galop: rechtuit of volte?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

galop: rechtuit of volte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 16:53

Hoi,

Een week of drie is mijn paard bij een osteopaat geweest en is ze helemaal los gemaakt. Vlak hierna ben ik op vakantie geweest en nu ben ik vandaag begonnen het rijden weer op te pakken. Ze voelde totaal anders, en ik heb gewoon rustig gereden, wat stappen en draven. Het ging heel goed en ze ging zelfs vrij hard (erg zeldzaam...). Ik heb toen voorzichtig een galopje geprobeerd en ook dat ging netjes, ze bleef zelfs in de aanleuning stil! Ik heb maar 1 volte gegalopeerd en haar toen weer terug naar draf genomen.

Het probleem was eerst met de galop dat ze constant oversprong naar de verkeerde galop, of overkruist. Ik ben nog steeds bang dat ze dat weer gaat doen.

Is het beter om nu gewoon over de hoefslag te galoperen, dus recht te maken (waarmee ze eerst dus ongetwijfeld oversprong), of kan ik haar beter een poosje op een volte houden? Mogelijkheid tot buitenrijden heb ik momenteel niet, dus dat niet voorstellen graag.

Groeten,

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:01

Je kunt het toch allbei eens uitproberen en kijken wat beter gaat?
Ik denk dat het belangrijk is het eerst bij korte stukjes te houden en te belonen na een goed stukje galop. Zolang het goed gaat kun je het steeds uitbreiden.
Als een volte beter gaat doe je eerst een volte, dan een klein stukje rechtuit, terugnemen en belonen.
Succes!

tamaramt

Re: galop: rechtuit of volte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 19:56

allebei proberen maar in het begin misschien ff op de rechte lijn; niet te lang; dus voordat je vermoed dat ze over wil springen weer terugnemen in de draf
had ze dit probleem ook aan de longe? anders kun je de galop ook met longeren oefenen en dan evengoed voltes en stukje rechtuit

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:04

Wellicht kun je proberen wat meer balans te krijgen, volte openen en sluiten in de galop. Korte stukjes en vaker herhalen...

Succes!

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:15

Ken een paar paarden die ook overspringen in galop, met name achter. Is een kwestie van je paard rechtrichten. Deze paarden waren allemaal vreselijk scheef. Dat betekent dus gewoon rechtuit gaan galopperen (je kan gerust ook voltes rijden), maar om het probleem eruit te rijden rechtuit rijden en je buitenbeen tikje achter de singel houden. Ligt er een beetje aan of 'ie makkelijk terugspringt, maar heb het met twee manieren opgelost: in de overkruiste galop doorgaan en proberen of ze terugspringt of terug naar draf nemen en diréct weer aangalopperen.

Want het is nu min of meer ook een spelletje geworden voor ze. Bij een paard is mij gevraagd dit te corrigeren en met een week was het er bij mij helemaal uit, bij de eigenaren doet dit paard het nog af en toe. Kwestie van je paard goed rechtrichten en op twee teugels en twee benen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:17

Ik zou beginnen met een volte, en vanuit die volte proberen een paar galopsprongen rechtdoor te gaan, en dan weer een nieuwe volte. Al is het maar twee passen recht, zo kan je gaan uitbouwen naar een steeds langer stuk rechtdoor :)

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:01

Beetje tegenstrijdige berichten.
Aanspringen gaat meestel makkelijker op de volte. Daarna een stukje rechtuit galopperen. Niet te lang; je moet het eigenlijk voor zijn dat ze overspringt of gaar overkruizen. Als dat goed gaat, rustig gaan uitbouwen.

lovexbridget

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:31

ging ze sneller lopen en zo? Dan kan ik dat ook wel es bij mijn pony proberen, die loopt altijd zo sloompjes en reageert niet als ik been geef als ze aan de teugel loopt

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:15

Mijn paard heeft veel moeite met de linker galop. Rechts gaat prima, daarbij spring ik in de bochten aan en rij grote en kleine voltes en ook gewoon een heel rondje door de bak.

Linksom laat ik 'm eerst op de volte draven, moet ik er op letten dat ik goed buiging vraag en flink aansporen, zowel met stem als met benen. Linksom galoppeer ik vooral op de grote volte, en dan af en toe wat openen en sluiten. Heel soms een stukje rechtuit, maar niet zo veel, want dan wil ie wel eens omspringen

Mylou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:28

Mijn pony springt in de linkergalop zodra die kan over naar de verkeerde galop. Rechtsom heeft hij er geen last van, eerst sprong hij nooit over, maar nu wel. :n Ik probeer stelling te houden zodat hij het niet kan maar ik begrijp niet waarom hij het alleen links om doet.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:40

Mylou schreef:
Mijn pony springt in de linkergalop zodra die kan over naar de verkeerde galop. Rechtsom heeft hij er geen last van, eerst sprong hij nooit over, maar nu wel. :n Ik probeer stelling te houden zodat hij het niet kan maar ik begrijp niet waarom hij het alleen links om doet.

loopt ie linksom minder soepel/makkelijk, ook in stap en draf? bijvoorbeeld minder makkelijk buigen bij oefeningen en minder snel nagevelijk?

Mylou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:48

@ Dilan
Hij loopt wel soepel/makkelijk maar ik heb het vermoeden dat dat omspringen een streek van hem is. Mijn pony is zo eigenwijs netals met trailerladen dat doet die niet. Maar dat omspringen doet hij nu al ik denk 2 maanden eerst alleen bij de les en nu thuis ook in de bak. Ik krijg te horen : meer stelling dan kan hij dat niet maar het helpt niet echt.

MissDoosiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:20

Doe het allebei het is allebei goed voor je paard al ze overspringt kan je het best kijken waar ze het meeste balans in heeft en daarmee beginnen, begin met het makkelijkste voor je paard en bouw het dan op vind ze de volte het makkelijkste kan je die dan bijvoorbeeld al groter maken tot je uiteindelijk hoefslag kan volgen. Ik zou niet al te veel binnenhoefslag gaan rijden dan heeft ze nog minder steun en maak je het al moeilijker. Voorderest heel stil zijn in je hand je zit en je benen kan zijn dat ze gewoon heftig op je zzit/benen reageerd of je handen. omdat ik je paard niet kan weet ik niet of je hier wat aan heb maar ik hooop het wel voor je

kellymeup84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:16

Ik zou het als ik jou was overleggen met de osteopaat die de behandeling heeft gedaan.Deze weet meestal zelf wat de beste vervolgtraining is.