Siska & de nieuwe uitdaging...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noeka

Siska & de nieuwe uitdaging...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 10:08

Hoi bokkers! :wave:

Afbeelding

Ik ben Siska, een 7jarige haflingermerrie van 1m48 groot. Normaal ging ik deze zomer op wedstrijd, mee bij de LRV. Maar wegens geen vervoer, is dit niet mogelijk. Baasje oefent nog regelmatig met mij, vooral in dressuur. Want ze vindt dressuur belangerijk, springen doet iemand anders bij me. Omdat mijn baasje vindt dat ik te hevig ben naar de sprong... Neeeuh hoor! :=

Hier de foto's, tips en commentaar graag zolang het maar vriendelijk en opbouwend is.
Kwaliteit van de foto's is niet zo goed, camera en computer werkt niet mee.
Binnenkort delen we wel nog eens aan een oefenwedstrijd mee. Ook in dressuur!

Afbeelding
Beginnen met een rustig drafje, ben over deze foto best wel heel blij. Enkel vooruit kijken, en mijn kapstokken weg.
Afbeelding
Halthouden.
Afbeelding
Galop, handen meer bij elkaar en iets meer dragen.
Afbeelding
Even losjes laten.
Afbeelding
Galop, wel nog verkeerde galop. Maar ben al heel blij dat ze rustig was!
Afbeelding
Drafje.
Afbeelding
Drafje, iets meer rechtstellen.
Afbeelding
Iets te diep en over de schouder.
Afbeelding
En een beetje veruimen!
Afbeelding
Springen blijft het leukste voor m'n pownie!

Cap is eigen keuze, het is een nieuwe uitdaging omdat dit voor het eerst is dat ik met Siska op een open veld rijd. En dat voordien nooit ging, omdat ze steeds begon te wijken. :') Maar nadat ze haar energie kwijt was, lukte het prima.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:32

Leuke pony!
Denk om je voeten die steken nogal naar buiten toe. Succes!

Domino_x

Re: Siska & de nieuwe uitdaging...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:49

idd let soms op je tippen, dat je ze niet naar buiten steekt.
ik weet dat dat moeilijk is met rubberen laarzen maar probeer ze toch zo veel mogelijk naar binnen te houden... ;)
ik vind ook dat je "holle rug" al veel beter is!

ik vind het er voor de rest zeer ontspannen uitzien. Al 100 keer zo goed dan in het begin! ;)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:54

Ik vind je beugels aardig kort, ik zou ze 1 á 2 gaten langer doen! :)
Verder hebben andere bokkers hier al wat tips gegeven.
Ik vind dat je een erg leuke Haflinger hebt trouwens! :D

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 10:57

Ik heb het probleem dat als ik mijn stijgbeugels langer zet, ik mijn hielen ga optrekken. :Y) Ik weet niet hoe het komt dat ik dat doe... Maar ik zal het nog eens proberen!

@Domino: Klopt, mijn holle rug is minder als ik blijf doorzitten. Zo kan ik ook veel beter mijn bekken kantelen...

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:57

Inderdaad je beugels, en op de een of andere manier heb ik het idee dat je heel veel gewicht in je handen hebt, kan dat kloppen?

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:59

Arabiertje* schreef:
Ik heb het probleem dat als ik mijn stijgbeugels langer zet, ik mijn hielen ga optrekken. :Y) Ik weet niet hoe het komt dat ik dat doe... Maar ik zal het nog eens proberen!

@Domino: Klopt, mijn holle rug is minder als ik blijf doorzitten. Zo kan ik ook veel beter mijn bekken kantelen...

Okee naja je kan het altijd proberen! :) Ik reed ook altijd met de korte beugels maar ik krijg nu goed privéles en ik kan nu makkelijk met langere beugels rijden terwijl ik dat eerst echt niet kon me voet viel er steeds uit en nu merk ik niet eens meer dat me beugels langer waren dan eerst! :P

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 11:00

Dat viel best wel mee. Ik zit eigenlijk wat '' sterk '' omdat ik doorzit. En vaak moeite heb om dat ritme mee te volgen, door dat ik nog steeds last heb van een blessure aan mijn been. Siska zit meestal vast in haar kaak, waardoor dat ik mij soms sterk maak. Maar gisteren was dat niet het geval, ze was heel zacht en liep ook goed onder me. Ik zit op de foto's wel door in draf, en probeer haar onder mij te klemmen. Ik heb mij gisteren vooral gefocusd op het niet onder mij uit lopen.

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:03

sinds de Balte les zijn jullie wel snel/goed vooruit gegaan he!? :D

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 11:07

Ja inderdaad, onze band is erdoor ook wel enorm versterkt.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:14

Zo die loopt al lekker! Niet zo uit elkaar meer en al stuk beter door de kaak heen, vind zn achterbeen altijd wel lekker. hij zou nog iets meer mogen ontspannen in de kaak, zodat die echt nageeflijk is, maar het is al een voorruitgang!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:03

Arabiertje* schreef:
Dat viel best wel mee. Ik zit eigenlijk wat '' sterk '' omdat ik doorzit. En vaak moeite heb om dat ritme mee te volgen, door dat ik nog steeds last heb van een blessure aan mijn been. Siska zit meestal vast in haar kaak, waardoor dat ik mij soms sterk maak. Maar gisteren was dat niet het geval, ze was heel zacht en liep ook goed onder me. Ik zit op de foto's wel door in draf, en probeer haar onder mij te klemmen. Ik heb mij gisteren vooral gefocusd op het niet onder mij uit lopen.

OK, ik dacht al ik vraag het even voor ik mijn vrij ongezoutte commentaar post :o

Ziet er erg netjes uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:12

Misschien is het goed om met haar ook veel alag en rond te rijden zodat ze sterker wordt en zich niet sterk maakt in de galop. Vooral in de eerste galop valt ze helemaal uit elkaar en is ze scheef. Probeer als ze daar moeite mee heeft kleine stukken te galopperen en probeer haar te sluiten als je terug wilt naar de draf. Dus niet op de rem en Ho, maar duidelijk op je zit rijden, been en hand sluiten. Dit kun je het beste oefenen op een volte. Succes!

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:17

De galop daar is nog heel veel werk aan, daar ben ik mij zeker van bewust. Momenteel galopeer ik nooit een hele piste rond, enkel maar de helft. Volte's laat ik momenteel achterwegen, ze moet leren rechtlopen. Ik ben best tevreden als ze gewoon rustig aanspringt, en niet begint te bokken of haar bit vast neemt. Als dit voorlopig zo blijft, kan ik verder gaan werken aan het rechtrichten. Wat je zegt over regelmatig terug de overgang maken naar draf, dat doe ik heel vaak. Of ook vanuit stap naar galop gaan, helpt ook enorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:23

Arabiertje* schreef:
De galop daar is nog heel veel werk aan, daar ben ik mij zeker van bewust. Momenteel galopeer ik nooit een hele piste rond, enkel maar de helft. Volte's laat ik momenteel achterwegen, ze moet leren rechtlopen. Ik ben best tevreden als ze gewoon rustig aanspringt, en niet begint te bokken of haar bit vast neemt. Als dit voorlopig zo blijft, kan ik verder gaan werken aan het rechtrichten. Wat je zegt over regelmatig terug de overgang maken naar draf, dat doe ik heel vaak. Of ook vanuit stap naar galop gaan, helpt ook enorm.

dan ben je idd al op de goede weg. Wat ook helpt is aanspringen, 3 galoppassen en weer terug. Worden ze scherp van. Je kunt wel de volte gebruiken om controle te behouden en recht te houden maar dat is misschien nog te hoog gegrepen.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 12:27

Dat van die 3galoppassen heb ik nog niet geprobeerd, da ga ik zeker en vast doen! Bedankt voor de tip.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 12:47

Bedankt voor de tips iedereen!