Voor de 6e keer rijden op Domana (Sandreo x Cocktail)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyReining

Voor de 6e keer rijden op Domana (Sandreo x Cocktail)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 18:01

Twee weken geleden had ik al een topic met foto's van de eerste keer dat ik op Domana zat. Ondertussen heb ik nu zes keer gereden met haar. De eerste paar keer aan de longeerlijn en nu al drie keer los. Ze is super braaf en ik ben haar nu een beetje aan het leren wat beenhulpen zijn.

Even wat info:
Merrie is drie jaar oud en de afstammeling is Sandreo x Cocktail.

Nou ik zou zeggen veel kijk plezier, je mag natuurlijk altijd tips geven.

Afbeelding
Eerst even rustig stappen. Ik heb hier voor het eerst een zweepje erbij omdat ze steeds stil ging staan en niet meer naar stemhulp luisterde. Ik geef haar eerst beenhulp en als ze daar niet op reageert geef ik haar een klein tikje erbij. (natuurlijk tegelijk met beenhulp)

Afbeelding
Stukje draf op de rechterhand

Afbeelding
Tijdens het draven is ze lekker voorwaarts en soms wil ze net over haar tempo gaan lopen dus vang ik het tempo weer iets op. Tevens zoekt ze heel erg steun aan de teugels, ze wil een beetje gaan hangen. Ik heb de laatste minuten toen ze iets zekerder ging lopen de teugels laten vieren en haar even met lange teugel gereden en dat ging redelijk goed.

Afbeelding
Toen even een drafje op de linkerhand. Hier loopt ze iets te hard. Ze is echt aan het zoeken op welk tempo ze moet lopen.

Afbeelding
En weer een mooi drafje op de linkerhand. Ik ben net been aan het geven en ik vind zelf dat ik mijn hakken iets te ver op trek. Maar ze reageert natuurlijk nog niet en ze is zo smal nog dat ik dit doe zonder het door te hebben. Maar nu heb ik het op foto gezien dus ik zal er de volgende keer eens beter op letten.

Afbeelding
Sow en dan nog even netjes poseren voor de camera

Ondanks dat ze echt net pas onder het zadel is vind ik dat Domana het echt super op pakt! Ben dan ook echt trots op haar.

willie10

Re: Voor de 6e keer rijden op Domana (Sandreo x Cocktail)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:04

Dat ziet er goed uit! Probeer soms je tenen iets meer naar binnen te draaien en je hakken goed uit te drukken maar voor de rest ziet het er echt goed uit!

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 18:07

Ja dat klopt, dat had ik er al bij staan. Op alle foto's ben ik ook aan het drijven omdat ze dit nog niet kent. Ze is natuurlijk nog niet aan het been, dat moet ze nu gaan leren. Normaal zit ik juist wel altijd netjes met mijn voeten recht vooruit enzo :S maarja ik ga erop letten.

blablabla0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:39

ik zou haar niet teveel opvangen van voor als ze wat hard draaft. in het begin is dat niet zo erg. ze moet dan nog haar balans zien te vinden en aangezien je neem ik aan graag wil dat ze straks ook lekker actief en voorwaarts draaft kan ze beter een keer in galop vallen dan dat je haar terughoudt. wanneer je haar terug houdt is de kans ook groter dat ze haar pas niet gaat afmaken en dat krijg je er bijna niet meer uit. dus het is nu nog niet zo erg als ze zo hard gaat. laat maar gaan dat komt vanzelf wel goed als de beenhulpen er beter opzitten en ze op je zit reageert en haar balans wat beter vind. zelfde geld voor als ze dan aangaloppeerd. houd contact met haar mond maar geen druk, laat maar een paar rondjes galoperen en zorg dan dat ze op je zit terug komt.
het lijkt ook op de fotos alsof je vrijveel druk op de teugels hebt. probeer haar laag in te stellen en wanneer ze gaat hangen drijf je met je been en geef je een licht kneepje in je binnenteugel (heel zachtjes maar) je zal zien dat ze als het goed is daarop reageert en als ze dan ontspanning in je hand geeft hou je weer normaal contact.

ik hoop dat je er wat aan hebt

succes verder nog ermee.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 09:33

@blablabla; thx voor de tips. Tijdens het rijden geeft ze wel een iets ander gevoel dan te zien is op de foto's. Ik vind ook op de foto's dat het erg lijkt dat ik heel veel druk op de teugels heb, maar als je er op zit is ze echt heel licht in de hand. Alleen soms gaat ze wat hangen omdat ze dus die steun zoekt en dan geef ik been bij om te zorgen dat ze wat meer met haar hoofd om hoog komt. Dus ik los dat absoluut niet op met de hand. Ik probeer mijn handen zo stil mogelijk te houden en alleen in de bochten help ik haar een beetje door mijn binnenhand van de hals te plaatse, maar ook dan steeds weer mijn hand ontspannen.
Verder vind ik dat je zeker gelijk hebt over dat tempo dat ik het niet te ver op mag vangen. Ik vang haar alleen een beetje op, op het moment dat ze echt onregelmatig gaat lopen. Ze wil namelijk net niet in de galop aanspringen maar ze gaat er echt tegenaan lopen met als gevolg dat ze heel erg onregelmatig loopt en compleet uit balans raakt na een bocht. Ik probeer haar tempo dan vooral op te vangen met mijn zit en een heel klein beetje met een ophouden met de buitenhand. Verder vind ik het belangrijk dat ze inderdaad wel lekker door draaft zodat ze achter actief blijft en balans op bouwt.

Wat ik overigens ook doe is de laatste 5 minuten dan probeer ik haar lekker met lange teugel te laten draven zodat ze echt op haar eigen benen moet lopen. Ik houd dan uiteraard wel contact voor.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:06

je handen iets meer dragen, niet te ver naar voren houden.

verder wel okee

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 08:39

Ik heb op de foto's en dan kan je niet helemaal goed zien met 1 hand het touw ook nog vast wat om haar nek hangt. Vandaar dat ik mijn handen laag plaats. Er was op dat moment nog iemand aan het rijden en Domana dacht een aantal keren van hé dat is leuk zal ik gaan spelen haha. En om dan te voorkomen dat als ze zou gaan bokken ik per ongeluk de teugels te strak pak heb ik met 1 hand een klein beetje het touw vast. Uiteindelijk heeft ze geen bok gegeven want steeds als ik voelde dat ze wilde gaan bokken heb ik haar terug genomen naar de stap, gekalmeerd en ben weer door gaan rijden.

Gisteren heb ik weer gereden en ik heb even gelet op de punten die hier genoemd zijn. Ik heb allereerst mijn beugels 1 gaatje korter gemaakt, dit maakt het hakken uitdrukken en tenen naar binnen een stuk makkelijker. En ze ging gister ook weer beter reageren op mijn beenhulp dus dat scheeld ook weer. Gisteren was ze ook erg rustig dus ik heb steeds gereden zonder het touw vast te hebben en ook toen heb ik erop gelet mijn handen niet te laag en te ver naar voren te plaatsen.

Thx voor de tips allemaal.
Andere tips zijn natuurlijk altijd nog welkom

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:56

Ik ben alleen maar voor voor een jong paard met je handen wat meer toe te staan, lekker wat los laten van voren zodat ze idd op eigen benen leert lopen.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 12:33

ja ik zorg er ook zeker voor dat er niet te veel druk op de teugels staat, ik heb maar net contact met de mond meer niet en regelmatig ook lekker lang laten ook in de draf.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:06

ziet er heel netjes en vriendelijk uit! leuk paard heb je daar en ga zo door met het relaxte en het rustige

BEdressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:12

Ziet er volgens mij ook netjes uit! Enkel wat mij ook opviel is wat je zelf al aangeeft; onderbenen, iets te ver naar achteren en hakken iets teveel omhoog. Succes!

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 19:34

Nou ik heb vrijdag weer gereden en met mijn beugels een gaatje korter gaat het een stuk beter :D

We hadden overigens wel 1 hele flauwe mis communicatie; ik wilde rechts langs een plas water en zij links en dat besloot ze op het allerlaatst. Dus jullie kunnen wel een beetje bedenken wat er bijna gebeurde haha. Is ze zo braaf en zou ik bijna om zo iets onbenulligs van haar rug vallen haha gelukkig kon ik net blijven zitten.

Jessie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:21

ik ga met het commentaar van blabla in.. en ook aangezien ze nog jong is wat losser laten zodat ze wat meer op dr eigen benen gaat lopen en op de 1na laatste foto iets je handen meer dragen en ontspannender zitten voor de rest ziet er goed uit :)

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 02:13

Wat mij opvalt is dat jullie bak best wel wat zwaar is, daar zal ik rekening mee houden zeker omdat ze nog zo jong is..

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 19:46

bak is inderdaad af en toe best zwaar, daarom rij ik ook niet zo lang met haar. Ik bouw alles rustig aan op. Ze hoeft niet meteen volgende week klaar te zijn voor de wedstrijd dus we nemen er lekker de tijd voor.