wanneer is een paard te oud om te springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

wanneer is een paard te oud om te springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 11:52

hey,
wanneer is een paard te oud om te springen? ik rij nu met een 17-jarige ruin en ik krijg van vele menen te horen dat ik niet meer met dat paard mag springen omdat hij te oud is. hij is nog in goede gezondheid en heeft een goede conditie en heeft nooit gezondheidsproblemen gehad. ik spring er nog maar een paar maand mee en daarvoor was er nooit echt met hem gesprongen, want volgens de eigenaar kan hij niet springen. ik heb vorige week 3 sprongen van 1m gedaan en die sprong hij erg goed. is het eigenlijk slecht voor een paard om op die leeftijd nog te springen? het is wel niet mijn bedoeling om elke dag met hem 1m te springen maar ik zou graag 1keer per week met hem springen, natuurlijk niet altijd 1m.

xSimonee

Re: wanneer is een paard te oud om te springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:02

Sommige paarden zijn met hun 15 al te oud om te springen, sommige springen met 25 nog. Dat ligt echt aan het paard. Als jij iedere week lekker een paar sprongetjes wil nemen (niet te hoog natuurlijk) kan dat echt geen kwaad, maar je moet natuurlijk niet te vaak en te hoog springen, want het is al wel een paard met een redelijke leeftijd.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:08

17 jaar is echt niet te oud om te springen, mits het paard gezond en in goede conditie is. John Withaker won eens een GP met een 19-jarig paard en in de eventing lopen ook meer dan genoeg oudere paarden mee. Gewoon aanvoelen wat je paard aankan, want 17 is echt nog niet bejaard hoor!

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:09

17 is dus echt niet te oud! helemaal met schoentje eens! ik reed met Mikado , 21 , en die sprong nog super! En dan niet alleen kruisjes!

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:16

Ik spring ook nog wedstrijden met mijn 20-jarige merrie.
Veel mensen schrikken als ik zeg dat ze 20 is, als ik zeg dat ze 12 is geloven ze me ook :)
Ik geloof dat als je een paard bezig houd en het paard het ook leuk vind ze veel langer 'meegaan'.

overigens train ik haar geen 7 dagen per week, 1 of 2 keer rijden en in het weekend concours

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 13:24

bedankt voor de reacties, ik denk dat hij ook erg graag springt want gewoon op de piste rijden is hij erg traag en eens dat hij een sprong heeft genomen dan is hij erg actief en goed aan het been.

TessxArmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:16

Mijn merrie is 23 jaar, daar spring ik ook af en toe nog mee hoor.
Je ziet ook aan het paardje zelf dat ze het graag doet en dat ze er helemaal blij van wordt :)

17 jaar valt best mee als leeftijd en als je niet elke week 1m gaat springen zeg maar kan je nog best gewoon springen met hem :)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:48

Een paard is te oud om te springen op het moment dat het paard er geen plezier meer in heeft. Dat je het niet elke dag moet doen geld voor alle paarden, net als dat het medisch onverantwoord kan zijn bij bepaalde blessures etc. Leeftijd zegt maar heel weinig over wat je nog wel en niet kan doen.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 11:31

Maar ik zou graag eens willen weten hoe hoog hij kan springen want volgens de eigenaar kan hij totaal niet springen maar ik denk dan dat een paard dat niet kan springen niet even 1m springt? Mag ik dan wel 1 keer hoger gaan dan 1m? Natuurlijk wel eerst goed inrijden en laag beginnen.

TessxArmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:54

tuurlijk kan je dat doen :) zolang je paard gezond is en hij het graag doet kan je dat best wel een keertje doen hoor
je hoeft het natuurlijk geen 3 weken achter elkaar te doen, maar dat doe je sowieso met geen enkel paard geloof ik
ga jij maar lekker springen hoor, je paardje zal heus wel laten merken wanneer hij er geen zin meer in heeft of last krijgt om te springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 06:28

dat hangt heel erg van het paard zelf af.
als hij er nog zin in heeft, en hij is al wat ouder, kun je misschien je hoogte(van de sprong) een beetje aanpassen.
maar als het paard er nog zin in heeft...
wie zegt er dan dat je moet stoppen? :)

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 06:46

Ik heb een paard van 21 jaar. Niet de allerhandigste met springen, maar we doen het wel. Hij vindt het heel erg leuk. Leuker dan dressuur. Doen we ook nog steeds voor onderhoud van het lijf.

Kijk maar mijn filmpje in mijn onderschrift. Crossen vindt ie namelijk ook erg leuk!

En 17 jaar vind ik helemaal niet oud...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 06:48

Funny is nu 21 en vind het nog leuk, en kan ook nog prima :j
Nou moet ik zeggen; aan de hand, en het is een shetje.
Ze gaat ook niet hoger dan 40/45 cm, dat gooit ze om haha.

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 06:59

Ik rij zelf een 16 jarige merrie. Train haar 5 x in de week, waarvan 1x springles. Ga ongeveer 2 keer in de maand op concour. Paard springt gerust over 1.20 of hoger. Ze vindt het leuk en heeft nergens last van.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor paard je hebt. De één is sneller af dan de ander. Ik zou mijn paard erg echt geen plezier me doen om haar niet meer te laten springen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:22

Shutterfly is net uit de sport gegaan, en die sprong op zn 18de nog GP in Aaken en wereldbeker enz.
Wij hebben er ook een op stal die 18 is en die .40m springt (wedstrijd).
Het paard van mijn vriendin is 19 en springt ook nog 1.40m.
Mijn paard was 17 en moest al op pensioen,

Hiermee wil ik maar zeggen dat het niet de leeftijd is die een rol speelt, maar de toestand/conditie van je paard.

Dus Als je paard er nog plezier in heeft, en het nog goed aankan, waarom zou je dan niet springen...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:25

Dat ligt eraan van hoe hij eraan toe is met zijn conditie, is hij het gewend om te springen of is hij er pas mee begonnen? dan zou ik maar voorzichtig aan doen en opbouwen, straks zit je met een paard dat een blessure heeft opgelopen. 17 jaar is niet zo piep meer he.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:30

wanneer is een mens te oud om te fietsen of auto te rijden? :+

dat verschilt per individu.

dus: bekijk hoe je paard in conditie is en bepaal naar aanleiding daarvan of je kunt springen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:34

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

neelke9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:35

ik denk dat het wel kan want een vriendin van mij rijdt op 17 jarige merrie en die heeft er nog steeds plezier in en laat dat ook erg goed merken

no_merci

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:37

Martin Lips zou zeggen: 17?? das helemaaaal niet oud!

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:39

Mijn paard is 28 en daar wordt nog steeds meegesprongen. Zolang ze er plezier in heeft en het kan, gaan we gewoon door. Niet meer hoger dan 1m, maar zijn nog altijd leuke sprongetjes.

Ik zou zeggen; luister naar je paard, niet naar de mensen ;)

floortjep098

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:40

he mijn pony is 21 en kern gezond! ik kan nog 1.10 met m springen! en heb laatst ook een oefen parcours met hem gesprongen! Afbeelding
haha een beetje raare foto maar hij springt nog altijd met zijn oortjes naar voren! *D
(80 cm :))

Bieke78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:01

Als een paard of pony in goede conditie is maakt volgens mij de leeftijd niet uit! Zolang jullie er beiden maar plezier in hebben!

no_merci

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 19:35

ik had een pony van 35 en die sprong nog vrolijk mee en won ook nog veel!

Berthaxp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:46

ik had een paard van 21 en daarmee sprong ik nog wel eens. okee je moet niet enorme hoogtes gaan springen als jij aanvoelt dat je paardje niet echt hoog kan. ik sprong daaorm maag 40 cm :P maar een sprongetje is nooit verkeerd voor een paardj!