't Is Deus Z @ dressuurstage

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

't Is Deus Z @ dressuurstage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 20:31

Vorige week met paard naar vriendin Helliepellie (die deze foto's gemaakt heeft, tnx daarvoor :-)) en les genomen bij haar lesgeefster.

Deus is een 8jarige, springgefokte ruin. Als 7.5j in mijn bezit.

Grootste werkpunten:
- Deus is liever lui dan moe: aan het been houden/krijgen, reactie,... ontbreken vaak.
- Oefeningen als SB en wijken vindt hij nog erg moeilijk, SB nemen we thuis enkel maar in stap mee, hier ook in draf, ging beter dan verwacht.
Vooral links wijken, en links SB zijn moeilijk. Loopt weg over schouder, ik probeer hem tegen te houden, té veel met binnenteugel, waardoor hij zich ook vast durft zetten.
- Ik zit scheef: rechterschouder en elleboog moeten meer naar achter, rechterhand staat ook niet 'stil'.
- Niet constant willen drijven...
- In mijn vorig zadel ging ik héél erg hangen, nu is dit al beter, maar nog niet helemaal weg.

2 jaar geleden hebben we hetzelfde gedaan :D
[RT-HAW] ' Tis Deus Z (v. 't Is Voltaire) @ stage TerHofstede

Andere topics van ons:
Ter afwisseling cross (was na deze stage): [SGW-ITP] 't Is Deus Z @ OCC 60 Heusden
Dressuurnocturne: [RT-HAW] 't Is Deus Z: dressuurnocturne
Proef: je ziet me constant drijven en handen zijn ook zeer onrustig, ik hoop dat dit al iéts beter geworden is: [RT-HAW] Deus @ L2
En tenslotte met mijn oude zadel, al zeg ik het zelf, een heel verschil! [RT-HAW] ' t Is Deus Z @ L1 debuut

In deze lessen hebben we écht gewerkt op die reactie en aan het been zijn. Ik mocht niets drijven, viel hij terug: lichte kuitdruk. Geen reactie: zweep. Na enkele keren had hij dit door, na 3 lessen steeds sneller. Ik had niet gedacht dat dit zo goed ging lukken, echt consequent zijn dus.

Hier zie je mij scheef zitten: rechterschouder-elleboog, geef hand ook weg.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wijken
Afbeelding

Ik ga zelf wat teveel hangen/inknikken:
http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 8238_n.jpg
Of met teveel binnenstelling rijden
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9797_n.jpg

Keertwending om voorhand: voorwaarts denken is moeilijk soms.
Afbeelding

Afbeelding

SB
Afbeelding

Uit SB wegrijden in middendraf
Afbeelding

Op het veldje, na de les (arm paard ;-))
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LouiseB

Re: 't Is Deus Z @ dressuurstage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 20:36

Wat heb je een ontzettend mooi paard!! Probeer wat meer recht op te zitten, schouders naar achteren. Trots op je paard zitten, want dat mag je absoluut zijn!! :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:55

Hij is véél veranderd e bij 2 jaar geleden ;) Wel raar, daar deed je die rechterhand precies nog niet?

Ik vind hem verder echt al veel verbeterd, je ziet ook dat er langzaamaan oprichting komt en dat hij steeds beter aanpakt.

En ik heb vandaag in mijn les heel goed kunnen voelen dat er gewerkt is aan die reactie: hij liep echt als een trein!

je houding is ook echt pakken verbeterd met je nieuwe zadel, echt leuk! (en ik ben zo blij met mijn kieffer :') )

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:11

Allereerst vind ik dat je een ontzettend aansprekend paard hebt, moet je zuinig op zijn!

Op diverse foto's zit je met je bovenlichaam achter de beweging van het paard, probeer wat meer je bekken te kantelen en je navel aan te spannen zodat de voorkant van je bovenlichaam korter wordt en je hiermee rechter boven je paard komt.

Op de SB foto naar rechts zit je met je bovenlichaam een tikeltje naar links gebogen, zorg dat je in de SB met je bovenlichaam lichtjes meebuigt in de richting van de SB (dus bij SB rechts --> linkerschouder wat naar voren, rechterschouder wat terug, tikkeltje meebuigen vanuit je bekken naar rechts hiermee bedoel ik linkerbekken wat meer openen en rechterbekken wat meer sluiten. Om te oefenen hierin kun je ook een denkbeeldige lijn trekken van jouw linkerbekken naar het rechteroor van het paard en dat lijntje wat korter proberen te maken).

Verder heb je wel een hele mooie zit en vorm je een mooi combi met je paard! Veel succes verder met hem.

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 06:34

het ziet er steeds beter uit :j Jullie vormen steeds meer een combinatie :)

Hou er tijdens het wijken goed je buitenteugel bij zodat hij minder over zijn buitenschouder weg loopt, als je hem even verliest rij je gewoon een stukje rechtdoor en corrigeer je hem. Als je hem rechter kan houden tijdens het wijken zal hij ook meer gaan scharen, want nu maakt hij het zichzelf gemakkelijk ;) door over zijn buitenschouder weg te lopen voor je binnenbeen.
In de sb moet je, net zoals NesyD zegt, er op letten dan je goed naar binnen zit zodat je zijn binnenachterbeen onder zijn massa kan krijgen. Nu duw je, door naar buiten te zitten, zijn achterhand naar buiten & is het meer een beetje opzij wijken dan een echte SB.

je houding is echt veel beter geworden :j heb je een ander zadel?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:09

Hij is écht veel veranderd e zeg, heel leuk om te zien ! En zadel gaat u inderdaad een heel pak beter af :j

over de SB is al veel gezegd, wat mij vooral wat opviel is dat uw b innenbeen meer aan de singel mag en uw buitenbeen meer naar achter.

zitten qua houding echt een paar heel goede foto's bij, ge ziet u af en toe nog wel terugvallen, maar als ge zo blijft doordoen zal dat er wel uitgaan :D

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:17

Jullie zijn zeker een stuk verbeterd. Alleen zowel bij de sb als in het wijken heb je veel te weinig buitenteugel. In de sb is het de bedoeling dat je de buitenschouder met de buitenteugel naar binnen druk, hem daar begrensd met binnenbeen en het lichaam gebogen houd met je buitenbeen. Dus de binnen hand doet hierin bijna niks!

Om hem te helpen in het wijken (en voor jezelf om te leren te controleren met de buitenteugel) zou ik hem in het begin iets naar buiten stellen voor je begint te wijken. Vanuit daar kan je hem steeds rechter maken.

Succes!

Anna_n1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:09

Mooi paard en loopt goed zo te zien! Het valt me op dat je af en toe achter zit in de beweging. Ik denk dat het al echt helpt als je bekken meer kantelt.

Succes!!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 17:56

Bedankt allemaal voor de tips!

Ivm SB/wijken: is echt nog een beetje zoeken voor mij, hoe ik best zit. Moeilijk!
Ook dat wegvallen over schouder vind ik moeilijk. Ik kan hem vaak niet genoeg 'houden' op enkel buitenteugel, maar zoals Nathalie zegt, stukje rechtdoor rijden helpt goed!

Ik heb een ander zadel ja :-) Heb nu een Ideal. Daarvoor Kieffer. Ben er verliefd op :D

Tsplendid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:24

Ontzettend leuk paard! Commentaar hier ben ik het wel mee eens, idd meer buitenteugel erbij houden met het wijken. Jullie zijn een leuke combinatie! Op sommige foto's lijkt wel het zadel iets te ver naar voren te liggen, maar kan ook een momentopname zijn!