Halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 12:31

Hoi! Mijn paard is nu 3 jaar (hij is met 2,5 beleerd op de stal waar wij hem kochten) en hij rijd heel netjes. Hij kan zelfs al netjes wijken. Nou wil hij alleen niet halthouden. Ik oefen het nu al een hele tijd maar het wil niet lukken. Ik ga rustig stappen en wil dan halthouden. Hij drukt dan zn hoofd wat omhoog, oren naar achter en loopt gewoon door. Ik rijd hem dan de omheining in (hij moet dan stil staan) en beloon hem dan of hij een enorme prestatie heeft geleverd. Toch wil het niet werken. Als ik nu op de hoefslag halt wil houden loopt hij richting de A-C lijn, draait dan een beetje om zn as en gaat dan soms stil staan. Hij hoeft van mij niet netjes te staan, als hij eerst maar doorheeft dat hij even stil moet staan tot ik weer aanspoor. Ik gebruik altijd mijn stem en zeg rustig Hooo enzo maar daar reageert hij niet op. Heeft iemand tips om dit te oefenen? :)

kleinvosje

Re: Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:34

Oei, ik denk dat je alleen al met de eerste zin een heleboel bokkers over je heen zult krijgen. Met 2,5 beleren is nou niet echt iets wat gewaardeerd wordt...

Maar goed, je probleem valt alleen te verhelpen als je consequent bent, heb je les? Laat dan je instructrice er eens naar kijken.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 12:37

kleinvosje schreef:
Oei, ik denk dat je alleen al met de eerste zin een heleboel bokkers over je heen zult krijgen. Met 2,5 beleren is nou niet echt iets wat gewaardeerd wordt...

Maar goed, je probleem valt alleen te verhelpen als je consequent bent, heb je les? Laat dan je instructrice er eens naar kijken.

Ja, dat dacht ik al. Maar ik heb daar zelf niks mee te maken. Heb gewoon op internet een paardje gezocht en ben toen bij hem gaan kijken. Hij was toen nog niet helemaal beleerd. Het is een handelsstal, ik kan er niks aan doen dat zij paarden al vroeg beleren.. Ik heb les. Dan oefenen we het ook wel. Mn instructrice loopt dan ook soms mee en zet hem dan stil. Het wil nog niet echt helpen :P

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:38

Gewoon door blijven oefenen. Uiteindelijk valt het kwartje wel. Je zou aan de hand kunnen gaan oefenen met stemhulpen en die dan tijdens het rijden gaan koppelen aan zithulpen.

mirjam1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:23

bekken kantelen, achter over zitten, hakken uitdrukken

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:38

Het kan een balansprobleem zijn. Halthouden is best zwaar. Ben je wel bezig met rechtrichten?

Is het aan de longe wel bevestigd?

neelke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:44

laat er iemand meelopen en dan halthouden?

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:49

Met je zitbeen knobbels ga je normaal mee met de stap maar als je wilt halthouden ga je er tegenin. Dus ipv linkerbeen naar voren en linker zitbeen knobbel naar voren doe je dan je zitbeen knobbel naar achter.

Dit is natuurlijk heel subtiel, niet dat je je billen helemaal heen en weer ziet gaan ofzo.
En gezien zijn leefdtijd kan het ook nog een kwestie van tijd zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:54

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:00

kleinvosje schreef:

een paard aan 2.5 jaar beleren is totaal niets verkeerk ik zeg niet dat je er in 1 keer een zadel moet opgooien maar er is echt niets mis mee

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:03

Hoe gaat het met halthouden aan de hand. Doet ie het dan wel goed of dramt ie dan ook door?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:03

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:05

picassojava schreef:
kleinvosje schreef:

een paard aan 2.5 jaar beleren is totaal niets verkeerk ik zeg niet dat je er in 1 keer een zadel moet opgooien maar er is echt niets mis mee

Als je een beetje leest, zie je nergens staan dat IK het niet waardeer, maar in het ALGEMEEN...

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:11

Mijn paard wou ook niet stilstaan en was erg drammerig!!! Zij is ingereden met 3,5 en ze is nu bijna een jaar onder het zadel en door erg consequent te zijn, hoef ik mijn bovenbenen/billen maar wat aan te knijpen en zwaar te gaan zitten, benen er aan houden en ze staat stil!

Dus geduld, veel oefenen en consequent zijn mijn tips!

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 14:08

Bedankt voor de reacties! Aan de hand doet hij het wel, en met rijden gaat het nu ook goed. Volgensmij is het kwartje gevallen. Hij staat nog niet netjes rond maar het idee van halthouden, even wachten en weer wegrijden is er. Ik ben er al heel blij mee :D