Zara voor het eerst @ work (bit en bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sam_Elena

Zara voor het eerst @ work (bit en bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 00:16

Even voorstellen; Zara een fries van 3jaar oud, ze is nog heel erg zoekende en pas een paar maanden onder het zadel. Ze is een tijdje gereden door iemand met een zeer harde hand en ze kruipt nu enorm achter de teugel en ze heeft moeite met het volgen van de ruiterhand. (Dus als iemand hier tips voor heeft..?) ik rij met een los teugeltje en ik ben niet voor het 'omtrekken' van een paard, en daarbij, dat win ik toch niet van een 1m78 hoge fries!

Voor nu wil ik eerst dat het paard zich lekker voelt onder het zadel en dat ze lekker in balans loopt. Ze is gedekt dus volgend jaar wordt ze moeder, misschien kunnen we daarna een keertje starten! Maar eerst gewoon lekker rustig naar balans rijden.

Ik heb haar met bit en met een kaakgekruist hoofdstel gereden, dat laatste werkt voor haar aanzienlijk beter. Maar het is niet mijn paard en haar eigenaar rijdt liever met bitje, nu wordt ze dus met beide methoden gereden.

Eigen puntje; Ik trek een holle rug. Mijn instructeur probeert mij zover te krijgen dat ik mn buik meer aanspan om dat te ondervangen (ik krijg tot nu toe alleen les met mijn eigen paard)

Hier zijn de foto's! Kritiek graag opbouwend!

Afbeelding
1. hoi zeggen :wave: !

Afbeelding
2. ik zie iets!

Afbeelding
3. hop hop, gas erop! (err, gelukkig steekt mn been niet naar voren... )

Afbeelding
4. bitloos stukje

Afbeelding
5. Bokjeee!

Afbeelding
6. En nog een laatste!

Bedankt voor het kijken!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 05:45

Vind dat je haar mooi op lengte laat lopen, zeker (voorlopig) houden zo. Als ze sterker wordt komt het meer bij elkaar rijden "vanzelf".
Wat betreft je houding, daar zie ik inderdaad wel wat sleutel puntjes. Zie dat je te veel op de achterkant van je bovenbeen zit, waardoor je tenen niet mooi naar voren wijzen. Dat in combinatie met (wat je zelf al aangaf) je holle rug, maakt het dat je niet vloeiend mee kan zijn met de beweging van je paard. Door jou gespannen zit, zou het mij niet verbazen als daardoor een paard moeite heeft om echt helemaal lekker los over de rug te gaan lopen.
Nogmaals ik ben wel erg blij met de lengte die je het paard geeft, ziet er mooi zacht uit.

mariellexxx

Re: Zara voor het eerst @ work (bit en bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 07:59

Ik zou toch even naar je zadel kijken, volgensmij klappert hij nógal achter.

alicia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:12

echt een leuk paard!
probeer wat meer trotser te gaan zitten
en je schouders wat naar achter

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 16:49

Het klopt dat ik ietwat gespannen zit op haar, bedankt voor de tip :) (Ook mede omdat ze nog springerig is, en een val van 1m78 af is best hoog :Y) )wat de tenen betreft, ik denk net aandrijf-momentjes :+ en mn beugels waren een gaatje te kort, maar goed, dat was ff niet anders, dit paard moet nog leren dat een ruiter niet eng is als die naar voren leunt, haha.

Wat betreft het zadel; ze krijgt een nieuw zadel, maar even na de eerste bespiering, dan wordt er een zadel aangemeten :) maar daar moet de eigenaar voor zorgen :)

Bedankt voor de leuke reacties :D tips zijn altijd welkom!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:51

Erg leuk dier hoor! Ik vind dat ze juist heerlijk loopt voor een fries, helemaal niet opgekropt. Je rijdt haar netjes. Ik vind dat ze heel netjes loopt zonder bitje!!!

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:55

Wat een joekel voor een fries!!
Om het paard wat meer de hand te laten volgens zal ik jou basis tempo een stuk naar beneden brengen.
Als ik naar de foto`s kijk lijkt het tempo erg hoog te liggen,vanuit een te hoog basis tempo kun je nooit een paard hebben wat in balans loopt.
Ook lopen ze dan van het achterbeen en word het dubbel zo moeilijk om contactteugel te krijgen waardoor ze dus ook de hand niet kunnen volgen.
Misschien heb je wat aan mijn tip.
Verder gewoon lekker kilometers maken dan komt het vast goed!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:05

Het is een jong dier zonder balans Selena87, wanneer je het dier dan langzamer wil laten lopen maak je het dr onnodig moeilijker. Ze gaat vanzelf langzamer wanneer ze meer balans krijgt.
Daarnaast zie ik een paard wat juist de handen al wat op zoekt, en niet achter de teugel kruipt zoals veel friezen doen.
Op het achterbeen komt allemaal wel wanneer het paard eerst zijn eigen balans heeft gevonden en mentaal meer kan ontspannen onder het zadel.

Vind het er dus ook goeduitzien, een stuk fijner om te zien dat de opgekropte friezen :j

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:12

Ik denk dat het probleem van met een holle rug rijden grotendeels terug is te leiden tot het vooroverkiepende zadel. Lijkt me alsof je dat compenseert door je rug hol te trekken, zodat je alsnog ''rechtop'' komt te zitten. Maar als er binnenkort een nieuw zadel komt zul je waarschijnlijk wel merken of dat verschil maakt of niet!!
Mooi paard, goed bezig zou ik zeggen :-)

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 11:39

Bedankt voor de leuke reacties :D het voorover kiepen van het zadel zou ook deels te maken kunnen hebben met het borsttuig := ik had het zelf eigenlijk nog niet eens opgemerkt, maar dat borsttuigje is omdat het zadel anders echt alle kanten uit gaat :Y ook niet ideaal.

@Maeve; holle rug rijden is bij mij er een beetje ingeslopen doordat ik juist probeer rechtop te zitten en daarbij de verkeerde spieren gebruik, het is ook zo op mijn andere paardje >.<

@Air en @Selena87; ik probeer haar indeed eerst zelf te laten lopen en te laten zoeken, voordat ik het tempo echt van mij wil hebben, ik heb namelijk het idee dat haar zelf vertrouwen niet echt hoog is.. :( Nu vooral lekker in stap bezig om tóch dat hele rondje in de bak te doorlopen en dan zien we wel weer verder :j Ik ben gewend om met tamelijk lange teugel te rijden, en ik ben vrij (iets te misschien) voorzichtig. Maar bedankt air :D Ik vind dat ze ook fijn loopt!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:17

Allereerst; Wat een geweldig mooie Fries heb je!!
Heeft een ontzettende mooie zelfhouding en ook heel mooi rijtypisch gebouwd.
Verder...ach het is een 3jr die moet nog zoveel leren,rustig aan doen en alles komt vanzelf goed.
Zoals je zegt laat,laat haar zelf je hand opzoeken ,dat wil niet zeggen dat je geen contact met haar mond hoeft te houden uiteraard.door veel naar voren te rijden moet je tegen die druk aan gaan zitten.
En een strenge hand die haar zadelmak heeft gemaakt.....Ze heeft een fijne hals om gemakkelijk na te kunnen geven.
Ik wens je veel sucses met je paard.