelijk te houden, maar toch blijft ze wat schudden.

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 23:23

Ik heb het idee dat je een beetje van voren zit te plukken om het hoofd naar beneden te krijgen, dat moet je dus niet doen. Het hele hoofd wiegt van links naar rechts...

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 23:28

xSimonee schreef:
Ik heb het idee dat je een beetje van voren zit te plukken om het hoofd naar beneden te krijgen, dat moet je dus niet doen. Het hele hoofd wiegt van links naar rechts...

Lees mijn post hierboven, Dix reageert daar vrij vlug op, ik hou me handen zo stil mogelijk maar toch doet ze het. Plus dat ik dr wel moest laten zakken vandaag om dr wat meer onder controle te houden. Ze was super gespannen door de vreemde bak, loopt ze dan niet nageeflijk dan is ze er dus echt niet met dr hoofd bij en gaat ze geheid aan de ren. Ik weet dat het niet goed is dat ze wiegt, maar echt hard plukken doe ik er niet aan hoor.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:09

Misschien dat je dan beter je hulpen echt nog kleiner kan proberen te maken, echt alleen kneepjes geven en dan ook het minimale dat je kan? Aangezien ze volgens jou toch al vrij soepel reageert :)

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:12

Dan moet je haar bezig houden, en niet in de krul gaan trekken als ze alles eng vindt. Want dat is gewoon een niet de manier om nageeflijkheid te krijgen, en kneepjes ook niet, dus zo krijg je ook geen nageeflijkheid maar alleen een valse knik. Overgangen, tempowisselingen, schijnovergangen, figuren gewoon constant bezig houden dan heeft ze geen tijd om te rennen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 12:33

xSimonee schreef:
Dan moet je haar bezig houden, en niet in de krul gaan trekken als ze alles eng vindt. Want dat is gewoon een niet de manier om nageeflijkheid te krijgen, en kneepjes ook niet, dus zo krijg je ook geen nageeflijkheid maar alleen een valse knik. Overgangen, tempowisselingen, schijnovergangen, figuren gewoon constant bezig houden dan heeft ze geen tijd om te rennen.

In de krul trekken doe ik echt niet hoor, ik hoef de teugels maar aan te nemen en ze loopt al bijna nageeflijk. Ja ik heb wat meer druk op links omdat ze daar vasthoud, maar op rechts heb ik alleen maar contact. En uiteraard hou ik haar bezig, zeker in zo'n vreemde bak. Maar ik was hier ook aan het oefenen voor de zitcompetitie en dus erg met mijn eigen houding bezig.

IngridBrands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:42

Ziet er goed uit !
heb een paar tips voor je :
- tenen naar binnen
- hakken uitdrukken, vooral als je aanspoort
- je handen stiller houden en zorgen dat je je paard op je 2 teugels en benen rijdt

Veel succes nog !

sharongentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:21

ik had ook dat probleem dat ze links vasthoud, dat is zooooooooo vervelend!!
het kan zijn dat ze last heeft van de tanden. mijn paardheeft dat wel maar ze kan nu nog niet naar de tandarts want ze is drachtig en mag niet met narcose ofzo.
wat je dan eens moet proberen is heeeel laag en rond rijden, op de volte.
als je dr dan echt laag hebt ga je rechtuit, je kijkt of je op beide teugels druk hebt, waar meer druk op zit geef je dat been erbij.
hmm moeilijk uit te leggen maar hopelijk snap je het.
alles zo laag mogelijk in ieder geval!!
bij mij werkt het, oja als ze dan sterk word, weer op de volte met veel binnen been en weer zo laag mogelijk tot ze nageeft.

sharongentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:23

oh grapje sorry ik had een zin niet gelezen dat ze scheef is en darom links vast pakt...
sorrry :o

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 17:46

sharongentel schreef:
oh grapje sorry ik had een zin niet gelezen dat ze scheef is en darom links vast pakt...
sorrry :o

nouja ik denk dat het daardoor komt hoor :) Haar linkerachterbeen is minder sterk, als ik linksom rij zie je overduidelijk dat dr kont verder naar binnen staat. Ik ga dan telkens op de lange zijdes net iets schoudervoor rijden zodat ze dat linkerachterbeen eronder zet. En idd wat jij zegt rij ik ook veel voltes om haar te laten zakken. Hierdoor laat ze ook meer los. Tijdens dit oefenen, het stuk dat ik zonder beugels ging rijden ging ze opeens heel erg hangen. Dan heb ik opeens wel op beide teugels evenveel druk. Het zou goed kunnen dat ze last heeft van dr tanden, maar het is een manegepaard dus ik heb dr niks over te zeggen. Tis zo'n raar maar leuk paard :P

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:38

Het ziet er verder best netjes uit. In welke categorie moet je rijden, ik ben er ook bij op het horse event.

1 ding wat ik niet snap, en wat ik er op de kwart best veel heb zien doen. Is dat ze de zweep langs hun lichaam naar achter houden, net als jij. Maar dan kan je je handen niet recht houden toch? Ik heb geleerd dat je zweep voor het zadel hoort.

Het is geen afzeiken hoor, het lijkt me alleen lastig! :P

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 18:42

Kiimm_ schreef:
Het ziet er verder best netjes uit. In welke categorie moet je rijden, ik ben er ook bij op het horse event.

1 ding wat ik niet snap, en wat ik er op de kwart best veel heb zien doen. Is dat ze de zweep langs hun lichaam naar achter houden, net als jij. Maar dan kan je je handen niet recht houden toch? Ik heb geleerd dat je zweep voor het zadel hoort.

Het is geen afzeiken hoor, het lijkt me alleen lastig! :P

Ik heb me zweep over me bovenbeen liggen. Naar mijn idee hoort die zo toch? Moet ook zeggen dat ik deze zweep even geleend had want ik had me eigen zweep niet mee omdat ik eerst op een paard zou rijden waar ik geen zweep nodig zou hebben. En deze zweep had een erg dikke greep, vond hem ook erg vervelend en gooide hem later dan ook weg, hij was toch niet nodig.

En ik rij in categorie 3 :)
Laatst bijgewerkt door _Linn_ op 29-08-11 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:45

Ik heb altijd geleerd dat je zweep voor het blad van je zadel moet liggen met de zit, en als je hem een stukje over je knie heb liggen is het ook niet erg. Ik zal eens in mijn boekje kijken van mijn opleiding haha!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 18:48

Kiimm_ schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je zweep voor het blad van je zadel moet liggen met de zit, en als je hem een stukje over je knie heb liggen is het ook niet erg. Ik zal eens in mijn boekje kijken van mijn opleiding haha!

maarja als je je zweep dan wil gebruiken moet je hem eerst voor je zadel vandaan zien te krijgen want zie het dan ook wel gebeuren dat die dan net ertussen gaat zitten ofzo.
Heb mijn vorige bericht even ge-edit trouwens.