Na lange tijd de topics passief mee te volgen, heb ik besloten om zelf eens een topic aan te maken
.Ik zal even mijn verhaal kort schetsen voor jullie, vooraleer ik mijn vraag stel...
Als ik het aantal jaren zou optellen waarin ik heb paardgereden, dan zit ik ergens rond de tien, geloof ik.
Ik leerde rijden toen ik 6 was, ben er na een tijdje mee gestopt. Ik kwam niet verder dan wat rondjes aan de longe.
Terug begonnen rond mijn 9 tot 12 jaar, in die tijd heb ik twee keer in de week groepsles gehad, ik zat bij de half-gevordereden. Opnieuw gestopt
vanwege pijnlijke kniegewrichten die mij het leven zuur maakte en een paardonvriendelijke lesgever. In het middelbaar beste vriendjes geworden met een meisje dat elke week ging paardrijden: aldus ik ook terug gaan rijden op een kleinschalige manege. Daar had ik het erg naar mijn zin. Hier en daar een ponykampje mee gedaan, steeds met een 4-tal ruiters in de piste en veel vrijheid voor eigen inbreng in de lessen. Het was er gezellig, maar rijtechnisch stelde het niet veel voor...
Rond mijn 14 jaar heb ik een d-pony gekregen. Een pony waar ik veel geduld moest voor opbrengen. We hadden onze ups- and downs, ik heb veel grondwerk met haar gedaan om aan onze relatie te werken. Toen de manege verhuisde van locatie ging het echter steeds minder goed met onze band, naarmate de tijd verstreek stootte we op steeds meer (rijtechnische) problemen. De sfeer op de nieuwe locatie was ook niet meer zoals ervoor, alles werd veel commerciëler. Die situatie zorgde voor erg veel druk thuis en uiteindelijk heeft het ertoe geleid dat ik het paard heb verkocht en ik een lange tijd het paardrijden links heb laten liggen. Ik had er werkelijk genoeg van,het was niet leuk meer.
Nu ik een paar jaartjes ouder ben zie ik in dat de problemen die ik had met die pony, misschien andere redenen hadden dan ik toen dacht (hormonale oorzaken/ zomerexceem die voor ongemak zorgt/ slecht passend zadel/ nood aan betere begeleiding of een andere omgeving...). Langs de ene kant zorgde dit ervoor dat ik terug ben gaan verlangen naar het paardrijden, langs de andere kant voel ik me nu ook ongelofelijk stom omdat ik daar toen niet aan gedacht had/ andere dingen probeerde...
Uiteindelijk heb ik in die drie jaren waarin ik een paard had ongelofelijk weinig heb gereden.
Nu ben ik tot op het punt gekomen dat ik het opnieuw een kans wil geven, maar ik weet alleen niet hoe.. Ik ben nu 19 jaar en wil graag 'correct' kunnen paardrijden. Maar hoe moet ik daar nu aan beginnen? Ik heb geen eigen paard ter beschikking en zie mezelf niet meteen veel bijleren in een overvolle manege. Daar zou ik overigens ook niet leren hoe een paard voelt dat mooi over de rug nagefelijk loopt. Waar kan ik dressuur leren rijden, zoals het hoort? Vooral dat laatste deeltje van die zin is belangrijk. Heeft er iemand tips/ideeën voor mij?