paard wordt erg heet op springparcour

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikkivdnberg

paard wordt erg heet op springparcour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:26

hallo allemaal,

ik en mijn paard fay springen heel graag en fay soms iets té graag,
zodra we op concours zijn rent ze zo hard dat ik er meestal vrij weinig controle over heb.
Ik rijd nu met martingaal en heb ook al een keer een passoabitje gepakt maar ook
hier loopt ze zonder moeite doorheen terwijl ze met dressuur toch erg los en fijn is.
Ik heb dressuur én springles en thuis kan ze wel gecontroleerd een sprongetje nemen,
maar zodra ze een heel parcour ziet staan slaan de stoppen door.
Heeft iemand hier tips voor?
Alvast bedankt!

thuis
Afbeelding
op concours
Afbeelding

Sjors

Re: paard wordt erg heet op springparcour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:31

Heb je niet de mogelijkheid om haar te longeren voor het parcours?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:33

Hoe vaak ga je op cc? Het kan ook een kwestie van ritme en ervaring opdoen zijn, zodat ze na een poosje de spanning wat los kan laten.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:34

Sjors493 schreef:

je bedoelt moe maken?
heb vorige x 5 km met haar naar een parcours gedraafd en haar nog flink in laten lopen dus dat werkt helaas niet ;)

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:35

_Noor schreef:
Hoe vaak ga je op cc? Het kan ook een kwestie van ritme en ervaring opdoen zijn, zodat ze na een poosje de spanning wat los kan laten.

ik ben nu 4x op concours geweest maar laatste x was het niet veel beter dan de keren ervoor, misschien erger zelfs..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:37

Ga eens ergens oefenspringen met je instructie erbij. De kunst is dat jij leert het paard bij je te houdne in het parcours en je paard leert bij jouw te blijven. Als je gaat oefenspringen kun je ook eens je paard stil zetten tussen de hindernis bv. om te leren dat er gewacht moet worden. Sowieso is een parcours altijd anders dan de springles met een paar sprongen in de bak, succes!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:38

94ninitjuh94 schreef:
Sjors493 schreef:

je bedoelt moe maken?
heb vorige x 5 km met haar naar een parcours gedraafd en haar nog flink in laten lopen dus dat werkt helaas niet ;)

moe maken bedoel ik niet, '1e laag' energie weghalen, door te longeren.
weet even niet hoe ik het moet zeggen

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:43

Bienotje schreef:
Ga eens ergens oefenspringen met je instructie erbij. De kunst is dat jij leert het paard bij je te houdne in het parcours en je paard leert bij jouw te blijven. Als je gaat oefenspringen kun je ook eens je paard stil zetten tussen de hindernis bv. om te leren dat er gewacht moet worden. Sowieso is een parcours altijd anders dan de springles met een paar sprongen in de bak, succes!

heb ik inderdaad ook gedaan,, 3x oefen gesprongen :P
alleen stilzetten tussen de hindernissen lukt dus echt niet ;)
heb de eerste x dat ik ging oefenspringen zelfs van haar af moeten springen om haar om te trekken,
want kreeg haar gewoon echt niet meer terug ;)

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:44

je bedoelt moe maken?
heb vorige x 5 km met haar naar een parcours gedraafd en haar nog flink in laten lopen dus dat werkt helaas niet ;)[/quote]
moe maken bedoel ik niet, '1e laag' energie weghalen, door te longeren.
weet even niet hoe ik het moet zeggen[/quote]

weet niet of dat veel verschil maakt, longeren of een lang stuk draven?
maar kan het wel eens proberen misschien ;)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:45

Waarschinlijk dat de factor vreemde omgeving ook meespeelt, zo klinkt het wel. Kijk eens of je misschien wat oefenparcoursjes op vreemd terrein kan doen en hoe ze zich dan gedraagt. Heb je daar de mogelijkheid niet voor, probeer dan thuis (met wat hulp) een wedstrijdomgeving na te bootsen met veel mensen, aankleding en rumoer. Vertrek ruim op tijd van huis en laat haar kennismaken met het wedstrijdterrein waar je je parcours moet rijden.

Scherpere optoming, in dit geval een pessoabit (de martingaal werkt alleen in op het moment dat ze het hoofd omhooggooit en zich sterk maakt) is alleen maar een verleiding om in de mond te gaan hangen en de noodrem aan te trekken, en dat wil je niet :)

Probeer haar goed en relaxed dressuurmatig los te rijden voor je het parcours in gaat, goed over de rug en maar een paar sprongetjes maken op het inrijterrein. Als ze heet wordt met losrijden zet je haar extra aan het werk door bijvoorbeeld wat passen te wijken, schouderbinnenwaarts/travers te rijden en niet alleen maar rondjes te laten springen/draven/galopperen.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:51

Dioxide schreef:
Waarschinlijk dat de factor vreemde omgeving ook meespeelt, zo klinkt het wel. Kijk eens of je misschien wat oefenparcoursjes op vreemd terrein kan doen en hoe ze zich dan gedraagt. Heb je daar de mogelijkheid niet voor, probeer dan thuis (met wat hulp) een wedstrijdomgeving na te bootsen met veel mensen, aankleding en rumoer. Vertrek ruim op tijd van huis en laat haar kennismaken met het wedstrijdterrein waar je je parcours moet rijden.

Scherpere optoming, in dit geval een pessoabit (de martingaal werkt alleen in op het moment dat ze het hoofd omhooggooit en zich sterk maakt) is alleen maar een verleiding om in de mond te gaan hangen en de noodrem aan te trekken, en dat wil je niet :)

Probeer haar goed en relaxed dressuurmatig los te rijden voor je het parcours in gaat, goed over de rug en maar een paar sprongetjes maken op het inrijterrein. Als ze heet wordt met losrijden zet je haar extra aan het werk door bijvoorbeeld wat passen te wijken, schouderbinnenwaarts/travers te rijden en niet alleen maar rondjes te laten springen/draven/galopperen.

vreemde omgeving maakt haar allemaal niet zo heel veel uit, op dressuurwedstrijd gedraagt ze zich namelijk super! het is denk ik vooral het parcour dat haar die ''kick'' geeft ;)
ik vertek altijd ruim op tijd en vooral de laatste keer heb ik eerst minimaal een halfuur gedressuurd voordat ik uberhaubt een sprongetje nam maar dit heeft niet veel opgeleverd :(
ik heb dat passoabit inderdaad maar 1x uitgeprobeerd, want ben er zelf ook niet echt een voorstander van ;)
ze maakt zich wel heel sterk en de martingaal helpt dus wel een beetje paar echt onder controle is het dus nog niet :P

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:55

ik had hetzelfde met mijn pony toen. thuis springen als de beste,ook wel klein parcoursje van 5 hindernissen.
Op cc was hij zooo heet en ging hij ontzettend hard, viel niets aan te rijden. ging zo hard dat ie vlak ging springen en balken ging gooien. dacht eerst ook dat het kwam door dat hij misschien opgejut werd van de drukte op zo'n concours. maar na 3 jaar veel begeleiding en veel concoursen springen werd het nog niet beter.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:56

Die van mij is al jaren zo en nog steeds niets veranderd. Neem der ook niet meer mee, verongeluk nog een keer met dat rare ding := Misschien kom ik hier de gouden tip tegen, maar ik heb weinig hoop over nog :P

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:59

Goldie schreef:
Die van mij is al jaren zo en nog steeds niets veranderd. Neem der ook niet meer mee, verongeluk nog een keer met dat rare ding := Misschien kom ik hier de gouden tip tegen, maar ik heb weinig hoop over nog :P

ik wil het wel graag blijven doen en ben er inderdaad wel een beetje bang voor dat we een x verongelukken ;)
mijn ouders al helemaal haha :Y)
toch blij dat ik niet de enige ben haha :P

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:20

je paard moet leren dat het normaal wordt om een parcours te springen, en dat leert ze door veel "kilometers te maken". Dus regelmatig doen, veel naar vreemd terrein, regelmatig in de trailer zetten en ergens anders trainen.

Ga desnoods naar een oefenparcours waar je vrij mag rijden. Train daar alleen dressuurmatig tussen de hindernissen. De volgende keer doe je hetzelfde en spring je alleen af en toe een hindernisje, puur laag en ontspannen. De keer daarop probeer je wat combinaties te springen etc. En wordt ze weer heet, dan ga je gewoon weer verder met dressuur rijden en vergeet je het springen, tot ze weer ontspant, dan kun je weer een sprongetje doen.

Ze moet leren dat een bak vol hindernissen op vreemd terrein niet perse betekend dat ze mag springen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:29

rijd je je paard me sporen of zweep?

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 13:33

Carmen85 schreef:
je paard moet leren dat het normaal wordt om een parcours te springen, en dat leert ze door veel "kilometers te maken". Dus regelmatig doen, veel naar vreemd terrein, regelmatig in de trailer zetten en ergens anders trainen.

Ga desnoods naar een oefenparcours waar je vrij mag rijden. Train daar alleen dressuurmatig tussen de hindernissen. De volgende keer doe je hetzelfde en spring je alleen af en toe een hindernisje, puur laag en ontspannen. De keer daarop probeer je wat combinaties te springen etc. En wordt ze weer heet, dan ga je gewoon weer verder met dressuur rijden en vergeet je het springen, tot ze weer ontspant, dan kun je weer een sprongetje doen.

Ze moet leren dat een bak vol hindernissen op vreemd terrein niet perse betekend dat ze mag springen.

dit probeer ik inderdaad een beetje te doen maar zoveel mogelijkheden heb ik hier helaas niet toe ;)
maar ga mijn best doen, bedankt voor de tip!

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 13:33

Sjors493 schreef:
rijd je je paard me sporen of zweep?

nee heb deze nog nooit bij haar in de buurt gehad want dit is dus totaal niet nodig ;)

neelke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:48

misschien meer hindernissen neerzetten thuis neerzitten

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 17:55

neelke9 schreef:
misschien meer hindernissen neerzetten thuis neerzitten

heb al wel eens meer hindernissen neergezet maar voor een heel parcours heb ik niet genoeg ;)

kavanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:05

springen gaat nog meer dan dressuur om controle. je moet hier gewoon meer ervaring mee krijgen
zeker in de lage klassen gaat het erom dat je alles onder controle hebt. vooral de snelheid van
je paard en het aantal galopsprongen tussen de hindernissen. ga dat dus ook thuis oefenen
leg een aantal balken op de grond en maak de ene keer 5 sprongen ertussen en dan weer 6
of misschien zelfs 7. anders zul je hem nooit goed bij een sprong krijgen.
en inderdaad ga oefenspringen, zodra hij gaat rennen, stoppen geen gemaar want met
dresuur gaat hij ook niet zomaar rennen. remmen is remmen heel duidelijk zijn
pas wanneer jij de controle hebt, over de hindernis heen

heel veel succes

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:09

mijn pony doet het ook maar je hebt nog scherpere bitten dan een pessoa bit, ik weet niet hoe ze heten maar het lijkt op een stang ( van een stang en trens) maar dan is hij dubbel gebroken. bij mijn pony maakte het ook veel uit of ik regelmatig ging springen op wedstrijd

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 22:21

nicky_rilana schreef:
mijn pony doet het ook maar je hebt nog scherpere bitten dan een pessoa bit, ik weet niet hoe ze heten maar het lijkt op een stang ( van een stang en trens) maar dan is hij dubbel gebroken. bij mijn pony maakte het ook veel uit of ik regelmatig ging springen op wedstrijd

ik ga er geen meer scherpere bitten erin hangen ;)
ik wil haar gewoon de sprong rustig over krijgen en naar mijn mening moet dat ooit ook lukken met gewoon een dubbelgebroken bit en ze ging er alleen maar meer van protesteren van een scherper bit :P ze moet het wel leuk blijven vinden ;) ook heeft ze een fijne gevoelige mond en dit wil ik ook graag zo houden :)

kavanche schreef:
springen gaat nog meer dan dressuur om controle. je moet hier gewoon meer ervaring mee krijgen
zeker in de lage klassen gaat het erom dat je alles onder controle hebt. vooral de snelheid van
je paard en het aantal galopsprongen tussen de hindernissen. ga dat dus ook thuis oefenen
leg een aantal balken op de grond en maak de ene keer 5 sprongen ertussen en dan weer 6
of misschien zelfs 7. anders zul je hem nooit goed bij een sprong krijgen.
en inderdaad ga oefenspringen, zodra hij gaat rennen, stoppen geen gemaar want met
dresuur gaat hij ook niet zomaar rennen. remmen is remmen heel duidelijk zijn
pas wanneer jij de controle hebt, over de hindernis heen

heel veel succes

ja ik weet dat het veel om controle gaat daarom heb ik ook regelmatig springles waar we dus met balken oefenen ;)
oefenspringen heb ik dus ook al 3x gedaan maar helaas is het er nog niet veel beter op geworden :P
blijf wel oefenen maar had gehoopt dat iemand nog een tip had waar ik niet al mee bezig ben haha :o