Rechter galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joy1991

Rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:01

Hallo allemaal,

Ik wil graag even mijn probleem met jullie delen en hoop dat jullie wat tips hebben ik dat uit kan gaan proberen.
Mijn paardje springt dus op de rechter hand in de linker galop aan.
We rijden nu met een blakje en gaat af en toe goed en dan galoperen we flink even door in de linker galop.
sinds deze week zijn we een beetje begonnen met gewoon voor de lol proefjes te rijden. en het is nu dus al 2 keer voor gekomen dat ze dan wel in 1 keer in de rechter galop aanspringt.

Hebben jullie tips of het zelf mee gemaakt??
Alles is van harte welkom!!!! wij willen graag in een keer in de goede galop aan springen...!!!

Groetjess Joy

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:04

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

joy1991

Re: Rechter galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:05

dat doen we ook en dan met een balkje. maar zonder balkje doet ze het dus niet.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:05

Je verhaal is een beetje onduidelijk? Je hebt het over een blakje, bedoel je daarmee balkje? En je schrijft dat ze op rechts aanspringt in de linkergalop, even verderop in de tekst schrijf je dat het af en toe wel goed gaat en dan galoppeer je even goed door in de linkergalop? En met het proefjes rijden gaat het wel goed?

joy1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:07

als we met een balkje aanspringen springt ze soms goed aan (dus rechtergalop) en met dat proefje doen we het ook met die balk maar dan springt ze in 1 keer goed aan

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:09

Hoe oud is het dier? Snapt ze de hulp niet of geef je hem niet goed genoeg? Vanuit de volte is een mogelijkheid, de volte eerst sluiten en daarna openen wil ook nog wel helpen, aanspringen tijdens het openen van de volte.

joy1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 21:10

mijn paardje is 5 jaar. en we geven de hulpen zoals het moet. we gaan het eens met volten sluiten en openen proberen

mirjam1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:03

Ons paardje sprong ook de rechter galop niet goed aan.
Wij hebben het goed gekregen.
Wij zijn op de rechterhand gaan draven en zorgen dat ik hem netjes voor mekaar had, dan richting de korte zijn bij a of c als je dan de hoek in rijdt en net zolang recht door tot je niet verder kunt en dan op het allerlaatste moment rij je de wending in en spring je aan met de goede hulpen.
Zo hebben wij dat een poosje vol gehouden en daarna sprong hij vrijwel altijd goed aan
ook in de proef

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:29

Is dat niet de moeilijkere kant van je pony?
En hoe doet ze het aan de longeerlijn?

joy1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 09:33

Aan de longeer doet ze wel de goede galop. Alleen met galop is het haar moeilijke kant.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:35

Hoe oefen je hierop met je instructie?

Teet_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:41

Ik heb/had hetzelfde probleem met mijn bijrijpaard. Mijn instrucie gaf me als tip om me goed bewust te zijn waar ik mijn gewicht naar plaats. Omdat het de moeilijke kant van mijn paard was gooide hij het gewicht op de tegengestelde kant. Je moet dus goed druk houden op je binnenbeugel en dan op een kleine volte met goede stelling/buiging aanspringen. Bij mij heeft het goed geholpen, hopelijk heb je er wat aan!

danielle_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:48

Teet_91 schreef:
Ik heb/had hetzelfde probleem met mijn bijrijpaard. Mijn instrucie gaf me als tip om me goed bewust te zijn waar ik mijn gewicht naar plaats. Omdat het de moeilijke kant van mijn paard was gooide hij het gewicht op de tegengestelde kant. Je moet dus goed druk houden op je binnenbeugel en dan op een kleine volte met goede stelling/buiging aanspringen. Bij mij heeft het goed geholpen, hopelijk heb je er wat aan!

Maar als je 'druk' op je binnenteugel legt dan heeft je paard geen ruimte om het binnenvoorbeen naar binnen te brengen.
Mijn probleem met aanspringen was namelijk dat in mijn binnenhand vastzette. Een kleine volte heeft dan ook geen zin meer.
Als dit het probleem is kan je heel bewust proberen je binnenhand te ontspannen en het paard de ruimte te geven om aan te springen.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:06

danielle_s schreef:
Teet_91 schreef:

Maar als je 'druk' op je binnenteugel legt dan heeft je paard geen ruimte om het binnenvoorbeen naar binnen te brengen.
Mijn probleem met aanspringen was namelijk dat in mijn binnenhand vastzette. Een kleine volte heeft dan ook geen zin meer.
Als dit het probleem is kan je heel bewust proberen je binnenhand te ontspannen en het paard de ruimte te geven om aan te springen.

Klopt helemaal, ze moeten idd ruimte hebben aan de binnenkant om de beweging af te kunnen maken en dat is ook zeker iets om goed op te letten, maar er staat gelukkig ook binnenbeugel ;)

anna49

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:47

Wat ik heb geleerd te doen in zo'n geval is een rechte lijn rijden e-b en op het laatste moment 'overdreven' stelling geven, in dit geval natuurlijk naar rechts, zodat het paard als het ware in de goede galop moet vallen/inspringen. Verder kan een klein tikje op de schouder (hier rechter-) ook werken.
Gaat het beter dan moet je het uiteraard zo snel mogelijk weer in de hoeken proberen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:08

Mijn paard heeft dit met de linkergalop. Misschien dat het je helpt om tijdens de les je meer te richten op het rechtrichten van je paard.

Als de mijne linksom moet galopperen, moet ik 'm allereerst op de volte zetten. Vervolgens zorgen dat hij goed om mijn linkerbeen buigt. Stelling vragen door drijven met links en linkerteugel erbij. Dan m'n buitenbeen goed naar achteren leggen en duidelijk hier een hulp mee geven. Gaat nog niet altijd goed, maar het helpt toch wel :)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:03

Ik heb deze week zelf nog een paard gereden die moeite heeft met de rechter galop. Hij is rechtsom niet zo soepel als linksom, daardoor zijn buiging en stelling naar rechts lastiger. Hij probeert aan de rechterkant ook het bit vast te pakken en met sommige oefeningen laat hij ook zien dat hij er moeite mee heeft door dan een hoger tempo aan te nemen.

Ik merk zelf dat het helpt als ik echt goed de tijd neem om de galop voor te bereiden dus rustig zitten en vanuit een normaal draf tempo aanspringen met de juiste hulpen. Als de overgang niet goed genoeg is (bijv. omdat hij eerst toch nog hard gaat draven en dan pas in galop valt) of hij springt verkeerd aan, dan rijd ik weer rustig terug naar draf en probeer het opnieuw. De druk op de rechter teugel probeer ik zo klein mogelijk te houden zodat hij de ruimte heeft om goed aan te kunnen springen. Tijdens de galop maak ik tussendoor ook eens een overgang naar draf en laat hem dan weer eens opnieuw aanspringen.
Wat ook wel eens wil helpen is het volgende: Als je wilt aanspringen in de rechter galop ga je niet doorzitten maar lichtrijden op het zogenaamde verkeerde been (dus alsof je linksom zou rijden). Vanuit die draf met lichtrijden op het verkeerde been spring je aan in galop.
Ik weet niet of je les neemt, maar anders zou je dat eens kunnen doen en je verdiepen in rechtrichten :)