Manegepaard Wylie @ Les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Manegepaard Wylie @ Les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 12:46

Hoihoi!

Net heb ik heerlijk les gehad op Wylie! Hij had zijn thiedemann kapot getrokken, dus dan maar zonder rijden. Hoewel hij wat moeilijker naar beneden te rijden was, liep hij verder wel heerlijk ontspannen. Voordat ik erop mocht, had hij al een uur gereden, hij was dus lekker los.

Ikzelf rijd F9, en wil dit binnenkort ook weer gaan starten met Wylie. Omdat het een manegepaard is, zijn we samen niet echt op een niveau, maar ik hoop dat ik in de toekomst veel op Wylie mag rijden, en dat we zo samen nog heel wat F proefjes kunnen rijden.

Wylie was, toen hij net op de manege stond, een paardje die heel erg onder zijn werk vandaan liep. Zodra je meer van hem ging vragen ging hij harder lopen. Nooit een zweepje nodig gehad, maar ik merk dat hij de laatste tijd steeds meer manegepaard word. Vandaar dat ik nu ook een zweepje nodig heb.
Zodra hij begint te zakken in de hals, merk ik gelijk dat zijn tempo iets terugvalt. Zodra hij dan weer lekker actief naar voren gaat, gaat ook gelijk het hoofd weer omhoog.

Hij mag wat mij betreft nog veel meer zakken in zijn hals, maar omdat hij zo sterk is, is dit best lastig te realiseren.
Vorige rijtopic van Wylie:
[RT-HAW] Manegepaard Wylie @Vrijrijden

Fotos zijn gemaakt door Marlies (Bellatrix @Bokt)

Afbeelding
Hier loopt hij van voor lekker, maar moet actiever vanaf achteren.
Afbeelding
Hier is hij dan net weer wat actiever, maar gaat zijn hoofd weer omhoog.
Afbeelding
Strenge binnenhand, was hier bezig met stelling vragen volgens mij.
Afbeelding
Mooi hoofdje <3
Afbeelding
Dit vind ik nog niet eens zo verkeerd, oke hij loopt niet netjes nageeflijk, maar hij zet wel zijn achterhand er goed onder en is actief.
Afbeelding
Halthouden en poging tot een pasje achterwaarts. Dit zit er nog niet helemaal goed in, en vind hij lastig. Aan het einde van de les is hij braaf 2 pasjes achterwaarts gegaan.
Afbeelding
Galopje, die eigenlijk heel goed ging. Hij zet zijn achterhand er goed onder en zakt zelfs wat met zijn hoofd.
Afbeelding
Hier komt zijn neusje er dan te veel uit, maar hij is wel actief, en dat vond ik net even iets belangrijker.
Afbeelding
Idem, ik moet alleen rechtop blijven zitten.
Afbeelding
Hier loopt hij ook wel lekker opsich.
Afbeelding
Linksom is hij dan weer wat lastiger in de galop.

We hebben verder in de les nog een stukje wijken in galop gedaan, wat opsich best goed ging. Nog een stukje schouderbinnenwaarts en travers. Ook hebben we de overgang galop-stap-galop geoefend, na 2x ging dit bijna vlekkenloos!

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

alicia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:49

probeer al je aan het rijden bent je handen niet te sterk te maken,
door je binnen hand te ontspannen denk ik dant die vanzelf wel wat meer gaan zakken

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Manegepaard Wylie @ Les

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:51

En ik vond je beugels vrij kort eigenlijk. :+

Ik weet niet hoe je hem moet rijden maar hij mag een stuk actiever. De achterhand mag wat meer gaan doen, dus ik zou lekker veel (schijn)overgangen rijden en lekker veel gas geven en terugschakelen.

Jullie hadden trouwens wel lekker de ruimte zeg! :))

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 12:53

Nou, heb ze nadat je weg was weer korter gedaan :')
Moet er echt aan wennen om wat langere beugels te hebben bij t rijden XD

Ik had ze namelijk op het eind te lang, waardoor ik totaal geen balans meer had. Dan zit ik Wylie alleen maar in de weg.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:54

Korter?? :+ Why?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 12:55

Ik had ze toch langer gedaan? Daarna heb ik ze weer op de beginmaat gezet :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:56

:')

Ik zou toch meer gaan oefenen met langere beugels. :j

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:57

Hij loopt al vinder minder op de voorhand dan in je vorige topic!
Ziet er best wel fijn uit.
Let er wel op dat je je handen rechtop zet.
Op die ene galopfoto waarvan je zegt dat hij zijn neus er iets teveel uit heeft, vind ik hem juist fijn lopen.
Zelf mag je je been wat langer hadden en je hak niet optrekken. Maar je zegt zelf al dat je daar ook iets te ver naar voren zit.
Volgens mij kun je een hele leuke combinatie met Wylie vormen!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 12:59

Wylie is een topper <3 Als ik het geld had... :')

Thnx, mijn handen blijven idd een aandachtspunt :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:00

Leuk paard! Maar probeer inderdaad minder met je hand te werken. Zorg eerst dat het paard wat meer over de rug komt (los laat, ontspannen voorwaarts loopt) dan komt dat hoofd vanzelf.

Nu zie op bijvoorbeeld foto 5 dat hij zich helemaal strak houdt. Hij zet het achterbeen er niet op een correcte manier onder. Ieder paard zet zijn achterbeen onder het lichaam, anders komen ze niet vooruit :+

Waar je naar toe wilt werken is dat je paard de rug los laat en soepel de beweging gaat maken en als het ware zijn kont er onder gaat zetten, dan komt het achterbeen er pas echt onder. Dat is nu nog niet zo. Hoe het moet staat hier makkelijk geschreven, maar in de praktijk is het gewoon veel oefenen (en voor iedereen lastig!) :)

Ga lekker werken aan goed aan het been (actief, niet hard, maar wel reactie) en aan buiging en stelling dan wordt hij vanzelf losser in zijn lijf en gaat hij zakken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 13:02

Bedankt Marieke_K!

Jammer dat ik maar 1x per week les heb!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 13:04

Ook met 1x per week rijden kan je hier best aan werken :) worden jij en Wylie alleen maar beter van.

friespaard12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:30

probeer welachterover te blijven zitten je valt wel naar voren op de meeste foto's
succes

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:35

Ga mee met bovenstaande punten.. :j
Verder valt me op dat dit hoofdstel niet goed zit, de neusriem hoort hoger te zitten. :)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:39

Melanie_B schreef:
Verder valt me op dat dit hoofdstel niet goed zit, de neusriem hoort hoger te zitten. :)
Volgens mij hoort die juist lager te zitten? 2 Vingers onder het jukbeen vandaan. Het lijkt nu net een mexicaanse neusriem :P Leuk paardje!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:55

Wijken in galop zou ik vanaf nu maar niet meer doen, dat is wel een heel moeilijke oefening en bijna onmogelijk voor een paard omdat de benen in de knoop komen.( de beenzetting is heel anders dan in de draf natuurlijk, vandaar dat deze oefening in geen enkele dressuur proef zal voorkomen omdat hij eigenlijk onmogelijk is!)
Voor het achterwaarts moet je zelf veel meer op je billen gaan zitten, nu hang je in je liezen. Beugels mogen sowieso minstens 1 of 2 gaten langer want nu duik je naar voren.
Travers is ook een oefening die je met een paard dat zijn rug nog niet goed gebruikt, beter niet kan rijden, schouder binnen waarts is wel goed om het paard wat rechter te krijgen.
Zelf niet al te veel mee zitten in de wendingen, in de galop hang je zowat naast je paard en dat word voor het dier een zwaardere belasting, dus blijf op het midden van je paard.
Oei, wel heel veel commentaar he?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:31

noviceh schreef:
Melanie_B schreef:
Volgens mij hoort die juist lager te zitten? 2 Vingers onder het jukbeen vandaan. Het lijkt nu net een mexicaanse neusriem :P Leuk paardje!

Nee, hoort hoger.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:06

snap niet waarom je geen balans hebt als je beugels langer zijn? wat met een onafhankelijke zit? Is dat niet 1 vd belangrijkste punten? nu zoek je je balans in de mond van je paard, waardoor hij een zeer harde mond ontwikkelt, en bijna geen respons meer vertoont. Zijn mond is gewoon onbeweeglijk op elke foto, wat aangeeft dat hij deze hard maakt om aan de spanning van het bit te ontsnappen. Zelfs bij een manegepaard is een mond weer soepel te maken binnen maximum een kwartier, als je hem hiervoor de mogelijkheid geeft. een paard dient op zichzelf te lopen ,en een ruiter op zichzelf te zitten. Pas als beiden hier ontspannen in slagen, kunnen ze gaan samenwerken op gelijkwaardig niveau. En dat is hier niet het geval.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:02

Ik vind dit eigenlijk een superleuk topic, ja er zijn verbeterpuntjes, maar de manier waarop je met nagevelijkheid bezig bent vind ik erg goed. Je begrijpt, in tegenstelling tot de meeste manegeruiters, dat het van achter moet komen, dus je bent al een heel eind.
Als je je handen wat meer draagt, gaat het er al fijner uit zien. Op die manier kan je beter meegeven.
Zoals gezegd, lekker schakelen, echt om de 5 meter iets anders, en figuren rijden. Stelling vragen, en dat mag je best een keer lekker overdreven doen. :j Als je daarna ook weer de hals laat strekken, zodat het weer "in evenwicht" is. Maak je dan verder niet te druk over die nagevelijkheid, dat komt vanzelf. Veel succes verder!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:07

Ik word een beetje afgeleid door dat t-shirt van jou :')
Maar vind het er netjes uitzien! Natuurlijk een hoop verbeterpunten, maar het ziet er niet verkeerd uit!
Let erop dat je je rug los houdt. Ik krijg haast zelf een zere rug en schouders als k sommige foto's bekijk.
Vind het eerlijk gezegd niet het standaard manegepaard wat ik voor ogen heb en wat ik verwacht had te zien.
Persoonlijk zou ik de Thiedemann lekker aflaten. Heeft ie écht niet nodig, maar ja.. daar heb jij natuurlijk weinig over te zeggen.
Veel succes verder :)

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:16

Wat een leuk paard heb je!
Wat ik wel een beetje mis, is de buiging. Vind dat ze nogal stijf oogt.
Als je lekker met haar gaat buigen, dus voltes, slangevoltes etc. wordt ze veel losser.
Probeer ook eens je volte tesluiten en weer groter te maken. Goede buiging meepakken en zo komt zijn achterhand er ook goed onder! Dan komt de ontspanning vanzelf!:)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 19:22

Het liefst rijd ik hem natuurlijk door zonder hulpteugels, maar dat kan helaas niet. Als het mijn paard zou zijn, zou er ook echt niets op gaan!!

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:50

Ziet er leuk uit! Let er op dat je je schouders goed naar achteren houdt, op sommige fotos lijkt het of ze een beetje naar voren komen.
Ook ik vind hem een beetje stijf ogen maak haar inderdaad los door lekker verschillende figuren met haar te gaan rijden en ondertussen veel schakelen in het tempo.. Je hoeft het verschil niet echt te zien maar je moet vooral voelen dat ze als ze terug komt meer van achteren gaat zitten en als je wegrijd dat ze dit ook van achter uit doet. Dan zul je zien dat ze door de figuren en het schakelen vanzelf losser door haar lijf word en meer haar achterhand gaat gebruiken.

Succes!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:42

probeer iets meer achterover te gaan zitten inderdaad, qua hoofdstel die zit inderdaad niet helemaal lekker en het probleem lijkt de sperriem, dit zie je goed op de foto met aleen zijn hoofdje, de neusriem zit niet aangesloten en word omhoog getrokken doordat er geen ruimte is.

verder erg mooi dier!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:59

Ik vind de beugellengte - voor dit moment - niet storend.
Zoals te zien op foto 6, is dit wel de lengte waarop je in balans zit.
De lijn schouder -heup - hak is daar prima.
Als je je hak nog wat meer gaat uitstrekken, vermoed ik dat je echt goed in balans kunt meebewegen en meer gaat zitten in het zadel. Probeer zo ontspannen mogelijk te gaan zitten.
Dan kun je ook in het lichtrijden beter meebewegen met het paard. Je komt nu nog iets te ver uit het zadel.
Wanneer dat goed gaat komt - als vanzelf - het moment dat je je beugel toch een gaatje langer wilt hebben.
Er zijn nogal wat ruiters die met overstrekte knieën en heup op een paard zitten. Dan kun je als ruiter niet meer meeveren met de beweging van je paard.
By the way: Wat voor een ruiter de ideale houding is, hangt ook af van de bouw van ruiter en het paard/zadel.
Tip: Centered Riding.