Ik heb ruzie met mijn teugel lengte.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Ik heb ruzie met mijn teugel lengte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 10:23

Ik dacht qua teugel lengte dat ik best goed zat, paard liep met een zacht mondje nagevelijk. Later werd ik er op geattendeerd dat ik veel te lang reed, dat klopte ook wel omdat mijn paard vrijwel meteen een stuk gehoorzamer werd (hij was nogal plakkerig bij andere paarden voorheen).

Alleen twijfel ik of de huidige teugel lengte wel goed is (dit moet van mijn instructie zo), hij zet zoveel gewicht in mijn handen o (vooral in draf, stap en galop niet). Als ik mijn teugellengte een cm of 10 langer heb gaat hij niet 'hangen' maar wel op de voorhand lopen. Wel moet ik zeggen dat hij meestal na een minuut of 30-40 gaat ondertreden en zijn hoofd zelf gaat dragen/zitten(niet te zien op onderstaande foto). Alleen door dat gewicht ga ik dus twijfelen of dit wel goed is(of komt het door gebrek aan kracht?) ij loopt ongeveer een jaar intensief onder het zadel. (ik heb les!)

Hier een foto wat mijn probleem illustreert. Ik kan mijn handen ook niet hoger dragen zo.
Afbeelding

Afbeelding

Foto van het begin

Marchador

Re: Ik heb ruzie met mijn teugel lengte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:41

*steekt vinger op*
Herkenbaar probleem, ik rijd ook te lang met mijn teugels. Ik probeer mezelf er constant op te attenderen maar dit blijft lastig, ik heb tape geprobeerd, maar ook dat werkt echt niet. Ik lees dus even mee voor dit probleem.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:44

Rij je hem wel van achteren naar voren als je hem om aanleuning vraagt? Ik heb het idee dat je hem meer naar voren moet rijden, terwijl je hem nu vooral van voren begrenst door hem 'in de krul te trekken' en dat is niet de bedoeling en heeft vaak een zwaar contact als gevolg. Ik zeg niet dat je dat doet, maar van een foto iets bekijken is vaak toch moeilijk, omdat het een momentopname is en ik niet een volledig beeld kan krijgen hoe jij op je paard inwerkt met je handen.

Wel vind ik de teugels op de tweede foto inderdaad te lang, en daar is je paard ook ontzettend lang inplaats van verzameld. Op de eerste foto zouden je teugels wat langer mogen zodat je je handen wat meer kan dragen, dat verschilt dan weinig in de echte lengte die je je paard geeft. Ik vind altijd dat je teugels zo lang/kort moeten zijn dat als jou paard de aanleuning opzoekt en over zijn rug loopt jij een licht contact kan hebben, met te korte teugels behoud je de druk, tenzij je paard zijn neus op de borst zet (om onder de druk uit te komen). Misschien dat je ook daarom gewicht in je handen hebt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:44

Waarom kan je je handen niet hoger dragen? Als je ze wat hoger doet en 5 cm meer naar voren, lijkt mij het probleem opgelost. Dan kan het neusje er weer iets meer uit en het achterbeen iets meer onderkomen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:51

5cm meer naar voren moet je juist niet doen. Dan ga je nog meer voorover zitten dan je op de foto al doet. Op de bovenste foto zie ik bij jullie allebei nog wat teveel spanning. Je paard laat nog niet los en ik vermoed dat jij zelf wat teveel spanning in je schouders en armen hebt. Is wat moeilijk te zien zonder je schouders op de foto. :Y) Probeer het op te lossen met veel overgangen rijden, schakelen in de gangen en je paard soepel te maken door voltes te rijden.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 10:59

Nou ik moet hem juist onder zijn tempo rijden van mijn instructie en mijn handen zo ver naar achter (ze moeten wel hoger inderdaad). Hij is zelf onwijs voorwaarts en werklustig maar raakt dan zijn balans en takt kwijt (zie foto 2).
Meestal als hij op een tempo loopt dat nog net draven is, dan gaat hij langzaam ontspannen. Maar waar ik mee zit is, in die tussen periode heb ik aardig wat gewicht in de hand, en voelt deze teugel lengte voor mij gewoon echt niet fijn. Terwijl mijn instructie zegt dat het prima is. En zodra paard lief zelf zijn hoofd gaat dragen, voel ik hem echt gaan zitten en heb ik niks meer in gewicht in mijn handen. Maar die tussen periode... En dat levert voor mik inderdaad ook spanning op omdat hij mij zo naar voren trekt (zie foto 1).

Ik heb inmiddels de sperriem er af gehaald. En het bit één gaatje lager (niet mee gereden nog). Verder heb ik hem gisteren wat meer uitgenodigt om opgericht te gaan lopen aan de longe. Zag wel dat hij dat nog lastig vind.

Waar ik dus het meest mee zit, ik ben van mezelf iemand die liever aan een lang teugeltje met losse hand rijd, dan zo kort. Dan word ik onzeker of ik niet gemeen ben voor hem.

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:22

Heb je dit al ge-uit tegenover je instructrice?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:30

Rijd je dus een uur lang met dezelfde teugellengte? (exl in/uit-stappen)
Probeer eens te beginnen met langere teugels, nodig haar uit om lekker laag en rond te komen, maar blijf je been erbij houden. Zo rijd je wat tempowisselingen en figuren en dan ga je langzaamaan je teugels steeds iets korter nemen. Ik denk dat ze dan minder moeite heeft met het opgericht lopen. Als het nog niet goed voelt laat je je teugels gewoon weer iets vieren en nodig je haar weer uit wat lager te komen. En als ze echt helemaal lekker loopt vraag je haar weer wat opgerichter.
En blijf altijd(!) je benen erbij houden!