Paard met neerwaartse bouw opwaarts rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liesdix

Paard met neerwaartse bouw opwaarts rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 15:26

Ik zit met een probleempje, mijn paard is redelijk neerwaarts gebouwd. Ik krijg hem vaak niet genoeg opwaarts gereden waardoor hij zwaar wordt in de hand en gaat hangen aan de teugel. Het is een paard wat je aan de loodlijn speelt, niet met druk verhogen, doodstille vingers,... . Forget it, dat werkt niet, bij permanente ophoudingen op de ringvinger komt hij naar beneden,... Maar ik krijg hem maar niet licht gehouden, bij het minste zoekt hij steun op mijn hand, tempowisselingen, overgangen,... Noem maar op, het lukt me niet hem altijd licht te houden. Ik krijg hem in galop ook moeilijk rond, hij maakt zijn hals te graag lang, en probeert dat in alle gangen te doen. In galop lukt het me niet dat tegen te gaan en wordt hij lang. Verzamel ik hem in galop, galoppeert hij soms niet meer door de rug als ik hem ronder wil maken.
Heeft iemand tips om dit op te lossen of te verbeteren?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:31

Simpel: dan is je paard nog niet genoeg op de achterhand en dus niet sterk genoeg of ver genoeg in de africhting!

Ze moeten nl achter wel kunnen gaan zitten/dragen om het voorfront te kunnen oprichten :) Dus basis, basis, basis en veel geduld en tijd...
Want als je paard lang wordt of gaat hangen is je basis nog niet voor elkaar en is oprichting niet mogelijk.

Aieshja

Re: Paard met neerwaartse bouw opwaarts rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 15:32

Ik ga mee met het bovenstaande!
De basis zit er kennelijk niet in, dus lekker blijven oefenen met de tempowisselingen, goed voorwaarts houden veel overgangen maken en erg actief aan het been maken.

Geryon

Re: Paard met neerwaartse bouw opwaarts rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:35

Zorg ook dat hij geen steun aan jouw handen kan krijgen. Ik weet hoe moeilijk het is om een (lang) paard met een neewaartse bouw opwaarts te rijden, maar het is zeker mogelijk. Je moet zelf licht blijven in je hand, en het hem niet al te moeilijk maken. Belangrijk is om hem actief te houden. Zijn achterhand moet sterker worden, dat maakt het hem veel makkelijker.

Je kan wel steeds tempowisselingen en overgangen maken, maar dat helpt niet als hij daarbij op de voorhand valt. Houd hem dus heel actief tijdens overgangen enz. en maak veel schijnovergangen. Belangrijk is met die schijnovergangen dat het niet lang duurt voordat hij weer vooruit gaat. Hij moest juist gelijk weer vooruit gaan. Dan moet hij als het ware van achter opeens weer vertrekken. Letten ze ook beter op, en jij kan zien of ie wel goed aan je been is! Wat je kan doen tijdens die schijnovergangen is je hand naar voor, dan kan hij ook geen steun zoeken in je hand en heeft ie minder om op te vallen zegmaar, denk ik.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:47

Juist zo'n paard vooral niet te rond willen rijden, dat kunnen ze niet aan vanachter. Zorg dat je de hals niet te ver laat zakken en houd de neus liever iets voor de loodlijn, ook op die manier kan een paard gewoon correct nageven en ruggebruik tonen. Hangen moeten ze simpelweg niet de kans voor krijgen (dus niets geven om op te gaan hangen) en meestal is het een gevolg van een onvoldoende actief achterbeen.
Zorg er verder voor dat als je overgangen maakt, de het hoofd voldoende omhoog houd, eventueel kan je in de overgang met een hand even een soort ophouding maken omhoog (klein wiebeltje wat duidelijk maakt dat ze van je hand af moet blijven). Paard moet leren het bekken meer te kantelen en te gaan zitten, en dit gaat niet lukken als je ze voor te ver laat zakken.