Wainonia back @ work na vakantie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Wainonia back @ work na vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 18:48

Na een korte zomerstop van 2,5 weekjes weer rustig aan begonnen met rijden. Niet al te zwaar om de conditie rustig weer op te bouwen. We waren voor de stop druk bezig in het L1, waarin we nu 4 winstpuntjes hebben. Thuis gaat het al heel aardig, maar op wedstrijden hebben we nog wat last van wedstrijdspanning, al gaat het buitenseizoen een stuk beter dan binnen. Op het moment hebben we nog niks weer ingeschreven, maar ik denk met een weekje of 4 weer eens met haar op pad te gaan.

Waar we nu aan werken:
-conditietraining
- ontspanning
- achterhand trainen (is vandaag nog niet te zien), dat is het moeilijkste punt, omdat noon vrij zwaar op de voorhand is gebouwd en in het vierkantsmodel staat ipv rechthoek.
- mijn houding (niet voorover, onderbeen aanleggen en niet afsteken en ontspannen blijven in schouders/bovenarm)

Fotootjes staan op volgorde van hoe de training ging. We hebben vandaag maar 1 kant op gegallopeerd, dat was wel genoeg vond ik. Nou, daar komtie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mariellexxx

Re: Wainonia back @ work na vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 07:55

Je zit tot je schouders netjes rechtop, maar je schouders doen niet mee, dus trots op je paard zitten, boezem vooruit! (heb ik zelf heel veel last van, dus weet precies hoe moeilijk dat is haha!)
Het lijk alsof ze op de rechterhand makkelijker stelling aanneemt dan op de linkerhand, je ziet haar duidelijk scheef lopen, en ik zou dan toch willen adviseren om meer binnenhoefslag te rijden, zodat ze geen steun vind aan het hek, en veel contrastelling rijden.
Durf je binnenhand iets vaker mee te geven, en vang meer op met je buiten teugel.
Verder vind ik jullie een leuke combinatie, en super dat je weer op wedstrijd gaat!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 08:27

Het eerste wat me eigenlijk opvalt aan de foto's is dat dit zadel voor jou niet ideaal is. Het lijkt me wat aan de kleine kant. Achter je kont hoor je nog een platte hand op de lepel te kunnen leggen, en dit past bij jou niet. Je zit daardoor gedeeltelijk op de lepel van het zadel, en dan is het extra moeilijk om rechtop te blijven zitten. Ook aan je beenhouding komt dit zadel niet ten goede. Je beugels vind ik een mooie lengte hebben, maar toch kom je met je been op en soms zelfs over de wrong heen (zie foto 2&3).
Hierdoor maak je het je paard ook wat lastig, gewicht op de achterhand nemen terwijl de ruiter naar voren hangt is moeilijk.

Probeer ook wat meer rust te vinden in je handhouding.
Op de eerste foto heb je opzich je handen op de goeie hoogte, maar knik je door in je polsen. De tweede foto is een heel stuk beter. Op foto 7 zijn je handen wat ongeluk. De tweede galopfoto heb je je handen dichtbij je, en op de een na laatste foto heb je je onderarmen helemaal horizontaal. Het wisselt dus nogal, en dat is voor je paard onduidelijk.
Probeer je handen zo te houden dat je een doorlopende lijn (zonder knik dus) kunt trekken van bit naar elleboog.

Last but not least, jammer dat je zonder cap rijd. Ik dacht dat voor iedereen de veiligheid van een cap inmiddels wel duidelijk was. En ja, dat is je eigen keuze, ik begrijp de keuze alleen niet.

Succes met je wedstrijden, jullie zijn een leuke combinatie :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 08:37

marielle, dank je voor de tips! Ik ga ermee aan de slag.

Blijheid, grappig dat je over het zadel begint.. ik had dus altijd een 17,5 inch er op liggen en na een hele lange zoektocht nu eindelijk een goed passende 18 inch voor haar gevonden (met vrij vlakke zit) en nu zeg je dat ie te klein is (ik heb confectiemaat 42/44 en een langer zadel gaat op haar korte rug zeker niet passen). Ik vond zelf dat ik hier meer ruimte in had dan in de 17,5 inch. Dat van de wrongen, klopt een beetje, ik heb hele lange benen en daarmee heb ik bijna altijd dit probleem, al vind ik dat het net binnen de perken blijft bij dit zadel.

Dank je voor de handen-tip, ik ben daarin inderdaad nogal wat zoekende, mede ook door haar korte voorkant heb ik het gevoel "niks voor me te hebben" en weet ik niet goed waar ik 't spul (armen/handen) kwijt moet zeg maar. Ik ga er zeker mee aan het werk.

cap= idd eigen keuze.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 10:42

Ik vind dat er een groot verschil zit tussen de eerste zoveel foto's en de foto's later. De eerste foto's loopt ze erg opgekropt, achter de loodlijn en op de voorhand. ook op 1 galopfoto houd je haart enorm tegen. De latere draffoto's geef je haar meer ruimte aan de voorkant, daar kan ze haar passen afmaken en loopt ze dus ook met beter achterhandgebruik, mooi actief en volgens mij over de rug en ook niet meer op de voorhand. Probeer om haar meteen in het begin al die ruimte te geven, sluit haar niet op maar geef haar de ruimte die ze nodig heeft om haar lichaam goed te kunnen gebruiken. En daarvanuit kun je dan tempowisselingen en overgangen gaan maken om de achterhand sterker te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:18

Leorah schreef:
marielle, dank je voor de tips! Ik ga ermee aan de slag.

Blijheid, grappig dat je over het zadel begint.. ik had dus altijd een 17,5 inch er op liggen en na een hele lange zoektocht nu eindelijk een goed passende 18 inch voor haar gevonden (met vrij vlakke zit) en nu zeg je dat ie te klein is (ik heb confectiemaat 42/44 en een langer zadel gaat op haar korte rug zeker niet passen). Ik vond zelf dat ik hier meer ruimte in had dan in de 17,5 inch. Dat van de wrongen, klopt een beetje, ik heb hele lange benen en daarmee heb ik bijna altijd dit probleem, al vind ik dat het net binnen de perken blijft bij dit zadel.

Dank je voor de handen-tip, ik ben daarin inderdaad nogal wat zoekende, mede ook door haar korte voorkant heb ik het gevoel "niks voor me te hebben" en weet ik niet goed waar ik 't spul (armen/handen) kwijt moet zeg maar. Ik ga er zeker mee aan het werk.

cap= idd eigen keuze.

De inchmaat van het zadel zegt niet persé iets over de lengte. Je hebt zadels met korte kussens en toch een 18 inch zitting, en zadels met lange kussens en een 17 inch zitting.
Het is en blijft zoeken als je paard een korte rug heeft, maar een zadel moet niet alleen voor het paard maar ook voor de ruiter passen wil je goed kunnen zitten :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 11:21

daar ben ik me uiteraard van bewust en ik denk dat dit zadel een goede vooruitgang is voor ons ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 22:23

kamille ik had jouw reactie even gemist en zie het net staan, sorry! Ik heb de foto's even goed terug gekeken en zie wel wat je bedoelt. Het gekke is dat ik op de eerste foto's wel meer lengte heb op de teugels dan op de latere foto's (dat doe ik altijd namelijk). Ik zal morgen eens bewust hierop gaan letten, zal er morgen even op terug komen :).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 15:16

Ik heb vandaag gepoogd om beter op mijn houding te letten en daarnaast actiever te rijden. Ook heb ik nu mijn oude zadel er even weer opgelegd en hoor graag van jullie welke volgens jullie beter bij mij past (op het paard liggen beide goed, maar ik moet nu een keuze maken welke ik houd en welke verkocht gaat worden).

even 2 fotootjes erbij:
Afbeelding

Afbeelding

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:35

Kwa zadel zou ik voor de laatste gaan maar ik denk dat je dat zelf ook wel ziet als je foto's naast elkaar gaat leggen, zit deze ook fijner?

Verder vindt ik je paard er niet lekker ontspannen erbij lopen, en het ook totaal niet fijn eruit zien :n Maar op de laatste foto van je OP zie ik wel een heel fijn beeld, daar zou ik naar toe gaan werken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 07:46

Uhm.. hoe kom je daarbij?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 07:58

Leorah schreef:
Uhm.. hoe kom je daarbij?

Zo iets heet een mening :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 08:01

ja en waar is het op gebaseerd? Ik mis de uitleg erbij. Gespannen is ze namelijk echt niet en wellicht wel nog te veel op de voorhand, maar "niet fijn" en "niet ontspannen" daar kan ik me zeker niet in vinden eerlijk gezegd, en helemaal niet zonder een gegronde uitleg?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:15

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 08:19

ik kan me wel voorstellen wat je bedoelt, maar op de tweede foto heb ik mijn hand gewoon te laag, niet streng. Noon loopt in galop nog behoorlijk op de voorhand en dit is de houding die ze daarbij aanneemt, moet zeker nog meer uitgeschoven worden, maar op dit moment gaat dat nog niet. Ik moet haar echt aan elkaar rijden in galop, op meer lengte valt ze nu nog te veel uit elkaar. Maar gespannen is ze niet hoor. Tis een beetje een ibbelig merrietje die 9 van de 10 keer oortjes naar achteren heeft, niet door mijn hulpen maar door de klodders zand die haar navliegen in galop haha. Daar wordt ze altijd boos tegen :). En ik zit ook iets voorover (verlicht) in galop, omdat ik haar na de vakantie niet te zwaar wou belasten in haar rug, niet goed, ik weet het, maar dat is mn onzekerheid vanwege mijn gewicht op dit moment (ben daar niet gelukkig mee en was ook niet zo zwaar voor mn zwangerschap, ik krijg het er alleen niet meer af :( )

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:23

Leorah schreef:
ik kan me wel voorstellen wat je bedoelt, maar op de tweede foto heb ik mijn hand gewoon te laag, niet streng. Noon loopt in galop nog behoorlijk op de voorhand en dit is de houding die ze daarbij aanneemt, moet zeker nog meer uitgeschoven worden, maar op dit moment gaat dat nog niet. Ik moet haar echt aan elkaar rijden in galop, op meer lengte valt ze nu nog te veel uit elkaar. Maar gespannen is ze niet hoor. Tis een beetje een ibbelig merrietje die 9 van de 10 keer oortjes naar achteren heeft, niet door mijn hulpen maar door de klodders zand die haar navliegen in galop haha. Daar wordt ze altijd boos tegen :)

Aha ik snap :j Haha ik zie het al gaan: Stom zand, stom zand :( :')

Maar wel fijn dat je zelf wel ziet wat ik bedoel hoe zo iets oogt voor iemand die een foto ziet :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 08:26

ja nou, daarom vroeg ik ook uitleg, anders weet ik niet wat je bedoelt ;). Maarreh, ja soms wel irritant hoor. Ook op wedstrijd op een bodem met bijv tapijtsnippers of een modderige bodem schopt ze steeds naar de klodders die haar navliegen. Oortjes in de nek en hup. Echt typisch noontje, ze kan niet tegen gefriemel aan haar lijf.