Hoe maak je een galopwissel en hoe iemand leren galopperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Euquincy

Hoe maak je een galopwissel en hoe iemand leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 11:20

Hallo,

Ik heb een paar vragen.

1. Hoe kun je een paard een galopwissel laten maken? Aangezien ik geen les heb, ga ik er ook zelf niet mee bezig maar ben wel benieuwd van hoe en wat.
2. Ik heb een tijdje terug samen met iemand gereden (gaat wss nog wel vaker gebeuren) die zij dat ie de galop vermoeiend vindt. Diegene hield met 1 hand de teugels
vast en met de andere hand de boom van het zadel. Hoe kan je gaan uitleggen hoe het eigenlijk wel moet? Ik weet wel hoe het moet, maar kan het niet zo goed
verwoorden - dus vandaar.

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Elles op 24-08-11 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast. '2 vraagjes' is geen goed titel, omdat het daarmee niet duidelijk is waar je topic over gaat.

Sjors

Re: 2 vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:27

1. Voor galopwissels zou ik toch echt wel les nemen ;) Als je iets fout aanleerd dan heb je een aardig probleem om het af te leren :o

Euquincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 14:32

Ik was ook niet van plan het zelf te gaan doen, maar was gewoon benieuwd over het hoe en wat met wissels!

Tips zijn nog altijd welkom!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:36

heeft dat andere meisje les?
misschien is een zadelriempje een oplossing, die maak je voor aan het zadel vast en kan je vastpakken als je uit balans raakt. wat ik doe als ik een paard een vermoeiende galop vind hebben, dan is mijn tactiek dat ik gewoon heel lekker losjes en ontspannen ga zitten en als je dan een beetje gewend raakt kan je weer een stapje verder en figuren en voltes gaan rijden. en als dat niet werkt kan je ook gewoon even aanspringen, een aantal galopssprongen door blijven galopperen en dan wer terugnemen.

Euquincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 15:07

kchristi schreef:
heeft dat andere meisje les?
misschien is een zadelriempje een oplossing, die maak je voor aan het zadel vast en kan je vastpakken als je uit balans raakt. wat ik doe als ik een paard een vermoeiende galop vind hebben, dan is mijn tactiek dat ik gewoon heel lekker losjes en ontspannen ga zitten en als je dan een beetje gewend raakt kan je weer een stapje verder en figuren en voltes gaan rijden. en als dat niet werkt kan je ook gewoon even aanspringen, een aantal galopssprongen door blijven galopperen en dan wer terugnemen.

Het is geen meisje :+ volwassen man :+

Ik weet zo niet of er een zadelriempje (ook wel bokriempje toch?) aan vast gemaakt kan worden, wat ik zo zag kan dat niet. Hoe kan je dat oplossen?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:09

1. Een galopswissel kun je het beste leren door het van hand veranderen over een balk heen of door het van hand verander zelf bijvoorbeeld op een volte. Zo leer ik het paarden meestal aan omdat het natuurlijker is om dan te wisselen. Maar je moet het thuis niet zelf proberen zonder les. Het is een lastige oefening die je alleen kunt doen als jij en je paard voldoende ervaring en balans hebben. Het zou jammer zijn als je paard het verkeerd aanleerde.
2. Ik denk dat dit meisje eerst een hoop les nodig heeft voordat ze uberhaupt aan de galop gaat beginnen. Dit klinkt namelijk niet echt als een goede start en ook niet als iemand met veel ervaring. Leg haar eerst uit dat ze de teugels met twee handen moet vasthouden. Haar handen moeten rechtop en op dezelfde plaats blijven maar wel als elastiek dus mee kunnen veren met de beweging van het paard. Eventueel bij een braaf paard en onervaren amazone de teugels wat langer laten zodat ze niet in de mond van het paard zit. Ze moet in de galop ontspannen en meezitten met de beweging van het paard. Eventueel de ogen dichtdoen of meetellen met de beweging wil nog wel eens helpen.

Ik denk dat het voor jullie allebei verstandig is om les te nemen want daar leer je veel meer van. Als je geen vervoer hebt kun je ook iemand vragen die aan huis komt. Een goede basis is heel belangrijk voor het latere werk dus zorg dat je goed wordt begeleid.

Ooh sorry zie net dat het een volwassen man is. Nou ja dan moet je de tekst maar even in die context lezen. Sorry dat heb ik niet opgemaakt uit de tekst. :+

Euquincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 15:20

Zoals al eerder gemeld, ik ga NIET zelf beginnen aan de wissels!
En nee, punt 2 gaat niet over een meisje maar over een man.

Diegene is ook GEEN beginner, maar rijd al jaren. Is op een gegeven moment door een ongeluk gestopt, weer begonnen - weer blessures en nu rijd ie weer sinds ong. 2 weken. Ik heb em nog nooit eerder zien rijden, dus valt je meteen vanalles op zoals ook bovenstaande.

Oja hij heeft paard zelf beleerd!

Tips zijn nog altijd welkom!!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:22

Als dat andere meisje zo wil zitten, laat haar, zou ik zeggen :)

suuzepuus

Re: Hoe maak je een galopwissel en hoe iemand leren galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:44

Als die man zelf zijn paard beleerd heeft en al jaren gerden heeft weet hij toch wel hoe hij moet galloperen? een beetje een vreemd topic is dit...

Euquincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 11:47

Wolferus schreef:
Als dat andere meisje zo wil zitten, laat haar, zou ik zeggen :)

Mensen aub eerst even goed de vorige posts doorlezen: HET BERTEFT EEN MAN, GEEN MEISJE!!

suuzepuus schreef:
Als die man zelf zijn paard beleerd heeft en al jaren gerden heeft weet hij toch wel hoe hij moet galloperen? een beetje een vreemd topic is dit...

Omdat ik samen met hem heb gereden, en we miss. ook samen gaan lessen wou ik eerst beginnen met hem op weg te helpen, het viel me op dat hij op die manier galoppeerd en dat hoort officieel niet zo. En omdat ik niet goed weet hoe ik het hem moet vertellen vraag ik dus tips, niet van die onzinnige antwoorden.

Voor de rest van de mensen, tot nog toe: Bedankt voor de tips en meer zijn altijd welkom!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:54

Hoezo is dat een raar antwoord???

Misschien is het handiger eerst na te denken hoe je iets vraagd en wat je precies weten wil.
wat is trouwens een ' BERTEFT MAN' ?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 12:11

Als je een goede dressuurwissel wilt springen dan moet de galop in ieder geval goed zijn. Actief en met een goede sprong en natuurlijk nageeflijk/los door het lijf.
Een wissel rijden door over een balk te springen zou ik nooit doen, de beenzetting is dan niet goed. Het paard zet over een sprong met 2 achterbenen tegelijk af en dat wil je in een goede wissel absoluut niet hebben.
Dus eerste voorwaarde, de galop moet heel goed bevestigd zijn, dan ga je (zo doen wij dat) van hand veranderen en pakt contrastelling als voorbereiding. Dus op de linkerhand galopperen, van hand veranderen en dan ben je dus op de rechterhand met linkergalop, dan probeer je de stelling iets naar rechts te krijgen, gaat dit soepel dan kan je de hulp voor de wissel geven. De hulp wordt wel gegeven met de benen en niet met de handen.

Als de galop voor die man vermoeiend is, kan dat zijn omdat het paard traag is en vermoeiend galoppeerd, dat is een kwestie van het paard actief laten galopperen en zorgen dat hij niet op de voorhand loopt, dat is verspilling van energie.
Het kan ook zijn dat het paard van nature niet fijn galoppeerd en dat het daarom vermoeiend is voor die man. Kan ik zo natuurlijk niet beoordelen.

Euquincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 13:36

@Mousmous bedankt voor je antwoord. Kan je wel een wissel maken als je bijvoorbeeld een volte maakt en dan in het midden de andere kant opgaat? Dus een soort van S rijd? Zo ja welke hulpen moet je dan precies geven?

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:09

Ik wil je meegeven om eens bij iemand te gaan kijken die zélf goede wissels rijdt en die bereid is jou uit te leggen hoe en wat. Of een goede instructeur die in zijn les iemand de wissels aan het leren is. Door de uitleg en het gelijk mee kunnen kijken, leer je beter hoe dat moet dan dat hier wordt neergezet hoe het zou moeten. Het is niet zomaar even omspringen, er komt vooraf al veel meer bij kijken: een los paard, goed aan het been, galopperend op de achterhand, makkelijk in te buigen op beide kanten en die geen moeite heeft met de contragalop en de contrastelling. Ieder paard kan van nature changeren, maar met een ruiter op de rug wordt het net iets anders.
Als je, zoals je aangeeft, er zelf niets mee doet of gaat doen, dan vraag ik me af waarom je dat wilt weten.

Zoals al eerder gezegd, kan de moeite van die man met de galop meerdere oorzaken hebben: het kan aan hemzelf liggen ivm het ongeluk bijvoorbeeld, of het paard heeft geen fijne galop, is niet door de rug, loopt op de voorhand. Ik noem maar wat. Het is moeilijk advies te geven zonder een juist beeld.

Een goede instructeur moet in een oogopslag kunnen zien wat er werkelijk aan schort bij hem, of zijn paard, of beide. Dus... vraag in deze advies aan een deskundige.

Suc6 :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:17

Euquincy schreef:
@Mousmous bedankt voor je antwoord. Kan je wel een wissel maken als je bijvoorbeeld een volte maakt en dan in het midden de andere kant opgaat? Dus een soort van S rijd? Zo ja welke hulpen moet je dan precies geven?

Wat heeft het voor zin om uit te leggen hoe je een wissel moet gaan rijden als je hem... volgens eigen zeggen....niet wil gaan oefenen????
Je zal eerst je paard goed aan de hulpen moeten hebben en alle klasse's zijn door gereden om een mooie galop wissel te kunnen !
Daar is ook hulp bij nodig vanaf de kant! Een galopwissel kan je nooitof te nimmer leren van aan wijzingen hier op bokt!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 16:25

Het eerste wat in mij op komt als de galop vermoeiend is, is dat de eigen conditie niet genoeg op peil is. En dat zou ook niet zo vreemd zijn als de beste man al een poosje in de blessures zit/heeft gezeten. Nu ik studeer en weinig meer paardrijd, is het voor mij ook een stuk vermoeiender. Gewoon blijven trainen. Dat hij zich zo vast houdt kan duiden op een balans probleem, en dat maakt alles ook weer vermoeiender. Je werkt door je zo vast te houden vaak juist de natuurlijke 'beweging' tegen wat het vermoeiender maakt omdat je onbewust wat verkrampter zit hier door. Misschien helpt het om aan de longe te galopperen, dus een soort zitles.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 09:22

Als je samen met die meneer wilt gaan lessen dan kun je beter je vragen aan de instructeur stellen.

Als hij de galop vermoeiend vind dan kan hij proberen meer te zitten, ontspannen in de galop. Om te beginnen maar eens die hand van het zadel los. Als dat eng is dan eerst galopperen aan de longe.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:56

Als alle basisvoorwaarden goed voor elkaar zijn, wat het belangrijkste is, dan kan dat ook wel. Er zijn zeker ook meerdere manieren. Gewoon op de lange zijde, vanuit het hand veranderen naar de hoefslag toe, vanuit een appuyement, noem maar op. Blijft ook afhankelijk van het paard of deze de wissels makkelijk oppakt of niet.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:01

suuzepuus schreef:
Hoezo is dat een raar antwoord???

Misschien is het handiger eerst na te denken hoe je iets vraagd en wat je precies weten wil.
wat is trouwens een ' BERTEFT MAN' ?

Volgens mij snap je zelf harstikke goed dat dat gewoon een typfoutje is.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:17

Ik heb geleerd dat als je deze oefening wil kunnen, je je paard moet leren galop aanspringen op het buitenbeen . (En het is inderdaad waar: mijn paard is nu 7 en springt er 3 op de diagonaal, zuiver gesprongen. Een vriendin van mij haar paard galopeert aan op het binnenbeen, die ligt met de wissels met zijn benen in de knoop. Terwijl die op de wei wel wat laat zien. Het is dus niet dat hij het niet kan. Hij snapt het echt niet) en galop is binnenbeen voor, buitenbeen achter. Deze beenligging laat mijn paard weten dat hij moet blijven doorgaloperen. Verander ik mijn beenligging (vb. door mijn 2 benen gelijk terug aan de singel te leggen), dan is dat heel duidelijk voor mijn paard dat er iets zal gaan veranderen (vb we gaan terug naar draf). Het is belangrijk om hulpen duidelijk te houden: binnenbeen voor, buitenbeen achter is in galop blijven, hoe traag ik het tempo ook vraag, mijn paard moet blijven springen tot ik mijn beenliging verander.
Dat terzijde. Let op met verzamelde galop. Want een vliegende wissel moet ook naar voor gesprongen worden. En dat is denk ik moeilijk in verzamelde galop, zo ook als je een balk in het midden leg. Je gaat proberen om netjes op de balk uit te komen en dat stoort het paard. Ik zou dus eerst proberen zonder.
Dan tel ik elke pas die hij met het binnenbeen neerzet: 1 2 3 4 5.... je kan niet tussen 2 passen door een wissel vragen. Het moet op het moment, anders sukkelt het paard met halve pasjes en dat is het hem niet.
Ik galopeer dus een keurig grondtempo en tel 1 2 3 op 4 verleg ik het been, op 5 geef ik been (buitenbeen in mijn geval) en wisselt hij. We zijn nu aan het oefenen dat hij in 1 tel wisselt en dat ik dus niet meer 2 tellen nodig heb, maar dat is al iets voor als we straks series gaan rijden.
Probeer het anders eens op de volte in contragalop en laat hem dan wisselen naar binnen. Dit is voor het paard het gemakkelijkste.
En zeker BELONEN als er reactie is. Belonen!
Let ook op: blijf ten alle tijde netjes zitten. Ga niet in je zadel liggen wiebelen van links naar rechts (als hij vb van links naar rechts moet springen) ga niet naar voor zitten boven de sprong. Mooi zitten! Stil zitten! Anders stoor je het paard alleen maar in zijn oefening.