gelijk in draf na de hindernis, en niet gevoellig voor zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_vita

gelijk in draf na de hindernis, en niet gevoellig voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 08:50

hoi,

Ik heb sinds 3 dagen een hafliner ( de dunne versie :+ ) bij mij thuis staan van mijn vriendin, die op vakantie is, ik heb ook nog een andere welsh. maar het gaat om de haff ,

het is echt een hele leuke pony maar als ik over de hindernis ben, is deze pony gewent gelijk weer in draf/ stap over tegaan , dus als je een heel rondje door wilt galloperen dan moet je echt klappen met de zweep geven,(daar reageert ze nouwelijks op) anders lukt het echt niet..

ze lijkt het ookniet erg te vinden om een klap van een zweep te krijgen, ze gaat er niet harder om lopen, ik wil hier dus de komende 2 weken als de pony hier staat veel mee gaan oefenen maar niet door telkens (een) klap(pen) te geven.. wie weet een oplossing ,

ohja.. met vrijspringen gallopeert ze wel gewoon door, en zij heeft ook les met deze pony en heeft ook M gesprogen.
Laatst bijgewerkt door lisa_vita op 23-08-11 09:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Caira

Re: gelijk in draf na de hindernis, en niet gevoellig voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:52

zal je vriendin blij mee zijn dat je haar pony even afranselt in haar vakantie! Je kunt een paard niet voorwaarts maken in 3 dagen, ook dat moet je trainen, neem dus gewoon les!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:55

Je moet de pony leren om ontzag te hebben voor de zweep & been. Sporen zijn sowieso niet bedoeld om een pony voorwaarts te krijgen ;)
Zoek iemand die je daarmee kan helpen & ga oefenen.

lisa_vita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 09:02

@Caira : ze vroeg aan mij of ik er een beetje mee bezig wou gaan.:P. en ze is hier 2 weken & ik heb les.:P.
@Laura_x_ : ja dat snap ik maar hoe moet ik haar gevoelliger maken voor de zweep..

het is een heel verschil met mijn welsh want die is altijd lekker vooruit ook op concoursen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:34

Gewoon leren dat ie aan moet galopperen na de sprong, ik neem aan dat ie wel normaal kan aangalopperen?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:25

lisa_vita schreef:
@Caira : ze vroeg aan mij of ik er een beetje mee bezig wou gaan.:P. en ze is hier 2 weken & ik heb les.:P.
@Laura_x_ : ja dat snap ik maar hoe moet ik haar gevoelliger maken voor de zweep..

het is een heel verschil met mijn welsh want die is altijd lekker vooruit ook op concoursen,

Daar heb ik wel een manier voor, maar ik zou dat aan je vriendin over laten. Sowieso melden aan haar & er even niet mee gaan springen :)

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:30

als ze met vrij springen wel door galopeerd lijkt het alsof ze gewoon moeite heeft met onder de man te springen. vraag niet teveel probeer nog een klein stukje door galoperen en neem haar zelf terug en beloon haar. en train dit verder. maar lijkt me wel wat sneu voor de pony als je dit in 2 weken tijd telkens gaat oefenen.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:54

daarnaast de vraag wat doet je vriendin normaal gesproken met de pony ?? wat is haar niveau ?? als zei bv allang blij is dat ze de hindernis over is met de pony moet jij al lang blij zijn dat de pony een paar meter door draafd na de hindernis ??

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:00

Nou ik hoop dat je vriendin dit leest en haar pony nooit meer aan te toevertrouwd,
want je gaat toch geen pony ( die geeneens van jou is) flink tikken geven?

Waarschijnelijk heeft hij het nooit gehoeven, dus of bemoei je er dan ook niet mee,
of leer het hem rustig en geduldig door niet te straffen maar uitbundig te belonen als hij het wel doet.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:22

OPG-->RT-P

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:25

Ik snap je verhaal niet helemaal..

Eerste zin is:
Citaat:
Ik heb sinds 3 dagen een hafliner ( de dunne versie :+ ) bij mij thuis staan van mijn vriendin, die op vakantie is

en de laatste zin is:
Citaat:
ohja.. met vrijspringen gallopeert ze wel gewoon door, en zij heeft ook les met deze pony en heeft ook M gesprogen.

Is het nu wel of niet jouw pony?

Misschien is eht de pony wel aangeleerd om te gaan draven na een sprong of heeft ze inderdaad moeite met het springen onder de man. Bij beide gevallen heeft het veel tijd nodig en is het nergens voor nodig om de pony met de zweep af te ranselen. :n

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:28

Kaitlyn in de eerste regel staat ook gewoon dat er een Haflinger bij haar thuis staat van een vriendin. Staat nergens dat het haar pony is?

Overigens, ik zou echt met je tengels van die pony verder af blijven. Mocht het mijn pony zijn en ik zou lezen wat je hier zou typen zo... nou... pfff..dan was je bij mij echt nog niet jarig..

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:07

nou, wat oordelen jullie weer snel. TS zegt toch ook niet dat ze de pony gaat afranselen? Jullie maken er een heel drama van....

TS: rijtechnisch proberen op te lossen. Na de sprong proberen door te rijden en opnieuw aan te springen in galop. Dus meteen weer hulp voor galop geven en verder gaan. Wellicht ook een keer in een wat hoger tempo over een kleine sprong op de hoefslag heen springen, net alsof je gewoon een rondje galoppeert...
Succes en neem dit mee als je les krijgt!

lisa_vita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:36

@Marita badankt. hier heb ik wat aan. aan al dat commetaar heb ik niks.

dus hier een slotje.

lisa_vita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:37

en nee ik sla hem niet! en mijn vriendin vroeg om ermee te gaan oefenen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:38

Lees je eerste post dan eens door, daar stel je zelf dat je hem slaat, of ben ik gek aan het worden?

lisa_vita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:42

@HorsesWoman ze vroeg mij om er wat aan te doen, dus ik dnek ik vraag even.
&jawel hier heeft ze altijd al last van. en ik straf echt niet met een zweep zo ben ik niet, alleen het was een voorbeeld om even te laten weten.

@caira ze lijkt het ookniet erg te vinden om een klap van een zweep te krijgen,( ik zeg niet dat ik dat ook doe maar dat zegt mijn vriendin.) ze gaat er niet harder om lopen, ik wil hier dus de komende 2 weken als de pony hier staat veel mee gaan oefenen maar NIET door telkens (een) klap(pen) te geven.. wie weet een oplossing ,

lisa_vita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 21:45

sorry dat het zo onduidelijk uitgelecht staat maar ik geef geen klappen,maar bedankt allemaal.

hier een slotje.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 21:47

mischien is de pony niet sterk genoeg om met jou op de rug samen veder te galopperen.
Aangezien ze dit los wel doet.
Als de pony in draf valt na de sprong spring dan gewoon opnieuw aan Of geef voor de sprong net even wat extra been.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 06:41

als je voorgaand zou gelezen hebben lees je dat ts een een slotje heeft geplaatst en dat jou punten ook al genoemd zijn

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:28

TS kan niet zelf een slotje plaatsen, daar moet ze voor naar een moderator. :)

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 09:31

Ik zou proberen om je zweepje eventjes weg te leggen en daar voor in de plaats een tja dat doe ik wel eens met les een lange tak met blaadjes er aan :P je kan ze er niet mee 'slaan' maar alleen op frissen , door het geritsel blijven ze vaak alerter ;)
En misschien ook na de sprong wat meer vrijheid geven zo dat ze de ruimte heeft om door te galopperen ;)

ik hoop dat je er wat aan hebt.

lisa_vita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 10:14

dankjewel.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 10:15

laat de haf. eerst nog een weekje rustig staan thuis ;) en zi dan wel verder

lisa_vita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 10:17

ja het gaat nu al heel goed, bedankt allemaal, ik doe het nu zonder zweep enzo en het gaat al stukken beter.