Oefeiningen voor beginner (handen/benen/gevoel..)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

Oefeiningen voor beginner (handen/benen/gevoel..)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 14:46

Sorry als het topic fout staat, mijn gevoel zegt dat hij hier hoort.
Hoi :wave:

Tot en met eind september ga ik mijn vader 1 x per week les geven op mijn pony, aangezien hij tijdelijk niet bij de manege kan lessen.
Ik zal eerst wat informatie over mijn vader en mijn pony geven.

Mijn vader is 52 jaar en rijd sinds 2 jaar paard, ik zelf vind hem een goede ruiter, soms iets te goed omdat hij ALTIJD de schuld bij hemzelf legt en daardoor niet 'streng' kan zijn.
Mijn vader drijft 100 x voordat hij reactie krijgt ipv dat hij na 1 keer drijven een tikje geeft.
Hier loop ik ook tegen aan, maar hier vertel ik later over.
Zijn handen houd hij redelijk netjes, alleen zodra hij zijn evenwicht verliest gaan ze de lucht in, ook houd hij zijn armen erg gespannen en zijn schouders zitten 'scheef', zijn rechter schouder staat iets meer naar voren.
Zijn benen houd hij keurig netjes stil, alleen hij verliest erg vaak zijn beugels doordat hij met zijn boven benen knijpt.

Mijn pony, een 8 jarige draver merrie.
Ze is erg gevoelig en neemt graag een loopje met je als je niet 'streng' genoeg bent. Ook denkt ze erg graag met je mee wat het rijden soms lastig maakt.
Als ze je niet begrijpt of iets snapt dan gaat ze een 'dresuur' galopje doen, heel rustig en beheerst zit ook heerlijk, maar daarna is het of stappen of dat galopje.
Prima op zit te rijden.
Ze vind het erg moeilijk met mijn vader op haar rug, doordat hij onbewust hulpen door geeft, maar plezier heeft ze wel!
Mijn vader gaat stiekum in galop even met haar racen in de bak wat ik zelf niet doe maar ze wel altijd graag wilt.

De combinatie ;
Opzich gaat het prima samen, mijn vader heeft haar eindelijk onder controle, eerst was het altijd een en al ge race.
Zodra mijn vader opstapt begin ik met dat hij streng moet zijn, hij bepaalt de gang en hoe hard. Zodra hij dat niet doet word het dus een race partij.
In draf loopt ze wel altijd hard, maar dit komt omdat mijn vader het gevoel nog niet heeft over hoe hard ze nou werkelijk gaat.
Ik laat hem veel figuren rijden, hierdoor moet mijn pony wel rustiger gaan draven omdat anders het figuur niet uitkomt. Denk aan dubbele gebroken lijn, gebrokenlijn met volte 10 meter er tussen.
Mijn vader zegt dat hij wel voelt dat ze hard gaat, maar te laat is om het te corrigeren.

Dus kort samen gevat zou ik graag wat tips willen over ;
- Hoe kan ik hem meer 'gevoel' geven
- Zijn handen, hoe laat ik die laag? ( Heb al geprobeert met touw om pony haar hals, hierdoor kan hij op een of andere manier niet meer remmen en word het gerace? )
- Zijn benen, ik let er goed op en zeg hem vaak dat zijn hakken laag moeten zodat hij meer steun heeft aan de beugels, alleen het knijpen hoe leer ik hem dat af?
- Zijn schouders, welke oefeningen kan ik hem laten doen zodat ze recht gaan staan?
- En gewoon leuke oefeningen die een 'beginner' leuk vind. Ik laat hem vaak achterwaards gaan, afentoe schouder binnen waards, wijken dit om gevoel te geven hoe gevoelig ze is.

Naar mijn idee leert hij op de manege niet veel, als ik met hem mee ga zie ik zoveel dingen die hij fout doet, maar zodra hij op mijn pony zit gaat dat ineens goed. En word hij op de manege weinig gecorrigeerd.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Alvast bedankt!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:54

Ik zou hem wat zitlessen aan de longe geven :) Zo te lezen komt een deel van de problemen namelijk voort uit een wankele balans.
Dus pony aan de longe, vader op paard, beugels over de hals en rustig aan beginnen. Je kunt hem bijvoorbeeld laten zwaaien met z'n armen, eerst één voor één, vervolgens beide, zowel naar voren als naar achter. Hetzelfde kan je in aangepaste versie met de benen doen. Beginnen in stap uiteraard en als het goed gaat uitbouwen naar de draf en galop. Met de beugels aan kun je hem dezelfde bewegingen laten maken terwijl hij netjes blijft lichtrijden en hem zijn armen als het ware als een vogel opzij laten doen, zonder steun aan de teugels zal dat behoorlijk lastig zijn in het begin. Door het zwaaien breng je jezelf steeds uit balans en moet je dus continu corrigeren. Je kunt hem ook zijn handen op zijn rug laten doen of hem een (halfgevuld) bekertje water geven waarbij hij ervoor moet zorgen dat het water in het bekertje blijft.

Helaas is bovenstaande niet bij ieder paard mogelijk, maar de oefeningen in stap moeten denk ik sowieso wel mogelijk zijn :) Leuk dat je je vader zo goed helpt en zo enthousiast bent trouwens :D

Youknowme

Re: Oefeiningen voor beginner (handen/benen/gevoel..)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 15:31

Dankje wel voor je antwoord!
Aan de longeer touw heb ik idd ook al eens aangedacht, ik weet niet of dat kan bij mijn pony maar dat kunnen we altijd eens proberen, en anders kan ik een leuke haflinger lenen die het wel kan.

Hij rijd trouwens wel vaak met zijn rechthand op zijn rug, hij heeft uitgevonden dat zijn schouders dan recht komen.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 11:18

Niemand nog goeie tips?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:08

- Voor het gevoel kan je m misschien aan de longe ook eens een stukje laten stappen met zn ogen dicht, dat ie echt kan proberen te voelen hoe het paard loopt?
- Handen weet ik zo niet, voor de benen merk ik dat het knijpen wel moeilijker gaat als je geen beugels aanhebt, maar dan wordt het waarschijnlijk ook doorzitten in draf (misschien kans dat de pony dan gaat galopperen?).. het spoort in elk geval wel aan om te ontspannen, want anders zit het vaak voor geen meter ;) (Is trouwens ook wel goed voor de balans :P)

Je kunt ook proberen hem echt een ander tempo te laten rijden tussen twee letters en dan de passen te laten tellen en dan de keer erop weer met een ander tempo en dan weer laten tellen, gewoon om een idee te geven van het verschil tussen de twee snelheden?

En verder qua oefeningen.. slalommen, tussen twee balkjes doordraven, gewoon balkjes draven (ook goed om het ritme echt te voelen), achtjes, in een superrechte lijn van A naar C, op de binnenhoefslag superrecht naar de overkant?

Maar idd leuk dat jij en je vader gezellig samen met paarden bezig zijn ^^

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:12

Dankjewel voor je tips!
Balkjes lopen gaat helaas niet lukken aangezien mijn pony daar over springt.
Wisselen in tempo in draf vind ik wel een goede, heb ik zelf nog niet aangedacht, ik laat hem wel altijd van galop naar stap naar draf etc gaan.
Morgen gaan we het weer proberen en laat ik hem eerst aan de longeerlijn, en als het lukt ga ik kijken of ik de beugels ook uit kan doen.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:08

Ik geef ook beginners les (buurkindjes). Die gaan altijd zonder zadel, met barebackpad. Eerst zonder teugels en aan de longe, 'kunstjes' doen in stap (armen zwaaien, achterstevoren gaan zitten, liggen op rug en buik, eigen tenen aanraken, ook met linkerhand-rechterteen en andersom, oren vh paard aanraken, stappen in dameszit -beide kanten). Dit voor hun evenwicht. De BBP is stroef, dus dan glijden ze er niet zo snel af.

Dan draven aan de longe. Ze mogen van mij pas draven met teugels als ze een redelijk onafhankelijke zit hebben (iig hun handen gewoon stil kunnen houden in draf). Eerst vasthouden aan manen/touw om nek/BBP. een hand los, kleine stukjes twee handen los, steeds langer.
Ondertussen kan je ook oefenen met sturen in stap en als ze n beetje stevig zitten, galop aan de longe.

Voor ze vd longe af mogen, leren ze eerst halthouden op zit. Zwaar zitten en uitademen. Als ze geen teugels hebben, kunnen ze niet anders. Natuurlijk ook vertragen op zit van draf naar stap. (galop is bij mijn kindjes nog alleen maar omdat t cool is, die doe ik wel). We oefenen eerst gangen wisselingen aan de longe die t kindje zelf doet (halt-stap-draf en terug). Daarna ook tempowisselingen in stap en als dat goed gaat ook in draf.

Ik laat ze een liedje zingen in de maat waarop de pony loopt, dan merken ze goed wat t tempo is en of het verandert. Als sturen goed gaat (ik leer ze meteen sturen door 'met je schouders te kijken') dan gaan we zorgen voor een constant tempo als ze sturen. Ik heb pionnetjes, kindjes zijn nogal jong en daar kan je ze mooi omheen laten rijden, achtjes, tussendoor etc. Ook doen we 'schriktraining' (want pony vindt t natuurlijk niet eng meer). Over een zeil heen lopen enzo.

Problemen met beweegelijke handen los ik op door met handen op de rug te rijden, op neus, in oren, op buik, overal (in draf aan longe). Krijgen ze een lekker onafhankelijke zit van. In iedere hand een plastic bekertje met een bodempje water helpt ook. Zet een stiftstreep tot waar t water komt, kijken hoeveel er na x rondjes draf nog in zit. Hoe beter ze worden, hoe meer water. Gewoon fles vullen met water en meenemen. (euhm, niet al te vol doen, dat lukt nl niemand, zeker geen beginners).

Hoop dat je hier iets uit kunt halen! Veel plezier met het geven van je lessen!

neelke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:58

misschien wat zitlessen aan de longe??