Hoeveel ervaring heb je nodig voor je begint met springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GelderseRoos

Hoeveel ervaring heb je nodig voor je begint met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 16:49

springen. Wanneer kan je het beste beginnen springen ? Hoeveel jaar ervaring heb je het beste voor je daar aan begint en wanneer begonnen jullie met springen? /3

- ik wist niet waar ik dit moest plaatsen dus ik hoop dat het juist staat.
Laatst bijgewerkt door Elles op 24-08-11 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast. Titels als 'Vraagje over.....' zijn niet de bedoeling. Zorg dat uit je titel duidelijk op te maken is waar je vraag over gaat.

mariellexxx

Re: Vraagje over...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:10

Als je de basis van de dressuur een beetje kent, een goede zit hebt, en je paard moet natuurlijk ook basis dressuur gereden zijn, en stabiel, en dan kan je gewoon les nemen ;)

mirjam1985

Re: Hoeveel ervaring heb je nodig voor je begint met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:07

Ik denk dat als je je paard dressuurmatig fijn hebt, jij en je paard het balans goed hebben je kunt gaan springen

LizzyO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 07:41

Als je je paard goed kan sturen (eigenlijk plaatsen), in balans kan zitten, netjes kan galopperen, verlichte zit kan en een werkende rem hebt ben je al een heel eind. Het hangt er natuurlijk wel erg vanaf hoe goed je paard al kan springen. Als je het zelf nog nooit gedaan hebt zal ik vooral beginnen met een paard dat weet wat de bedoeling is als hij een hindernis zien (ik zou er misschien ook niet eentje nemen die extreem goed kan springen en erg bol wordt, want dat is de eerste keer ook moeilijk uitzitten).

En vooral belangrijk: zorg dat je erg goede instructie bij hebt!

Veel succes!

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:15

Eerst leren stappen, dan lopen en dan springen
In welke fase zit?
Je basis van dressuur kan beter iets te veel zijn dan vereist voor te gaan springen
En het doet ook veel met wat voor paard, je moet hem namelijk volledig onder je macht hebben. En is je paard er zelf ook al klaar voor (nu niet altijd van toepassing in bv manege)

floortjep098

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:30

als je de basis kent, stap draf en galop en je paard onder controle kunt houden. dit is best belnangrijk wol je gaan springen, begin eerst met balkjes lopen om je verlichte zit te oevenen! *D

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 23:56

Vooraleer je leert springen is het belangrijk dat je de basis van de dressuur onder de knie hebt. Je moet je paard kunnen sturen en controleren. Je moet dus ook goed overgangen kunnen rijden. Verder moet je een goede zit hebben (in evenwicht, meegaan met de bewegingen van het paard en onafhankelijk). Eerst leer je dan de verlichte zit. Dit ga je vervolgens oefenen over cavaletti en dan volgt een eerste sprong. Na hoeveel tijd je kan beginnen met springen, is voor iedereen een beetje verschillend. Sommige ruiters leren snel, anderen leren minder snel. Belangrijk is dat je dit niet zelf gaat oefenen,maar dat je hiervoor lessen neemt. Succes ermee!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:01

als je je paard netjes door de bak kan sturen in alle gangen en figuren, van de groep weg kan rijden, en controle hebt over je paard kan je wat mij betreft aan een springles deelnemen :) sommige mensen kunnen dit na 2 jaar, sommige na 5 jaar, sommige na 10 jaar. Als je maar eerlijk tegenover jezelf bent, dus niet omdat andere mensen die even lang rijden gaan springen, jezelf dwingen om ook te leren springen, maar als jij (en je instructrice) denkt dat je er klaar voor bent :j

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 00:02

ik lees even mee! B-)

neelke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:54

ik heb precies de zelfde vraag dus lees ff mee:)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:03

Denk niet dat je kan kijken naar het aantal jaar ervaring. Geloof dat ik met kleine sprongetjes begonnen ben toen ik 1-1,5 jaar reed, maar dat was wel op manegepaarden.

Ik rij nu zo'n 9 jaar, heb 1 jaar een eigen paard, maar heb hier nog nooit me gesprongen, simpelweg omdat ik hem nog niet genoeg onder controle heb.

Ligt dus grotendeels aan jouw kunnen en een beetje aan de ervaring die je paard heeft

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:29

Als je een goede balans hebt, een rondje kan sturen, kan stappen, draven en galoperen, een goede contactteugel hebt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:19

En de verlichte zit geoefend hebt..

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:25

Tsja het ligt er een beetje aan, op de ponyclub waar ik begon werd je na een stuk of 6-8 privelessen in de groep gezet en ging je vrijwel meteen ook springen. Al was dat wel in een afgezette slurf met een sprongetje van 30cm waar de ponys braaf doorheen gingen.

Natuurlijk is dat niet echt de goede manier, maar daardoor heb ik nooit angst gehad voor springen, jong geleerd oud gedaan.

In princiepe is het zo dat als jullie de dressuurmatige basis hebben en de balans goed is, je met springen kan beginnen :)