nicky_rilana schreef:mijn pony doet het ook maar je hebt nog scherpere bitten dan een pessoa bit, ik weet niet hoe ze heten maar het lijkt op een stang ( van een stang en trens) maar dan is hij dubbel gebroken. bij mijn pony maakte het ook veel uit of ik regelmatig ging springen op wedstrijd
ik ga er geen meer scherpere bitten erin hangen 
ik wil haar gewoon de sprong rustig over krijgen en naar mijn mening moet dat ooit ook lukken met gewoon een dubbelgebroken bit en ze ging er alleen maar meer van protesteren van een scherper bit
ze moet het wel leuk blijven vinden
ook heeft ze een fijne gevoelige mond en dit wil ik ook graag zo houden
kavanche schreef:springen gaat nog meer dan dressuur om controle. je moet hier gewoon meer ervaring mee krijgen
zeker in de lage klassen gaat het erom dat je alles onder controle hebt. vooral de snelheid van
je paard en het aantal galopsprongen tussen de hindernissen. ga dat dus ook thuis oefenen
leg een aantal balken op de grond en maak de ene keer 5 sprongen ertussen en dan weer 6
of misschien zelfs 7. anders zul je hem nooit goed bij een sprong krijgen.
en inderdaad ga oefenspringen, zodra hij gaat rennen, stoppen geen gemaar want met
dresuur gaat hij ook niet zomaar rennen. remmen is remmen heel duidelijk zijn
pas wanneer jij de controle hebt, over de hindernis heen
heel veel succes
ja ik weet dat het veel om controle gaat daarom heb ik ook regelmatig springles waar we dus met balken oefenen 
oefenspringen heb ik dus ook al 3x gedaan maar helaas is het er nog niet veel beter op geworden 
blijf wel oefenen maar had gehoopt dat iemand nog een tip had waar ik niet al mee bezig ben haha