opstijgproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bethje31

opstijgproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 16:04

Hallo, ik zit pas net op dit forum maar ik ben net de bijrijder geworden van een 4-jarige Friese merrie en ik heb best wel wat vragen.

Ik vroeg me af of iemand dit herkend.
Mijn merrie Sylke is nu net een paar maanden ingereden. Ik doe alleen nog maar buitenritten met haar om haar conditie op te bouwen en om haar te laten wennen aan vanalles en nog wat.
Het gaat eigenlijk heel goed en ze is heel braaf behalve dan de typische jonge paarden acties: schrikken, wegspringen hier en daar. Ze staat in Den Haag vlabij het strand dus ze krijgt nogal wat te zien. Het gaat langzaam steeds beter met rijden dus daar eigenlijk niet veel problemen.
Nu is er wel iets nieuws waar ik me een beetje zorgen over maak.
Ik stijg altijd op zonder hulp dus dit wilde ik met Sylke ook kunnen. Ik vind het een prettig idee als ik er altijd makkelijk zelf op en af kan, ook buiten bijv. Op zich ging dit tot nu toe altijd prima. Ze doet soms een klein stapje opzij of naar voren maar dit moet kunnen lijkt me met een jong paard. Buiten ook al een keer op en af gestapt omdat ik iemand moest helpen die eraf was gevallen, ging ook prima.
Sinds een week echter gaat ze heel erg meehangen met het opstappen, zo erg dat ze uit balans raakt en bijna omvalt. Het is heel gek want eerder deed ze dit nooit. Ik probeer altijd zo licht en snel mogelijk op te stijgen. Ik ga dus niet eindeloos aan het zadel hangen of zo.
Haar eigenaar is een man en een stuk zwaarder en groter dan ik en met hem heb ik haar ook zo zien meehangen. Hij zorgt er alleen altijd voor dat er iemand aan de andere kant hangt, dus dan valt ze ook niet zo makkelijk om.
Nu vraag ik me af of ze ergens last van heeft waardoor ze meehangt of dat het gewoon een trucje is van haar. Ze heeft wel meer trucjes (been over alles heen hangen, spullen pakken, voetjes niet geven etc) maar meestal houdt ze daar snel mee op als je haar stevig toespreekt.
Nu wil ik gaan opstappen met een opstapje om haar niet te belasten en ik wil dat haar eigenaar het ook gaat doen.
Maar herkent iemand dit? Is het omdat ze pijn heeft of zo of moet ze gewoon nog wat meer balans vinden?

xSimonee

Re: opstijgproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:35

Met een krukje oid opstappen, en vragen of iemand aan de andere kant aan het zadel wil hangen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:41

opstappen met een krukje is sowieso beter voor het paard z'n rug en al zeker in het geval van de eigenaar.

misschien kan je wel eens proberen om aan de andere kant op te stappen. Misschien is het meehangen gekomen doordat ze het gewicht van de eigenaar moeilijk kan houden... zo heb jij wel een veiligere oplossing in geval van nood op buitenrit als er geen krukje of opstapje is.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:25

Eens met bovenstaande: opstappen met krukje en iemand mee laten hangen.

Dit gaat niet als je buiten weer op moet stappen. Daarom ook oefenen met opstappen zonder krukje aan allebei de kanten: jonge paarden moeten vaak nog leren zich schrap te zetten.
Dit kan je doen door ritmisch steeds 3 keer achter elkaar in de beugel te gaan staan. Alsof je op wilt stappen. Maar alleen stap je dan niet helemaal op. Als je echt opstapt, maak je ook twee schijn-opstappen voor je echt opstapt. Dan weet paardlief wat er gaat gebeuren en kan ze zich schrap zetten.
Omwille vd belasting aan beide zijden oefenen :)

Maar: als je op buitenrit iets hoogs tegenkomt waar vanaf je kunt opstappen, dan dat gebruiken, natuurlijk.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 18:33

dit is omdat ze uit balans raakt...tijdens het opstijgen is jouw gewicht 3 x zoveel (op het moment dat je hangt, hoe lang dat ook is)...
opstappen met een krukje is echt een stuk prettiger voor paard, zadel en ruiter...
doordat het gewicht altijd aan de zelfde kant hangt (je stapt namelijk altijd aan dezelfde kant op) belast je het paard altijd eenzijdig, trek je het zadel scheef en uiteindelijk is het voor jezelf ook makkelijker...

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 08:27

Dank voor jullie reacties.

Ik ga op zoek naar een handig krukje en in de tussentijd vraag ik gewoon met hulp opstappen op de manege. Ik wil het liefst altijd alles zelf doen :) maar een beetje hulp bij zo'n jonkie kan geen kwaad.

Goede tip van die schijnbewegingen. Dat ga ik zeker proberen. Eerder snapte ze blijkbaar wel dat ze een beetje moet tegenhangen als ik opstapte dus ze kan het wel. Ik denk misschien dat ze best veel nieuwe indrukken krijgt te verwerken dus misschien dat ze andere dingen soms weer vergeet.

Ook is het best wel een grote dame zeg maar dus het kan haast niet dat ik te zwaar voor haar ben. Het eerste wat je denkt natuurlijk als je paardje bijna omkiepert haha.
Maar ik weeg 75 kilo en zij is een stevige fries met goede zware benen en ook een hele stevige rug en buik. Heb veel op kleinere paarden gereden waarmee ik dit probleem nooit had.

Wel heel leuk hoor zo'n jong paard! Je kunt echt merken als ze iets begint te snappen en ze is ook helemaal blij als je haar ervoor beloont. Dus het opstappen gaat vast lukken, met krukje dan wel..

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:26

Wij zeggen ook niet dat je te zwaar bent, maar als je hangt ben je 3x zo zwaar als wanneer je zit. En zeker voor een jong paard met nog niet zoveel balans kan dit heel lastig zijn! :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:35

Ik denk dat opstappen met een kruk de beste oplossing is voor paard en ruiter(s).
Daarbij: Een Fries paard is ontdanks de wat forsere bouw, gemiddeld niet zo sterk én laat volwassen.
Het is van origine een showpaard, geen werkpaard.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:16

Het is al gezegd geloof ik: opstappen met krukje is beter voor het paard en voor het zadel. Ik stap altijd met krukje op (en niet omdat ik zo stijf ben dat ik er anders niet op kan komen, zoals sommige denken!).

Aan de andere kant opstappen lukt mij niet eerlijk gezegd, ik kan alleen vanaf de linkerzijde van het paard opstappen.

Het is inderdaad een balansprobleem, het is nog zo'n jong paardje. Komt vanzelf goed!

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:03

Don't get me wrong!! Ik ben ook helemaal voor opstappen met krukje, maar als ts zegt dat ze vaak ook buiten even afstapt, is het wel handig als zij en paard weten hoe ze er ook weer op komt :) maar wanneer mogelijk: altijd krukje (rijdt zelf met n barefoot, dus dan nog meer altijd krukje!)