Spieren trainen op magere pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Spieren trainen op magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 14:03

Hoi! Ik ben op dit moment bezig om een pony die 2 jaar ziek is geweest,
en wiens zijn lichaam echt naar 0-conditie was gezakt, weer op te
bouwen. Langzaamaan komt hij kilo's bij maar het laatste beetje is toch
heel erg moeilijk. Nu hij weer redelijk op gewicht is, en niet meer graatmager,
wil ik hem weer aan het werk zetten om die laatste puntjes op de i te zetten,
namelijk de spieren.

Alleen! Weet ik niet goed hoe!
Nu lopen wij vaak lange stukken en zijn conditie is niet al te slecht, ook
ben ik weer bezig hem voor de sulky te zetten, wat hij al was, maar
wat lange tijd stilgelegen heeft.
Dus wie kan mij helpen om een soort trainingsschema te maken
voor deze pony? Ook graag tips voor eventuele extra voeding! (hij krijgt
nu maismeel met een handje muesli voor de smaak)

(houd er rekening mee, het is een Shetlander, ik kan er niet mee rijden. :P )

tamary

Re: Spieren trainen op magere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:24

Heuvels (of dijkjes) op en af, (verhoogde) balkjes draven. Eventueel, maar dan moet je echt de mogelijkheden hebben zwemmen (wel korte sessies van maken want dat is behoorlijk zwaar werk).

Voor spieropbouw heeft een paard goed opneembare eiwitten nodig, die zitten bv in lucerne. Je kan daarvoor bv lucernemix van hartog bijvoeren. Maismeel is veel zetmeel en met het verteren daarvan heeft een paard moeite.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:57

bij trainen van een magere pony die ziek is geweest is voer inderdaad ook heel belangrijk, spieren kunnen niet ontwikkelen als een pony daar niet naar gevoerd wordt...

tip van lucerne vind ik een hele goeie!
je kunt er olie aan toe voegen voor nog wat extra energie en vulling...

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 06:33

Je zal een trainings schema moeten maken. Door te beginnen een conditie op te bouwen. Dat gaat door genoeg km's te maken. En inderdaad je voer erop aan te passen en evt supplementen. (kijk is op de site van Soulmate Nutrtion) Pas als er een basis conditie kan je het schema verder uitbouwen door inderdaad balkjes etc te draven. Blijf ook 2x per week op het harde te rijden zodat de pezen een betere doorbloeding houden/krijgen en niet een opdonder krijgen. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 06:44

Fietsen :j

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:01

Uit de endurance sport zijn prachtige schema's om de conditie weer rustig op te bouwen.

http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf

Veel stappen wat je nu al doet is super. Wanneer je het opbouw schema uit mijn link hebt gebruikt voor een week of 6 kan je beginnen met longeren en tijdens het longeren veel stap/ draf en draf galop overgangen maken. Bouw dit rustig op.

Daarna af en toe wat balkjes meenemen in een waaier tijdens het longeren in stap en later in draf. Is hij sterk genoeg dan kan je de duur van galloperen wat uitbreiden. Hier krijg je de conditie en goede bespiering van. Naast lucerne is goed en voldoende ruwvoer het meest belangrijk. Tarwekiemolie is ook heel goed voor de bespiering. Een brok die goed aanzet is Hartog concept of pavo energy control.

Veel succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:45

Ik ben mijn merrie nu heel rustig aan het opbouwen die er ruim 4 maanden uit is geweest door een ongeluk en ernstige verwonding.
Alles wat ik doe is nog onbelast, want ik kan er nog niet op.
Maar ik ben begonnen met 15 min stappen rechtuit door de bak aan de lange teugel (erachter) afwisselend met stappen aan de hand over straat.
Daarna ben ik ook 15 min gaan longeren met een paar rondjes draf erbij en ook aan de lange teugel stukjes draf.
De stukjes draf ben ik rustig aan het uitbreiden, met overgangen erbij en sinds van de week ook een rondje galop aan de longe.
En zo probeer ik het elke week ietsje verder uit te bouwen.

Zij is ook flink terug gevallen in gewicht en bespiering, en vanwege hoefbevangenheid mag ik niet alles voeren.
Maar ik geef nu 1 schep lucerne per dag, een beetje Subli SP (met pulp) en Subli omega 369 mix, dit wil ik steeds meer proberen op te voeren qua hoeveelheid als ze ook meer gaat werken.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 12:52

Bedankt voor de reacties!
Lucernemix van Hartog ga ik eens voor kijken, dat zetmeel moeilijk te verteren is wist ik niet, was op aanraden van de diervoederzaak. Maar dat ga ik eens zoeken!

Nouvel: Dankje voor de tips. Wat voor olie bedoel je dan? Gewone olie die je thuis ook gebruikt of..?

Vickers: Dankje, op het harde werken we in ieder geval genoeg, dat komt wel goed.

Pretty: Ik of de pony? :+ Nee grapje, fietsen doen we ook vaak! Vergeten te vermelden.

morelia: Bedankt voor de tips en de site! Ik ga er even op rondkijken!

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:07

Healthy Herbs heeft een speciale brok voor dit soort situaties en juist ook geschikt voor een sober paardje als een shetlander: de weidebrok plus. Wie weet is dat wat voor jouw pony. Veel succes met hem!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 13:57

Ik heb net de Lucerne mix van Hartog aangeschaft, ga gelijk bijvoeren en kijken of het een beetje effect heeft.
Trainingsschema wordt ook gemaakt, wandelen doen we zowiezo al veel, ben ook weer begonnen met longeren dus straks komt het balkjes lopen er ook weer bij, en heuveltjes kunnen we ook wel vinden. :j
Zodra hij weer een beetje bij is kunnen we weer gaan mennen.

Helaas heb ik niet heel veel tijd, ben net aan een nieuwe opleiding begonnen, 3 uur per dag reizen met OV, daarnaast ook nog mijn werk en 3 x per week voetbal. := Dus het wordt wel een beetje proppen maar we gaan er zo veel mogelijk aan werken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 14:12

Longeren, eerst even zonder iets om te laten wennen, dan rustig aan wat hulp teugels eraan en steeds een beetje meer vragen. Springen aan de longe met tempo wisselingen is ook leuk om te doen.Dubbele teugel is ook een fijne manier en leuk om te doen.
Dan kan hij worden ingespannen begrijp ik, je zou hem als zijn conditie weer op pijl is eens de bak kunnen laten slepen met banden of iets erachter. Moet hij zijn achterhand gebruiken.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 15:43

Longeren zijn we idd ook al weer mee begonnen, nu eerst nog lekker rustig aan een halster, eerst weer even de basisdingen erin. Straks weer wat serieuzer met hoofdstel en dan touwtjes eraan.
Ik ga ook pas weer beginnen met mennen als hij echt weer goed op gewicht is, ik was namelijk nog bezig met beleren toen hij zo ziek werd, dus nog helemaal 100% beleerd is hij niet.

(enne, aerdenhout1, je onderschrift, dat wist je toch wel van te voren dat ze errug leuk waren. :P )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:48

Hihi...ja alleen een van die verdomde Shetlanders weet wel steeds weer uit te breken en staat dan ergens waar ze niet mag staan!
GRRRR.... weet dan ook meteen weer waarom ik ze eigenlijk niet meer wou hebben! :D :D :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 15:54

welk voer zou ik niet weten.
Maar nu met dit weer zijn in de buurt denk ik veel regen plassen, grote regenplassen..? Kijk of er geen gaten of iets inzitten en laat de pony er vaker doorheen draven...? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:28

BEH => RT-P

mirjam1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:28

Je kan idd lucerne bijvoeren.
Maar wat je ook kan doen is bietenpulp bijvoeren
Ik zou voor de conditie misschien gaan werken met balkjes of stukjes het bos in en de hei op

wendyminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:28

Goed voer doet inderdaad wonderen, misschien is veel wandelen ook wel leuk?

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:27

zorgen dat het beestje heel veel afwisselende beweging krijgt maar wel langzaam opbouwen, heb zelf ook een onder bespierd paard staan, het duurt een hele tijd voordat ze echt opknappen maar door afwisselend werk en beweging en goed voer is het goed te doen .

Kimberly828

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:20

Veel longeren en over balkjes heen laten draven of stappen dan tilt ie zn benen iets meer op en traint ie zijn spieren ook :). En anders aan de touw meenemen naar het bos of het strand lekker over het strand draven en stappen samen dan train jij je conditie en je pony ook en het is ook erg leuk en plezierig voor jullie :) Of een beetje haver voeren dat ie wat wilder wordt misschien ik weet niet zeker?

Teet_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:52

En hoe gaat de training op dit moment^^?
Zoals veel mensen al tips gegeven wijken mijne niet erg af.. heb je een bos in de buurt?
Dan zou je lekker door het bos kunnen wandelen/fietsen/hardlopen en ga je automatisch bult op/bult weer af.
Ook over balkjes heen stappen, draven of galopperen is een goede.
En lekker longeren, als ze dalijk wat meer gewend is met dubbele longe trainen.
In ieder geval heel veel succes!