Mijn IJslander | Dressuurles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MerelArfa

Mijn IJslander | Dressuurles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 20:52

Hoi!

Ik wil jullie voorstellen: Mijn IJslandse merrie Arfa.
Arfa is 8 jaar oud (sinds gisteren :D), en nu twee en een half jaar van mij.

Arfa was toen ze bij mij kwam net ingereden, kon niet aanspringen en had nog nooit van een achterhand gehoord xD
Ik ging twee weken terug mijn mijn vriendin en haar fjord op vakantie naar drenthe, en er werd ons een les aangeboden.
Ooh wat ben ik blij dat ik het heb gedaan! Ik had al een tijdje niet meer intensief gelest, maar ik had zo veel tips gekregen dat Arfa hartstikke leuk ging lopen!

eventjes wat info over haar:
naam: Arfa van de Ruiterberg
ras: IJslander
leeftijd: 8 jaar
stokmaat: 1.40m
niveau: serieus recreatief xD
extra info: Ik heb jaren geleden mijn rechter elleboog gebroken, die instructrice zei dat ik mijn rechterhand steeds liet zakken, dus als het lijkt dat ik streng ben met mijn hand is dat niet zo. ik ben me ervan bewust dat ik daarop moet gaan letten. En ik heb pianohandjes :')

Waar ik tegenaan loop is dat ik in een arbeids tot langzaam tempo (in draf) lekker kan laten lopen, maar zodra ik haar vraag om wat meer impuls te geven vanuit achter of een wat hoger tempo te gaan lopen gooit ze haar hoofd in de lucht en soms wilt ze haar rug weg gaan drukken. Iemand tips? :)

fotoooo's!!!

op de kleine volte!
Afbeelding

aandravennn
Afbeelding

hier wilde ze naar binnen vallen, maar toen ik haar corrigeerde liep ze heel fijn!
Afbeelding

knaaappp!!!!! instructrice deed wat voor dus moest even kijken xD
Afbeelding

Ik zou wat meer stuwing willen... verder heel fijn! :D
Afbeelding

Volgens mij ging ik afwenden... :P
Afbeelding

hier liep ze top!
Afbeelding

Dit vind ik fijn, nét wat meer van achteren!
Afbeelding

vroeger, 2e keer rijden, zomer 2009, einde zomer 2009.
http://i55.tinypic.com/35ddsw5.png

en nog een plaatje van ons in het vennetje :D
Afbeelding

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:00

leuke foto's!
Ziet er netjes uit hoor!
Ik zou gewoon kleine stukjes verruimen..
en dan niet meteen vol gas weg maar rustig een paar passen..
Al is het in het begin maar een pas en dan veel schakelen daarmee.

alicia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:06

ziet er mooi uit!
het lijkt er op of je paard op sommige moment een beetje sjokt, hij mag wel een beetje actiever.
voor de rest heb je echt een hele mooie houding!

Lorrelei

Re: Mijn IJslander | Dressuurles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:32

Wat een fijn ijsje heb je daar! Ik reageer hier haast nooit, maar had zwaar de behoefte om je te complimenteren op je mooie houding, bravo.
Ook vind ik 'm netjes draven voor een ijslander, je ziet idd dat hij wat impuls mist en daardoor wat achterblijft/stuwt, maar op de laatste foto's begint hij al wat meer te 'dragen'.
Wat betreft verruimen idd vanuit ontspanning kleine stukjes en dat uitbouwen.

veel plezier nog samen!

Anna_n1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:11

Wat een leuke IJslander!

Het valt me op dat zij erg op de voorhand hangt en te diep loopt. Ook zie ik veel spanning in je handen. Ik denk dat dat een goed punt zou zijn om aan te werken!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:18

wat een leuk plaatje zijn jullie !
fijn om iemand op een ijslander te zien rijden die niet te groot is !!
misshien kun je haar wat gaan longeren met een bijzetje en dan een lekker voorwaartd tempo erin brengen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:22

Anna_n1 schreef:
Wat een leuke IJslander!

Het valt me op dat zij erg op de voorhand hangt en te diep loopt. Ook zie ik veel spanning in je handen. Ik denk dat dat een goed punt zou zijn om aan te werken!

Het vooroverkiepen valt mij ook op, als je de teugels korter neemt (niet als in meer contact maar juist je paard korter maken door haar "in" de teugels te laten lopen) zal ze denk ik wel actiever worden. Heb je een vierganger?

Van wie had je les?

MerelArfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 19:44

Bedankt voor alle reacties :)

Arfa is gelukkig absoluut niet zwaar in de hand, wel hebben jullie gelijk dat mijn handen (en dan met name mijn schouders) gespannen zijn.
Ik probeer het te ontspannen maar het lukt niet. :P

Arfa is een vierganger ja :)

Er staan trouwens een aantal goede tips in! Bedankt! :D

Ik had les van ene Wil, achternaam weet ik niet.. :P

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 16:53

Ik zou proberen om haar net wat meer met het neusje eruit te rijden. Ze komt nu op veel foto's wat achter de loodlijn en dat is jammer. Kan ze je hand volgen naar voren en naar beneden? Anders zou ik daarmee beginnen, als ze dat principe snapt dan kun je haar ook redelijk makkelijk wat langer maken van voren.

Het lijkt mij geen goed idee om nu te proberen de teugels korter te nemen om je paard korter te maken. Als je dat namelijk vanuit deze niet zo actieve houding gaat doen dan zal je paard alleen nog maar meer achter te teugel komen en dan rijd je haar nog meer op zijn kop.
Ze moet eerst leren om niet achter de teugel te duiken en om actiever te worden. Ga dus veel overgangen rijden tussen de verschillende gangen, maar ook verruimen en verkorten binnen 1 gang. Als verruimen lastig is, doe dat dan maar heel korte stukjes en in het begin niet te veel. Het hoeft niet spectaculair te zijn, maar probeer te voelen hoeveel je haar kan laten verruimen zonder de ontspanning kwijt te raken.
Ook kun je vanuit arbeidsdraf wat verzamelen en dan weer wegrijden.
Geef daarbij steeds been als ze achter de loodlijn gaat en rijdt haar weer naar de hand toe.

Pas als je dat voor elkaar hebt kun je eraan gaan denken om haar korter te maken en meer op te richten.

Succes met je mooie paard ;)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:01

Ziet er goed uit zeg!

Hoever is Arfa in haar tölt? Doet ze dat wel goed?

Mijn IJslanderdame duikt ook vaak met haar hele voorhand naar beneden, sinds ik er achter ben gekomen rij ik veel overgangen. Hou wel in je hoofd dat dat niet van normaal tempo naar knoerthard hoeft te gaan. Als jij aan haar vraagt om langzamer te draven dan ze normaal zou doen, moet zij meer haar achterhand er meer onder brengen om in draf te blijven. Het is wat abstract, maar probeer ook van achter naar voren te denken en te handelen.
Over de loodlijn zou ik me persoonlijk stiekem op het moment niet zo heel erg druk maken. Zodra een paard een juist achterhand gebruik heeft en daarmee goed zijn of haar rug gebruikt, komt die loodlijn vanzelf wel :j Daarnaast kan je ook niet alles tegelijk oplossen natuurlijk :)

Je hebt trouwens echt een prachtige houding zeg! Daar ben ik jaloers op!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:11

wat een leuke ijslander zeg! Echt een mooi paard en je zit er keurig op! Ik heb een ijslanderdrieganger dus ik rij ook wel dressuurmatige lesjes. En daar heb ik ook veel plezier in.

Wat betreft verruimen, ik probeer altijd op te zoeken tot waar het wel gaat zonder dat hij tegen de hand gaat lopen. En dan probeer je dat moment steeds iets uit te bouwen. Dus eerst maar 3 passen misschien. En zacht met je handen maar ik denk dat je dat al goed kunt.

Het valt me op dat het hoofd achter de loodlijn ligt, dat is wel iets om aan te werken. en natuurlijk loopt ze dan ook meer van achteren etc etc. Maar het hoofdje naar voren rijden komt ook van achteren. Dus ik zou meer schakelen in tempo en daaraan werken.

Maargoed, ik vind dit er heel mooi uitzien en ik wens je als mede serieuze recreatieijslanderruiter heel veel plezier met haar!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:48

Anne. schreef:
Over de loodlijn zou ik me persoonlijk stiekem op het moment niet zo heel erg druk maken. Zodra een paard een juist achterhand gebruik heeft en daarmee goed zijn of haar rug gebruikt, komt die loodlijn vanzelf wel :j Daarnaast kan je ook niet alles tegelijk oplossen natuurlijk :)

Dat is een beetje een kip en ei verhaal. Als het paard de achterhand op de juiste manier gebruikt zal ze vanzelf ook minder op de voorhand lopen natuurlijk.
Het probleem is alleen dat als een paard op de voorhand loopt en dus ook makkelijk achter de loodlijn gaat, dan draagt de achterhand niet. De achterhand loopt op dat moment achter het zwaartepunt van het paard in plaats van eronder. Als je dan overgangen gaat oefenen zal zo'n oefening veel minder effect hebben. Het paard gebruikt zijn spieren dan niet op de juist manier.

Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden en als je goed aanvoelt wat er onder je gebeurt kun je een paard in deze houding ook zeker wel op zijn achterhand trainen. Mijn ervaring is echter dat als je niet precies weet wat je moet voelen als een paard draagt met zijn achterhand dat het dan heel moeilijk is om dat op zo'n manier juist te trainen.
Het is dan makkelijker om het paard eerst in balans te laten lopen zonder dat hij duikt en achter de loodlijn komt en dan pas op de overgangen te focussen. Je voorkomt dan dat het paard dat duiken en achter de teugel kruipen bewust gaat gebruiken om onder het dragen met zijn achterhand uit te komen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:37

Míjn verhaal is een kip-ei verhaal? Dat klopt, maar ik vind heel het rijden van een paard is een kip-ei verhaal ;)
Als jouw paard op de loodlijn loopt wil natuurlijk nog niet zeggen dat hij ook zijn achterhand gebruikt. Mijn paard loopt namelijk wel op haar voorhand, maar óók op de loodlijn. Meestal zijn de hulpen in zijn geheel (Van achter naar voren en opvangen) genoeg om én de loodlijn en de achterhand juist te krijgen. Ik vind het persoonlijk dan belangrijker om je meer te richten op de achterhand, deze is immers minder abstract dan een genoemde loodlijn. Daarnaast moet je natuurlijk eerst goed van achter naar voren rijden voordat je voor kan opvangen ;) Als jij onvoldoende van achter naar voor weet te rijden en je begint je paard dan al op te vangen van voren, word het helemaal zo'n raar geheel.

Let er wel op dat 7-8 jaar in de IJslandersport nog goed jong is he. Paarden worden daar gemiddeld met hun 5e ingereden. En dan hebben we het ook niet over dressuurmatig trainen :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:40

Zijn er zat die met vier onder het zadel gaan. Een paard van 8 is dan dus al z'n halve leven rijpaard ;)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 21:41

Gemiddeld genomen he ;) En ze is net 8 geworden. Dus stel dat Arfa met 5 is in gereden, is ze pas net een dikke 2 jaar onder het zadel ;)

MerelArfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 21:50

Arfa is inderdaad toen ze 5 was ingereden. toen ze een half jaartje onder het zadel was kwam ze bij mij. toen kon ze nog niet eens aangalopperen, alleen buiten op een recht stuk in galop vallen xD.

Ik vind het niet belangrijk om eerlijk te zijn of ze nou met haar neus naar voren loopt, op de loodlijn of er net iets achter. Ik heb vandaag het verruimen en schakelen geprobeert te rijden, ik voelde haar inderdaad veel meer vanuit achter komen, alleen van voren liep ze niet zoals op de foto's. Dat vind ik dus niet erg.
Ik denk dat het verstandig is om haar vanaf nu lekker actief vanuit achter te gaan rijden, zodat haar bespiering meer 'in verhouding' gaat worden. ik zie wel of ze van voren naar beneden komt of niet. xD

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:06

Mijn eerste post hierboven was vooral een reactie op:
hestejente schreef:
Het vooroverkiepen valt mij ook op, als je de teugels korter neemt (niet als in meer contact maar juist je paard korter maken door haar "in" de teugels te laten lopen) zal ze denk ik wel actiever worden.

Ik denk dat Anne. MerelArfa en ik het erover eens zijn dat je nu juist niet aan de voorkant moet gaan zitten. Je kunt een paard nooit op een goede manier korter maken als de achterhand niet actief is.

@ Anne.: Zoals ik al zei zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik ben het met je eens dat de hulpen in zijn geheel (Van achter naar voren en opvangen) meestal genoeg zijn om én de loodlijn en de achterhand juist te krijgen. Het gaat mij overigens niet persee om de loodlijn, maar meer om het feit of ze je hand volgen of niet. Waar je ze dan precies neerzet maakt niet zoveel uit, als het paard je hand maar volgt.
Waar je je dan het eerste op richt is denk ik een beetje afhankelijk van wat het beste past bij jou als ruiter en bij het paard dat je rijdt.

Mijn (verzorg)paard kropt zich heel graag op, kruipt achter de teugel en gaat dan rennen. Op dat rennen reageer ik dan weer met teugeldruk waardoor zij er nog verder achter kruipt. Voor ons geldt dat ik me echt moet richten op het volgen van mijn hand.
Als het paard naar mijn hand toe is dan kan ik aan de achterhand niets trainen. Volgt ze mijn hand netjes dan kan ik haar naar voren en naar beneden uitschuiven, laat ze haar rug los en kan haar achterhand eronder komen.

Ik vind trouwens wel dat dit redelijk basis dingen zijn waar je met een paard dat 2 jaar onder het zadel is al prima aan kan werken. Ze hoeft het nog niet perfect te kunnen, maar daarop oefenen kan imo ook juist heel goed met een jong paard.

@ MerelArfa: Dat schakelen en verruimen is heel goed om te oefenen. Het is normaal dat je paard daarbij haar neus naar voren/omhoog brengt. Dat is de natuurlijke reactie. In het begin is dat helemaal niet erg en ik zou daar voorlopig dan ook niet te veel aan doen. Dat was juist wat ik wilde zeggen: Probeer je paard van voren vooral niet korter te maken, maar ga eerst lekker aan activiteit werken.

Wat je aan de voorkant wel mag doen is proberen je paard met je benen naar je hand toe te rijden en dan vragen of ze je hand wil volgen. Dus steeds je teugel een klein beetje langer maken en dan met je benen je paard naar je hand toe drijven zodat zij dus weer contact zoekt op het bit.
Het is niet belangrijk waar je paard precies loopt met haar hoofd, maar het is wel belangrijk dat jij haar hoofdhouding op een ontspannen manier kunt varieren. Daarom is het goed om als afwisseling je paard regelmatig een keer uit te schuiven van voren.

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:41

Leuk paardje! Ik vind ook dat je paard iets te veel op de voorhand lijkt te lopen en een beetje lijkt te sloffen. Verder zou ik proberen je tenen iets minder naar buiten te draaien en wat rechterop te zitten. Vind het er wel vriendelijk uitzien en ik vind je houding zeker niet slecht!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:14

Ik vind de tips van Aurora heel goed. Losgelatenheid en hand volgen is een basisvoorwaarde. En dan rustig gaan schakelen in tempo, beetje variëren in hoe je je paard instelt, maar steeds weer de losgelatenheid checken en terug naar voorwaarts-neerwaarts. Oprichting en verzameling komen pas (veel) later. Er zijn te veel IJslanders die kort in de hals lopen doordat ze te snel naar verzameling worden gereden. Het is natuurlijk ook niet gemakkelijk om het goed te doen, zeker de tölt is wat dat betreft voor veel ruiters een tricky gang omdat hiervoor vanaf het begin al een zekere mate van verzameling nodig is.
De zesde foto van ts vind ik er persoonlijk het beste uitzien, want hier is de hals van de pony het meest 'open' en loopt ze ontspannen en voldoende van achter naar voren. Ik denk dat dit een goed begin is, zeker de teugel niet korter maken want dan wordt ie te kort in de hals. Wel de dressuurtraining lekker afwisselen met buiten rijden en tempo maken om het IJslands vuur brandend te houden ;)
Laatst bijgewerkt door Askja op 31-08-11 16:28, in het totaal 3 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:22

Oh wat een leuk dier! En je rijdt m ook erg netjes hoor! :j
Ziet er fijn ontspannen uit!
Let erop dat je je linkerschouder niet naar voren brengt, want dan zit je gelijk niet recht meer.
Het meer op de achterhand krijgen kun je trainen door tussen het rijden door kleine korte ophoudingen te maken. Heel miniem in het begin hoor. Even kort terug en dan weer vooruit en loslaten. Belangrijk is dan wel dat je zelf, tijdens het maken van die ophouding, geen spanning verzamelt in je lichaam. Daardoor kan nlk je paardje zn rug eerder vast gaan zetten.