Wiebelende onderbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Denisedewith

Wiebelende onderbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 14:52

Ik ben best tevreden over mijn houding en zit, heb er heeel veel op geoefend en les gehad, en zonder beugels gereden, en boeken over gelezen, en naar clinics geweest enzo.....kort om ik heb doe mijn best ervoor.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik ook echt mijn ultime doel, netjes en onafhankelijk te kunnen zitten. Volgens mij als je dat kan heb je 3/4 van het paardrijkunst onder de knie!

Er is alleen 1 ding dat ik maar niet opgelost krijg...mijn onderbenen krijg ik maar niet netjes stil. Ze wiebelen, echt heel irritant.

Heeft er iemand tips en tricks hoe ik dit kan oplossen?

Ik zal snel ff foto's plaatsten (heb ze nu niet bij me)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:56

Niet iedereen is er voor, maar ik vond het onwijs helpen.
Je beugel met spoorriempjes of strotouwtjes vast aan de singel maken. :)
(Komt op het zelfde neer als dit: [RT-P] Onderbenen stiller; Symmetry de oplossing?)
Zo kunnen je benen niet heen en weer 'flapperen'. Aan het begin zal het heel raar voelen, maar als je er een tijdje mee gereden hebt kan je binnenkort ook netjes zonder rijden!

Symptoombestrijding of niet, ik vind het helpen. :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:59

Moeilijk te zeggen waar je gewiebel vandaan komt. De een heeft het door te weinig druk op de beugels, veelal gepaard met gespannen boven benen. De ander zit weer te los.
Heb het zelf ook een tijdje gehad, kwam bij mij door te weinig stabiliteit van mijn boven een in het zadel. Klemmen is niet goed, dus dat moest ik ook niet gaan doen, gelukkig heb ik ze nu weer stil.

Komt ook voor dat het paard te weinig aan het been is en als gewoonte krijgen mensen dan soms van die onderbenen die wiebelen. Dan heb je natuurlijk een lastige situatie.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:00

TinekeHorses schreef:
Niet iedereen is er voor, maar ik vond het onwijs helpen.
Je beugel met spoorriempjes of strotouwtjes vast aan de singel maken. :)
(Komt op het zelfde neer als dit: [RT-P] Onderbenen stiller; Symmetry de oplossing?)
Zo kunnen je benen niet heen en weer 'flapperen'. Aan het begin zal het heel raar voelen, maar als je er een tijdje mee gereden hebt kan je binnenkort ook netjes zonder rijden!

Symptoombestrijding of niet, ik vind het helpen. :)

Haha wat een idee. Maar 100% stil houden lukt toch nooit...

Denisedewith

Re: Wiebelende onderbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 15:15

@ Japeloup, mijn ene paard is zeer flegmatie en ook nog eens heel rondgeribt, dus ik dacht dat het daardoor kwam. Maar nu kwam ik er achter dat ik het op mijn ander paarden ook doe. En ik heb wel druk op mijn beugels, mijn knieen liggen aan het zadel en de binnenkant van mijn bovenbeen is ontspannen. Het is net of ik te veel door 'veer' in mijn enkels.

100% stil hoeft niet, dat zou gespannen betekenen maar ik wil ook niet dat ze echt duidelijk heen en weer wiebelen.

Marijkeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:18

Dat trucje van de beugels vastbinden aan de singel helpt ook echt super bij mij! Ook bij het springen erg handig,hoor!

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 15:22

Marijkeeeh schreef:
Dat trucje van de beugels vastbinden aan de singel helpt ook echt super bij mij! Ook bij het springen erg handig,hoor!

Hoe doe je het dan met aangalloperen, wijken, schouderbinnenwaard, travers, appuyeren?
En met springen moet je toch mee kunnen gaan boven de sprong lijkt mij.

Persoonlijk los ik het probleem toch op zonder hulpmiddelen, je moet er toch vanaf een keer...
Laatst bijgewerkt door Denisedewith op 22-08-11 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Marijkeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:24

ja, dat is wel waar...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 15:25

Denisedewith schreef:
@ Japeloup, mijn ene paard is zeer flegmatie en ook nog eens heel rondgeribt, dus ik dacht dat het daardoor kwam. Maar nu kwam ik er achter dat ik het op mijn ander paarden ook doe. En ik heb wel druk op mijn beugels, mijn knieen liggen aan het zadel en de binnenkant van mijn bovenbeen is ontspannen. Het is net of ik te veel door 'veer' in mijn enkels.

100% stil hoeft niet, dat zou gespannen betekenen maar ik wil ook niet dat ze echt duidelijk heen en weer wiebelen.

Snap je probleem, kan ook een combinatie van een aantal dingen zijn. Maar die te losse enkels ken ik ook. Wat kan helpen is je beugels een beetje scheef onder je voet houden, vanaf je kleine teen naar het midden van je voet. Rij zelf met schuine beugels hoge kant binnen. Vind ik erg fijn geeft me meer steun.

Winner91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:53

En als je je beugels een gaatje korter doet zodat je "genoeg" druk op je beugel hebt..

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:08

ik had er ook last van tot mn instructrice, thamar zweistra, tegen mij zei dat ik verlichte zit moest doen.. Dan sta je dus op je beugels.. als het goed is heb je dan je benen stil. je moet wel opletten dat je dan niet je benen te ver naar achter legt.. vervolgens ga je heel langzaam zitten, terwijl je dezelfde druk/gevoel op je beugels houdt..
suc6 ermee!

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 08:19

Winner91 schreef:
En als je je beugels een gaatje korter doet zodat je "genoeg" druk op je beugel hebt..

Ik heb genoeg druk op mijn beugels, maar ik 'veer' te veel in mijn enkels...

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 08:21

Candeletta schreef:
ik had er ook last van tot mn instructrice, thamar zweistra, tegen mij zei dat ik verlichte zit moest doen.. Dan sta je dus op je beugels.. als het goed is heb je dan je benen stil. je moet wel opletten dat je dan niet je benen te ver naar achter legt.. vervolgens ga je heel langzaam zitten, terwijl je dezelfde druk/gevoel op je beugels houdt..
suc6 ermee!

Ik spring ook en met verlichte zit heb ik het ook. Het probleem zit hem dan ook niet in dat ik te weinig druk op mijn beugels...
Wat ik zelf denk is dat ik te veel 'veer' in mijn enkels.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:25

Ik heb dit probleem ook, vooral als ik zonder chaps rij. Bij mij komt het (denk ik) doordat bij allebei mijn enkels de banden verrekt zijn. Heb dus geen stevigheid en kan mijn voeten onder het rijden niet onder controle houden en mijn benen doen dan ook vrolijk mee :')

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:29

Wiebelende onderbenen komen vaak door het teveel aanleggen van knie en heup. Hierdoor draaien de knieën naar binnen en de onderbenen naar buiten (dit is ook erg belastend voor je enkels). Ik kan, zonder je te hebben zien rijden, niet definitief zeggen of dit de oorzaak is. Mocht je je hierin kunnen vinden, kun je het volgende eens proberen;

In plaats van de spieren aan de binnenkant vanje bovenbenen aan te spannen, probeer de spieren te gebruiken die aan de buitenkant van je kont lopen. Deze spieren zorgen ervoor dat je bovenbeen vanuit je heup naar buiten draait en naar achteren beweegt. Dit zijn erg belangrijke spieren die je bij het paardrijden veel gebruikt. Om te voelen waar ze zitten kun je dit filmpje eens bekijken en de oefening doen: http://www.youtube.com/watch?v=377x0GwEehk

Ik denk dat je het beste op zoek kunt gaan naar een goede houdingsinstructeur, die je een paar keer kan helpen met dit probleem. Je kunt voor meer info even kijken op de link in mijn onderschrift.

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 17:22

Oke hier zijn ze dan eindelijk (druk, druk, druk), de foto's van mijn wiebelende onderbenen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In deze serie is goed te zien hoe ik zit, op foto 3 en 5 gaan mijn benen naar buiten en word mijn rug hol.
Foto 4 ziet er eigenlijk heel netjes uit, maar zoals je ziet is dat maar een moment opname.

Ik hoop dat jullie met deze foto's goed zien wat ik bedoel met mijn wiebelbenen.

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 17:31

Alicia2u schreef:
In plaats van de spieren aan de binnenkant vanje bovenbenen aan te spannen, probeer de spieren te gebruiken die aan de buitenkant van je kont lopen. Deze spieren zorgen ervoor dat je bovenbeen vanuit je heup naar buiten draait en naar achteren beweegt. Dit zijn erg belangrijke spieren die je bij het paardrijden veel gebruikt. Om te voelen waar ze zitten kun je dit filmpje eens bekijken en de oefening doen: http://www.youtube.com/watch?v=377x0GwEehk

Ik denk dat je het beste op zoek kunt gaan naar een goede houdingsinstructeur, die je een paar keer kan helpen met dit probleem. Je kunt voor meer info even kijken op de link in mijn onderschrift.

Ik heb de oefening gedaan :D en ik weet waar die spieren ziten, met rijden heb ik ze ook gevoeld...kreeg kramp <<) ! Ik heb je site bekeken en ik ga eens op stal overleggen voor een workshop! Het lijkt me erg interresant :j !

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:14

Die holle rug gaat vaak samen met naar binnen draaiende knieën. Dat kun je op de foto ook goed zien. Probeer of je de spieren die je hebt geoefend kunt aanspannen samen met de spieren in je onderbuik. Met die spieren bedoel ik de buikspieren die net boven je schaambeen zitten en je schaambeen omhoog trekken (en daarmee je onderrug bol maken). Denk 'Micheal Jackson' en 'broek dichtritsen'.

Deze buikspieren, samen met je bilspieren zijn twee hele belangrijke spiergroepen bij het paardrijden; ze houden de positie van je bekken stabiel en zorgen ervoor dat je in je heupgewrichten vrij kunt bewegen. Ze werken heel natuurlijk samen; de één kan vrijwel niet zonder de ander. Ze zullen dan ook samen moeten werken om je benen stiller te houden.

xxchantiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 13:18

je benen liggen ook te veel naar voren ;) Je hak moet je onder je heup en druk je kuit aan