Ik ga binnenkort terug mijn oude merrie terug aan het werk zetten.
Ze heeft enkele maanden door een peesblessure 24/24 op de wei gestaan. Ze is 16 jaar oud. Maar heeft wel al enkele mankementjes (lees spat) Hier loopt ze eigenlijk niet kreupel door. Maar is natuurlijk wel wat stijver in het begin dan een ander paard.
Verwacht er geen wedstrijdprestatie's van. Maar wil wel gewoon terug een basisniveau met haar rijden.
Merrie is nogal een hittepit. Dus longeren zal ze zich druk in maken en zich overbelasten. Met rijden heb ik veel meer controle.
Hoe kan ik het best terug opbouwen? Is er een schema voorhanden met een weken- maandenplan? Ik had gedacht om de eerste dagen niet te galloperen. Is dit een goed plan? Door te galloperen wordt ze wel spoeler in haar achterhand. En hoe lang niet galloperen? En eerst veel rechte lijnen te rijden. Daarna grote volte's en dan slangenlijnen meenemen. Of is dat alweer teveel?
Meer mensen met tips om een goede trainingsopbouw te garanderen?
_Noor
Geplaatst: 17-08-11 11:50
Heb je geen schema van je DA meegekregen? Ik kreeg dat namelijk wel toen in mijn merrie weer ging opbouwen na een peesblessure.
Ik stapte sowieso een half jaar lang 3 keer daags 20 min met haar over het harde, dus dat was mijn startpunt. Wellicht iets om rekening mee te houden aangezien jouw paard op het land heeft gestaan Mijn schema: Week 1 en 2: om de dag (aan de longe) 10 minuten stappen (dit opgebouwd, begonnen met 5 min en dan steeds een min erbij - daarvoor en daarna stapte ik dan nog een paar minuten op het harde), de andere dag weer 3 keer daags op het harde stappen. Week 3 en 4: zelfde, maar dan uitbouwen naar 20 minuten stap + 1 min draf op beide handen (ook opgebouwd!). Week 5 en 6: zelfde, maar dan de draf uitbouwen naar 5 minuten op elke hand. Dan zit je dus op (om de dag) 30 minuten 'werk' aan de longe. Ik heb haar toen ook weer een beetje bijgezet. Daarna heb ik nog een controle gehad bij de DA en mocht ik er weer op klimmen. Alleen rechte lijnen! Week 7 en 8: zelfde als week 5 en 6, maar binnen die 30 minuten de draf meer en meer uitbouwen. Vanaf week 9 mocht ik een paar lange zijdes (geen bochten) in galop mee nemen en wat figuren rijden in draf (alleen ruimte bochten, dus geen slangevoltes of voltes 10 m, maar wel een gebroken lijn en grote volte). Week 10 - 12: meer en meer uitbouwen, niet perse meer om de dag maar wel voldoende rust, naar ongeveer 45 minuten arbeid.
Als de pees dan goed blijft, ben je al een heel eind! Altijd uitstappen op het harde en goed koelen na het rijden.
Mijn paard had nogal een ernstige blessure dus ik moest echt heel voorzichtig opbouwen. Nogal een uitgebreide post geworden , hopelijk heb je er wat aan.
Ik kreeg een heel ander schema mee van mijn DA....... Maar het zal ook wel aan het type blessure liggen denk ik?
De eerste paar dagen niet in galop????
Ik zou als ik jou was meer in de richting denken van de eerste maanden niet in galop!! De pees is een hele zwakke plek geworden die je rustig aan moet gaan sterken. Ga je te snel dan heb je je paard in no time weer op volledige rust staan.
Misschien kan je beter met je DA overleggen wat het slimste is om te doen. Telefoontje kost niets en dan weet je beter waar je aan toe bent
Mijn schema ging dus pas in op het moment dat ik het groen licht daarvoor had gekregen van de DA. Inderdaad, de eerste maanden daarna heb ik nog niet gegaloppeerd.
Ik denk dat het idd verstandig is de DA nog even te belllen. (Iedere DA kan trouwens wel een ander schema geven natuurlijk)
Paard had geen ernstige peesblessure. Het was een ontsteking op de interosseus (tussenpees) aan rechterachterbeen. Advies was toen een maand stappen. En onstekingsremmers heeft ze gekregen. Ik heb toen gewoon de keus gemaakt om niet terug te gaan stappen met haar maar 24/24 op de wei te zetten. Dat ze op haar eigen tempo kan bepalen wat ze wel en niet kan. Dit omdat ze een jaar en een half geleden een peesscheur heeft gehad aan haar linkerachterbeen. Heb daarvoor 6 maand moeten stappen. Paard was doodongelukkig. Al haar vriendinnen op de wei en zijzelf in haar box. (Staat constant te roepen)
Dus paard heeft geen boxrust gehad. Voor de peesscheur had ik wel een schema om op te bouwen. Maar de situatie is nu gewoon heel anders. Paard stapt nu ganse dag door en draaft en heeft ook een speeluur met de vriendinnen. Paard was ook correct na een maand in de wei. Maar wilde haar voor de zekerheid haar langer wat laten rusten.
Ze staat op de wei bij de DA. Die heeft haar nauwlettend in het oog gehouden. De Da ziet geen probleem om haar terug gewoon te laten werken. Maar ik vind persoonlijk dat dit te snel zou gaan voor haar. Dit omdat ze al wat mankementen heeft waar rekening moet mee gehouden worden.
En wil gewoon een schema waarbij rekening wordt gehouden met eventuele spierstijfheid, bij haar ook gewrichtstijfheid. VB: Wanneer is te veel te veel? Beter elke dag 15 min stap en draf. Of pas om de 2 dagen rijden voorlopig?
Paard zelf geeft moeilijk grenzen aan. Is een enorm harde werker. En moet om die reden goed in de gaten gehouden worden wat haar grenzen zijn.
Elke Da heeft zo zijn eigen stijl van werken. En zijn eigen opvattingen. Bij de peesscheur van een jaar en een half geleden heb ik van elke DA die ik naar zijn mening vroeg een andere gekregen. Dierenartsen zijn ook mensen heb ik hieruit geleerd.
Ik wil gewoon weten wat bokt denkt over hoe men een paard opbouwd die maanden enkel weidegang heeft gekregen.
quartel
Geplaatst: 17-08-11 16:19
Ik zou beginen met 10 monuutjes onder de man stappen. Na een week of 2 weer 5 minuutjes erbij. Of iedere dag 1 minuutje erbij, waar jij je goed bij voelt. Pas als je op 45 stappen zit kan je beginnen met draven. 1x de lange zijde van de bak, gaat dat een week goed kan je 2x de lange zijde gaan doen. De hoeken voorlopig nog even vermijden in draf. En pas als je 10x de lange zijnde kunt doen zou je er aan kunnen gaan denken 1x de lange zijde in galop te gaan doen....ook weer zonder die hoeken te rijden. Die hoeken zou ik afbuigen tot zeker over een paar maanden.
Maar dit is slechts mijn idee hierover....heeft verder niet veel inhoud denk ik
Vind nu eigenlijk dat jou schema wel heel extreem is. Zelfs met mijn schema wanneer ze een peesscheur had en effectief boxrust heeft gehad mocht ik meer doen...
Nu staat ze 24/24 buiten. Dus ze stapt een hele dag. (Ook draven en galopperen) Dus ik zou het echt wel heel bizar vinden dat overbelast zou zijn van meer dan 10min stappen.