tempo en spanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xPooh

tempo en spanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 19:50

hai bokt,
Bij het rijden loop ik inmiddels behoorlijk tegen een aantal punten aan. Ik heb les en met les heb ik hier veel minder last van en daar lukt het me om mijn paard er doorheen te rijden. Bij het alleen rijden lukken deze dingen gewoon niet dus ik dacht misschien heeft bokt slimme ingevingen :j

Het nageven gaat heel goed alleen na een aantal passen komt het hoofd toch weer omhoog. Dit komt denk ik doordat ik mijn rechterkant niet kan ontspannen. Ik zet mijn rechterarm continue vanuit mijn schouder of elleboog vast, loslaten gaat erg moeilijk als het eenmaal vast staat. Vanuit daar hebben we geen goede basis en gaat mijn paard niet goed naar beneden of blijft bovenin opgekropt en het tempo gaat 3 niveaus terug. En hier valt voor mij gewoon niet tegen aan te rijden. Als ik hem dan voorwaarts heb is het sterrenkijken en als ik heel voorzichtig lichte drukjes geef met enkel mijn binnenhand dan knikt hij niet door.

Heeft iemand tips om hem voorwaarts te houden en mijn rechterkant los te laten?

Mijn paard was lichamelijk niet in orde (heel erg vast) maar hij is na een aantal behandelingen goed verklaard. TA komt elk jaar en dat is over 2 maanden weer het geval. Het zadel moet binnenkort opgevuld worden, maar ik weet niet of het hier vandaan komt.

Harry19987

Re: tempo en spanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:10

Zorg ervoor dat je ontspant. Je moet je hier heel bewust van zijn. Ik zou eerst zelf aan de slag gaan en daarna met het paard. Als jij eenmaal goed kunt ontspannen, dan kun je verder werken aan zijn tempo.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:01

Ik zou idd eerst aan jezelf gaan werken, en als dat probleem is opgelost eens kijken hoe je paard het dan doet.

Het lijkt mij slim om een keertje een zitles te nemen, en dan daarbij advies over dit probleem te vragen.
Dan moet je alle tips heel goed onthouden (vraag ook of ze oefeningen heeft hiervoor), je kan ze ook opschrijven. Op het moment dat je dan vind dat je weer wat gespannen gaat zitten, probeer dan die tips te gebruiken, elke keer weer, tot je vanzelf goed zit.

Over de aanleuning; Ik weet dat dit niet leuk is oom te horen, maar het zou kunnen dat het in een keer wel goed gaat als je er geen aandacht aan besteed...

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:46

Krijg je van je instructie wel concreet mee hoe je in bepaalde situaties moet handelen? In de les gaat t goed zeg je maar dan krijg je meteen te horen wat je moet doen, als je alleen rijdt krijg je dat niet maar dan is het wel handig dat je dan precies weet hoe je moet reageren om het op te lossen.

mirjam1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:41

Je moet denk ik ook eerst proberen die ontspanning bij je zelf te vinden en proberen om van uit je zit en je benen naar je handen toe te rijden zodat je meer die ontspanning op gaat zoeken.