Veritas nog eens :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yeye

Veritas nog eens :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 11:39

Foto's zijn al wel van een maand geleden maar toch wil ik ze graag delen :P
Ze staan niet op volgorde.

Veritas is een Pintabian ruin van 5 jaar.
We rijden vooral recreatief af en toe. Hij heeft sinds een tijdje ook een verzorgstertje die er wekelijks 2-3 keer mee rijd.
Om die reden rij ik dus maar 1 keer per maand ongeveer. Als ik mijn verzorgertje les geeft vraagt ze weleens of ik het voor wil doen maar dat is dan 5 minuten :P
Veritas kent heel veel oefeningen maar we rijden geen wedstrijden.
Nieuwe zadel was op komst maar door het niet nakomen van de afspraken moet ik dus terug op zoek naar een zadel.

We hebben ook ingestapt en losgereden :j

Afbeelding

Afbeelding

Meer ruimte geven om te ontspannen. (hier zit ook nog een werkpuntje! hij wil pas ontspannen als ik naar voor hang en hem ruimte geef. Ik heb al geprobeerd enkel mijn handen voorwaarts te brengen maar dat werkt dus niet :') )
Afbeelding

Galop is nog steeds erg moeilijk.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij was ik hier iets aan het voordoen aan mijn verzorgertje :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo dat waren ze weer :D

Eigen punten:
- Hielen naar beneden en tenen naar binnen!
- Handen rechtop
- ...?

lifeofmarit

Re: Veritas nog eens :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:54

Leuk beestje!
Denk om je houding, je valt naar voren op sommige foto's
Ook zijn je handen wat aan de strenge kant :=

Past je zadel wel? hij lijkt mij erg naar voren liggen!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:06

Bedankt voor je reactie :)
Ik val inderdaad naar voor :) Weet niet hoe dat komt (probeer er echt op te letten :P)
Misschiendoor de zadel? Hij is eigenlijk voor mij iets te klein en schuift naar voor.
Ik ben op zoek naar een nieuw zadel! Deze is sinds vandaag verkocht :P
Nieuwe foto's vanaf ik de nieuwe zadel heb :D

En tja.. Mijn handen. Soms kan hij echt heet worden. In de weide naast ons staan van die enge beesten die wit met zwart gevlekt zijn. :P Ik probeer hem dan veel te hard tegen te houden en opzij te 'trekken' omdat hij anders samen met mij door de draad vliegt :P
Tips om dit op te lossen mag altijd! :D

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:14

Leuk paardje hoor, mag nog wat meer van achter na voren. En probeer zelf niet sterk te worden als je pony dat doet.

Zadel ligt niet echt fijn, maar gelukkig heb je een nieuwe :D

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:16

Leuk beestje. Inderdaad het zadel lijkt niet helemaal goed te liggen. Probeer meer op je zit te rijden. Heel veel oefeningen op je zit doen, dit helpt ook goed. Eerst stap en dan stil staan dan de draf proberen en als dit goed gaat zelfs galop. Dan zit dat er in ieder geval in.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:20

Oei ik vind je vrij hard met je handen... Probeer een knik in je armen te houden, op die manier kan je veel adequater en vriendelijker met je handen inwerken :)

Verder valt het me op dat de foto's enkel van rechtsom rijden genomen zijn. Is dat zijn makkelijke kant? Ik zou wat meer werken aan lengtebuiging, zowel links- als rechtsom. En daarbij goed opletten dat hij rechtgericht is/blijft.

Ik vind je benen/tenen eigk vrij netjes :) Liever dit dan geforceerd naar binnen geknikt ;)

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:37

Bedankt voor de vriendelijke reacties :D Had ze veel erger verwacht :P
Ik rij normaal heel erg met mijn zit hoor. Losse teugel (in een grote boog) en dan hem sturen met mijn zit. Hij reageert hier heel erg goed op. Ik doe dit echt vooral voor mezelf omdat ik weet dat mijn handen te streng zijn :) Alleen momenten dat ik hem echt doortrain (een 15-20 minuten) ben ik inderdaad te streng met mijn handen. Ik besef dit zelf ook heel erg goed en probeer er aan te werken!

Rechtsom is inderdaad zijn goede kant :P Ik heb ook foto's van linksom maar daar loopt hij echt niet fijn op :P We trainen vooral linksom maar het lukt me echt niet om daar mooie foto's van te hebben :P
Viel me trouwens niet op dat ik echt alleen rechtsom gepost had :+

Nog snel een foto van hoe we normaal trainen:
Afbeelding
Deze is wel al van een hele tijd geleden. Na deze foto's is hij een jaar op weide rust geweest :)
Maar zo trainen we dus erg vaak als ik alleen rij en er niemand foto's maakt :') Zonder teugels en zonder beugels :D

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 11:21

Wat vinden jullie van deze zadel?
Sorry had geen beugels ter beschikking :')
Afbeelding

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:53

Je bent behoorlijk streng met je binnenhand, paard reageerd er zover ik kan zien op de foto's behoorlijk op, zou dit echt proberen af te leren. Daarnaast vind ik hem nogal iel, zou hem eerst wat meer voorwaarts neerwaart gaan laten lopen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:03

Ik vind je streng met je handen, vooral met je binnenhand en een knikje in je armen zou beter zijn :)
En volgens mij is het zadel te groot of ligt het te ver naar voren?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:12

Hoezo iel?
Hij is toch dik genoeg hoor.
Is wel een Arabier, misschien daardoor?
Voorwaarts neerwaarts probeer ik maar hij wil dit echt niet doen tenzij ik helemaal naar voor ga hangen. Misschien een tip hoe ik dit voor elkaar krijg zodat ik eraan kan werken? :j

maykie schreef:
Je bent behoorlijk streng met je binnenhand, paard reageerd er zover ik kan zien op de foto's behoorlijk op, zou dit echt proberen af te leren. Daarnaast vind ik hem nogal iel, zou hem eerst wat meer voorwaarts neerwaart gaan laten lopen.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:12

Heb je het over het oude zadel of de laatste foto? De laatste is een zadel dat ik gisteren geprobeerd heb.

Quellian schreef:
Ik vind je streng met je handen, vooral met je binnenhand en een knikje in je armen zou beter zijn :)
En volgens mij is het zadel te groot of ligt het te ver naar voren?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:19

Ik had het over de foto's in de beginpost :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:20

yeye schreef:
Hoezo iel?

Ik vind hem eerder erg onbespierd dan iel, hoewel ik hem wel aan de dunne kant vind :)
Wat betreft het voorwaars-neerwaarts, ik zou eerst zorgen dat hij goed aan je been is en voorwaarts is, voor ik aan de voorkant weerstand zou gaan bieden. Niet remmen en gas geven tegelijk, is alleen maar verwarrend en dan krijg je kantelende hoofdjes en dergelijke.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:39

Hij is onbespierd omdat hij nog maar 2 maanden terug onder het zadel is en nog maar 2- 3 keer per week gereden wordt.
Hij is al veel verbeterd tegen eerst maar spieren kweken duurt wel even.
Oke ik ga voorwaarts neerwaarts proberen. Hoewel ik hem meestal te 'vooruit' vind :P Hij raced de bak door :=

Heino schreef:
yeye schreef:
Hoezo iel?

Ik vind hem eerder erg onbespierd dan iel, hoewel ik hem wel aan de dunne kant vind :)
Wat betreft het voorwaars-neerwaarts, ik zou eerst zorgen dat hij goed aan je been is en voorwaarts is, voor ik aan de voorkant weerstand zou gaan bieden. Niet remmen en gas geven tegelijk, is alleen maar verwarrend en dan krijg je kantelende hoofdjes en dergelijke.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:40

Die zadel paste inderdaad echt niet!!
Vind je de nieuwe dan beter?

Quellian schreef:
Ik had het over de foto's in de beginpost :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:07

yeye schreef:
Hoewel ik hem meestal te 'vooruit' vind :P Hij raced de bak door :=

Dat zou kunnen komen omdat zijn balans niet voldoende is. Veel paarden 'lossen dat op' door harder te gaan lopen wanneer ze onder het zadel zijn. Kijk hier maar eens, misschien herken je het een en ander :) http://www.paardenrechtrichten.nl/rechtrichten/

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 13:43

Bedankt!! Heel interessante site.
Ga er meteen mee aan de slag :D

Heino schreef:
yeye schreef:
Hoewel ik hem meestal te 'vooruit' vind :P Hij raced de bak door :=

Dat zou kunnen komen omdat zijn balans niet voldoende is. Veel paarden 'lossen dat op' door harder te gaan lopen wanneer ze onder het zadel zijn. Kijk hier maar eens, misschien herken je het een en ander :) http://www.paardenrechtrichten.nl/rechtrichten/

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:05

Succes :)

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:10

Hmm, de foto van je nieuwe zadel is wat moeilijk te beoordelen. Wat ik er zo vanaf kan zien past deze ook niet. Jij zit helemaal op de lepel en het zadel lijkt achterover te hellen. De achterkant van de kussens drukken te veel in de rug, hier kan je paard op termijn erg veel pijn van krijgen. Waarschijnlijk een te smalle boom of je hebt het zadel te ver naar voren gelegd.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 09:33

Suzanne_18 schreef:
Hmm, de foto van je nieuwe zadel is wat moeilijk te beoordelen. Wat ik er zo vanaf kan zien past deze ook niet. Jij zit helemaal op de lepel en het zadel lijkt achterover te hellen. De achterkant van de kussens drukken te veel in de rug, hier kan je paard op termijn erg veel pijn van krijgen. Waarschijnlijk een te smalle boom of je hebt het zadel te ver naar voren gelegd.

Pfff :P Heb nog een andere zadel om te proberen. Zal ik straks eens testen.
De 2de zadel zat voor mij wel heel erg fijn :j is een drussuurmodel met diepe zit

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:29

Het tweede zadel past inderdaad niet, ligt achterover en je zit veel te ver achter op de lepel. Toch nog even verder zoeken vrees ik ;). Verder.. Over het rijden is al 1 en ander gezegd. Ik moet er aan toevoegen dat ik je eigenlijk aan de grote kant vind voor dit paardje. Nu weet ik dat zoiets gevoelig kan zijn, ik ben zelf ook aan de grote kant voor mijn paard, maar die is veel forser en deze is nog zo onbespierd...

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 13:33

Ik snap wat je wil zeggen hoor. Daarom rijd mijn verzorgertje hem ook en ik maar 1 keer in de maand. Ik moet wel een keer rijden want na een maand begint hij te profiteren. Als ik dan 1 keer gereden heb (met veel te strenge hand :o ) dan kan hij weer voor de volgende maand mooi braaf rondjes lopen.
Ik had op het topic 'ben ik te groot/zwaar voor mijn pony' al eens een foto geplaatst maar daar vonden ze het nog net kunnen :j .

Zadel past niet ;( Straks komen ze eens naar de zadels kijken. Heb er nu 2 liggen. Als deze niet passen dan gaan ze terug de verkoop in en zoek ik nog maar eens verder. Alleen zit ik met het probleem dat ik geen goed dressuurzadel vind. Op de moment heb ik een zadel maat 18 inch liggen en dan nog zit ik op de lepel :o Ik ben op dieet maar dat vlot niet zo snel :+

Leorah schreef:
Het tweede zadel past inderdaad niet, ligt achterover en je zit veel te ver achter op de lepel. Toch nog even verder zoeken vrees ik ;). Verder.. Over het rijden is al 1 en ander gezegd. Ik moet er aan toevoegen dat ik je eigenlijk aan de grote kant vind voor dit paardje. Nu weet ik dat zoiets gevoelig kan zijn, ik ben zelf ook aan de grote kant voor mijn paard, maar die is veel forser en deze is nog zo onbespierd...

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 21:41

Ik probeer de tips een beetje te volgen maar is niet zo gemakkelijk dan ik dacht :P
Tips over het zadel dat niet helemaal zou passen en te klein is voor mij: Er komt zaterdag namiddag een zadelpasser eens kijken.
Ik heb hem vandaag met zo los mogelijke teugels gereden en ook goed voorwaarts gehouden. Heb vandaag niet langer dan 15-20 minuten gereden. Eerst heb ik hem een half uurtje aan de longe gehad met dubbele longe.
Zo ging het rijden vandaag. Beter?

Afbeelding

Poging tot schouder buitenwaarts :')
Afbeelding

Schouder binnenwaarts
Afbeelding

Heel veel mini voltes met de zit sturen
Afbeelding

Alle 2 moe maar voldaan.
Afbeelding

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:49

het lijkt ofdat je gewoon rondes rijd. en als je denkt ach ik kan wel afwenden. ik trek mijn hand naar me toe en draai af. 1 zo loopt hij helemaal niet lekker door de wending. hij valt over de binnenschouder weg. 2. hij gaat straks niet meer reageren op beenhulpen.

je moet goed nadenken voor je afwend. belangrijk is dat je eerst je binnenbeen wat naar voren legt. en dan je binnenhand opent. het kan zijn dat hij wat harder gaat lopen, en daarvoor moet je je buiten teugel erbij houden.