hoelang na bevalling weer rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

korrie22

hoelang na bevalling weer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 11:39

hallo,

als een paard/pony een veulen heeft gekregen hoelang daarna mag je het rijden weer een beetje beginnen op te pakken?

alvast bedankt :D

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:42

Onze dochter is op haar pony na1,5 maand ong. weer rustig begonnen met rijden.
In het begin rustig aan, en dan weer wat opbouwen.
Veulen ging gewoon mee in de bak, maar is een hengstje dus sprong wel steeds op zijn moeder.
Nu blijft hij in de wei als zijn moeder gaat rijden. Is inmiddels 5 maand.

Anoniem

Re: hoelang na bevalling weer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:47

Ik zat na een week alweer op mijn pony toen, maar heb ook doorgereden tot zeker de uitgerekende datum.. Op het laatst uiteraard op aangeven van de pony en lekker veel naar buiten.. Als het aan haar lag crosste ze nog het bospad over :+ Maar mijn pony liep toen ook Z1 en was dus nog gewoon goed in conditie. De eerste week deed ik nog niet veel en veulen liep er dan bij in, dat bouwde ik langzaam op en veulen bleef al vrij snel in de stal.. 2 maanden later ging ik weer naar wedstrijden..

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 14:02

want ik ga een pony inrijden verschijnlijk en die heeft ongeveer 5 maand geleden een veulen gekregen kan ik dan nu al een beetje beginnen met het zadel er opleggen en er rustig op gaan zitten enz.?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:06

Ik ben een maand na de geboorte van het veulen weer met mijn merrie aan het werk gegaan. Na vijf maanden kun je dus zeker rustig aan beginnen.

missdressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:25

Ik wacht altijd 8 weken. Ik heb zelf twee kindjes en ik kan zeggen dat ze die 2 maanden echt wel nodig hebben. Het is niet alleen de bevalling die zwaar is maar even goed het constant eten geven en op je baby letten dat alles nog goed is, dat het zwaar maken.
Na 5 maanden kan je er zeker we stilletjes mee beginnen. Maar ik zou het nog rustiger aanpakken dat met een jong paardje dat je gaat opleren. Zij heeft immers net een zware periode achter de rug en opleren is ook zwaar voor haar

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 10:10

ze is 7 jaar

Kim1507

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 21:42

Hier beginnen we langzaamaan vanaf 6 weken weer. Zonder veulen. Gaat prima...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:58

volgens de eigenaar van mijn paard kun je na een week al weer gaan rijden. Ik ben na twee weken al weer (rustig) begonnen.
Volgens hem kun je ook doorrijden (wel rustig aan) tot vlak voor de bevalling

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:27

Als de bevalling verder normaal is verlopen dan kun je na een week of twee weer rustig aan beginnen.

holiday94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:22

ik ben 3 weken later weer rustig begonnen met longeren en dan 2 weken later begonnen met rijden. Ging heel goed, maar het ligt ook aan het paard ntuulijk

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:24

Wij stapten er na een paar dagen al weer op, puur om het feit dat moeder en veulen even 5 minuten van elkaar gescheiden zijn. Elke dag even bij elkaar weg en meteen weer wennen aan het zadel. Ging prima.