Dit ettertje wil niet op de hoefslag blijven :P, help?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Dit ettertje wil niet op de hoefslag blijven :P, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 19:07

Ja, ik rij dus erg vaak op hetzelfde paard nu,
Ze is 18, maar ze is echt een manege paard.
Ze trekt echt enorm, (aan de buitenteugel) doet netjes stelling enzo, waarbij ze juist weer niet naar binnen valt? :?
Met stelling gewoon werken zoals (denk ik) iedereen doet, beetje kneepjes geven en je binnenbeen aanduwen.
Doet ze erg mooi,
Maar ze is dus echt als het paard voor haar een volte draait, wil zij dat ook, ik doe gewoon een beetje terug sturen en binnenbeen aanduwen, soms een klein tikje op de hals.
Maar soms trekt ze me echt half uit het zadel :=
Wat ik nogal vervelend vind, want ik ben toch wel een beetje bang, heeft me veel moeite gekost een aantal paarden te vertrouwen, en ze is mijn vertrouwen echt aan het schaden. :\
Ik wil ons hoofdstuk straks met een glimlach afsluiten en niet denken: "Blij dat ik niet meer op dat paard hoef."

Dus hebben jullie misschien ideën?
Over hulpteugels en andere bitten hoeven we niet te beginnen ze is een manege paard en onze manege geeft liever geen hulpteugels uit en maar enkele paarden hebben een dubbel gebroken trens bit, de rest allemaal een watertrens.
Ook niet bitloos rijden, daar is ze veel te kijkerig voor :o

Welke hulpen kan ik geven met stap en draf?
Om op de hoefslag te blijven?
En als ze me half uit het zadel trekt wat kan ik dan doen?

In galop, neemt ze ruime passen trekt echt met haar hoofd heel erg mee, laat je de teugels maar een beetje langer, gaat ze dus niet de hoefslag niet meer op..
Hou je ze gewoon stug vast valt ze terug in draf?
Daar nog oplossingen voor?
Met buitenrijden, is ze niet heet ofzo, springt alleen snel aan de kant.

Hoop dat het hier goed staat ^^

Anoniem

Re: Dit ettertje wil niet op de hoefslag blijven :P, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:12

Sowieso al voorkomen dat ze al achter een ander paard zit.. Je zegt dat zij een volte op wil als het paard voor haar dit ook wel, dus zorgen dat er geen paard voor haar is.. Drijg je achter een ander paard te komen, stuur je dr zelf de volte op. Ik denk dat je eerst hierin meer controle en stuur moet krijgen, voor je gaat werken aan stelling en buiging.. Je moet niet teveel in 1x willen aanpakken..

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:16

Ik denk dat je te laat bent in je reacties. Zij is al half vd hoefslag af, of gaat hieraan beginnen, voordat jij een keer actie onderneemt. Als een paard voor je wend, wees dan meteen duidelijk tegen haar zodra je merkt dat ze erachteraan wilt. Dan moet je gewoon binnenteugel tegen de hals, buitenteugel op spanning (hoeveelheid die nodig is) en je binnenbeen aanleggen zodat je haar fysiek begrenst. Gaat ze dan nog van de hoefslag af, dan mag je best vertellen dat dit niet de bedoeling is (stemverheffing/aantikken op de hals). Is ze dan weer terug op de hoefslag, beloon je haar.

Misschien helpt het ook als je zelf heel veel gaat wenden en dat je haar echt bij de les houd? Aan de teugel proberen te rijden (dus die ontspanning erin) en zorgen dat ze op jou let?

Veel succes, misschien hebben andere bokkers nog tips.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 19:19

Aan de teugel lopen is lastig, omdat ik het zelf nog niet zo goed kan en ze loopt ook bij beginners dus die trekken haar omhoog als ze dat wil.
Tja, het is en blijft wel een rijles, dus geen paard voor je is een beetje lastig hebben wel ongeveer 8 in 1 les, dat is maximum..
Maar ik zal het proberen, dus eigenlijk als je bij A af moet wenden ofzo, duw je meteen je been aan zodat ze niet naar binnen gaat vallen?

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:24

Als zij naar binnen valt na het afwenden bij de A, zou ik dat proberen. Ieder paard reageert anders en sommige hebben kleine aanwijzingen nodig en andere hebben iets meer nodig ;) Een beetje Trial-and-Error dus, veel rijden en uitvinden hoe je haar het beste kan rijden. Vooral met manegepaarden is het wat lastig, omdat je maar 1x per week ongeveer rijd.

8 in 1 les is een mooi aantal hoor, lijkt me. Ik zie op mijn vorige manege soms 14 paarden in 1 20x40m bak rijden, dat is vreselijk...

Geen paard voor je hebben vind ik eigenlijk geen oplossing... Stel je voor dat je paard bang is voor asfalt, moet je dat dan maar vermijden? Je moet haar gewoon onder controle krijgen :)

En als laatste, wat betreft aan de teugel: lekker achterwege laten

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 19:29

Dat had Relaxed als tip, geen paard voor je.
Ik rij nu 2x in de week, maar echt ze is gewoon zowat 2 jaar niet meer bereden omdat haar veulen vreselijk ziek was, diarree enzo, dus moesten ze steeds naar de kliniek, ze is nu eindelijk niet meer steeds aan het bokken :)
Aan de teugel lopen doe ik ook nog niet, dat leer ik nog wel een keer.
Ging vandaag gelukkig al wel een stuk beter, ze trekt wel maar pakt het bit niet meer vast :j

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 20:59

Als er verder nog wat mensen tips hebben, zijn die nog altijd welkom.
Herhaling is niet nodig,
Anders kan er van mij een slotje op :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:30

Sorry, maar een manegepaard proberen aan de teugel rijden terwijl er zoveel beginners ook nog aan lopen te trekken.. Dan leg je de lat voor jezelf wel meteen heel erg hoog! Vooral omdat je zegt het zelf ook nog niet zo goed te kunnen.. Vind het best wel kwalijk dat er zelfs bij (beginnende) manegeruiters al zoveel met 'aan de teugel' gedaan wordt.. Probeer eerst eens het stuur van het paard goed te oefenen en ga dan eens verder kijken.. Er staat ook een instructeur in de bak neem ik aan? Vraag hem eens of hij leuke oefeningen weet die je kan doen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 19:00

@Relaxed
Nee, je snapt het verkeerd :)
Die beginners rijden niet aan de teugel, als ze ontspannen is doet ze dat vanzelf en beginners trekken d'r dan omhoog omdat die dat niet kennen.
De instructrice doet gewoon de les ja :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:27

Heb je de rest ook gelezen? Want volgens mij staan er in mijn tekst wel dingen waar je iets mee zou kunnen ;)