Kan een sprong te laag zijn voor een pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_moi

Kan een sprong te laag zijn voor een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 09:18

Hoihoi,

Mijn verzorgpony is een behoorlijk goede springer, draden van een dikke meter hoog springt hij op zijn dooie gemakkie rustig over heen, ook deinst hij niet terug voor een hek, of 2 draden met een meter er tussen, jaja, dit is zijn tijdsbesteding in de wei. Maar nu komt het probleem, lage sprongetjes lijkt hij niet de moeite voor te willen doen, hij loopt namelijk dwars door lage kruisjes heen, totdat je er iets hogers bouwt, dan gaat ie ineens wel springen.

Wanneer ik ga springen gebruik ik een grondbalk en een draf/galop balkje op de goede afstand van de hindernis, Hij heeft de neiging te vroeg te springen, maar wanneer ik heb op dat punt 'tegenhoud' en op de goede afstand aandruk, gaat hij er dus dwars doorheen, wanneer ik de hindernis hoger zet, springt hij wel op de goede manier.

Heeft iemand misschien een oorzaak hiervoor, en eventueel een oplossing?
Zou het voor deze pony goed zijn wat lage boomstammetjes te gaan springen in plaats van kruisjes?

Ik wil het natuurlijk voor zowel de pony en mij veilig houden, maar het lijkt me toch vreemd als een pony lage sprongen leuker vindt als mikado, en hogere sprongetjes pas serieus neemt?

Groetjes Anniek
Laatst bijgewerkt door Prrrr op 17-08-11 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tikfout in de titel verbeterd

CM_

Re: Kan een sprong te laat zijn voor een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:20

Ik denk dat je gebaat bent bij goede springles.
Ook zorgen dat je de dressuurbasis goed op orde hebt.
Dat ie zo vroeg af wil zetten kan duiden op dat ie zwak is in de achterhand, en daardoor dus niet mooi de achterhand onder kan brengen voor de sprong.

Ann_moi

Re: Kan een sprong te laat zijn voor een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 09:26

Is het dan niet vreemd dat hij bij een hogere sprong wel op het juiste moment afzet? Springles is voor mij momenteel nog niet mogelijk omdat ik niet bij een rijvereniging kan gaan rijden. We zijn inderdaad ook wel bezig de achterhand flink te trainen, maar toch blijf ik het vreemd vinden dat hij bij een hogere sprong wel op tijd afzet en dan ook netjes over de sprong gaat.
Ook wanneer hij vrijspringt zet hij zichzelf mooi onder de sprong en laat zijn hoofd boven de sprong ook goed zakken. Het is puur lage sprongetjes waar hij nogal eens niet overheen springt maar gewoon eroverheen stapt of er dwars doorheen stapt/springt hier heb ik het over een hoogte van 30/40 cm.

ZilverLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:26

Ja, je hoort vaker dat een hindernis te laag is voor een paard/pony.
Meestal zijn dat de betere springers, maar zijn ze niet zo fanatiek met een enkel laag kruisje.
Bij die paarden spring ik weinig, en als ik met ze ga springen, begin ik boven de 50 CM (met een B pony ;))

Je kan in uitjes proberen, daar worden ze vaak wel enthousiast van, en kijk eens hoe ze reageert als je wat aders doet met je hindernissen. (lees: Hekjes, dekens over de balken, schuine lijn.)

Ik denk ook dat je paard wat moeite heeft om de hoogte in te schatten bij lagere sprongen, of een beetje te vrolijk word.

Tel je zijn galopsprongen mee, zodat je de afstand goed ziet?

Anders is het een tip om 2 balken op de grond te leggen, en de afstand te gaan rijden.
Hiermee ontwikkel je oog voor de sprong.
(de balken liggen, op bijv. 5 galopsprongen, dan probeer je er 4 of 6 in te rijden)

Edit: Ik denk dat het altijd goed is om les te hebben.
Ik denk niet zozeer dat het ligt aan de zwakte in de achterhand, dan wel als de oog voor de sprong.
Dit wordt moeilijker met zulke lage sprongen.

Vanaf welke hoogte gaat hij goed springen?
Laatst bijgewerkt door ZilverLover op 17-08-11 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:28

Ann_moi schreef:
Is het dan niet vreemd dat hij bij een hogere sprong wel op het juiste moment afzet? Springles is voor mij momenteel nog niet mogelijk omdat ik niet bij een rijvereniging kan gaan rijden. We zijn inderdaad ook wel bezig de achterhand flink te trainen, maar toch blijf ik het vreemd vinden dat hij bij een hogere sprong wel op tijd afzet en dan ook netjes over de sprong gaat.
Ook wanneer hij vrijspringt zet hij zichzelf mooi onder de sprong en laat zijn hoofd boven de sprong ook goed zakken. Het is puur lage sprongetjes waar hij nogal eens niet overheen springt maar gewoon eroverheen stapt of er dwars doorheen stapt/springt hier heb ik het over een hoogte van 30/40 cm.

Je kan iemand zoeken die bij jou op stal komt lesgeven :D . Je zegt dat hij de neiging heeft te vroeg te springen, als hij dan afzet komt hij dan wel goed over de lage sprong heen?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 09:33

Ik tel inderdaad de galopsprongen mee zoals dat er vroeger werd ingestampt bij de ponyclub, maar hij wil dus bij laag wil hij vroeg en ik op tijd, en bij hoger gaan we samen op tijd. :)
Maar kan het geen kwaad om iets hoger te beginnen met springen? Ik spring met hem inderdaad al niet zo vaak, ook omdat ik vooral bezig ben met op en af stappen om het kruisje weer op te bouwen in het begin, maar ik merk dat wanneer het weer tijd wordt om te springen dat hij ook vaker de wei uitspringt enz.
Wat is de beste afstand voor een in uitje? Dit heb ik nog nooit zelf gebouwd. Zit er dan 1 galopsprong tussen?
Het afstanden rijden ga ik zeker gebruiken, dit doe ik al weleens tussendoor, maar dit zal ik wat gaan uitbreiden.

Bedankt!

@xjosee Als hij vroeg afzet over laag komt hij er redelijk overheen al is het dan meer een galopsprong over de hindernis dan echt een sprong. :) Ook wel een goed idee ja om misschien een springlesgever een paar keer op stal te laten komen! :) Dankje!

mellienie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:42

Mijn haflinger heeft hetzelfde probleem.
Hij is al een paar keer over een heel hoog hek gesprongen, maar tilt zijn benen niet hoog genoeg op bij lage hindernissen.
Mij werd altijd gezegd dat het geen uitdaging is voor de pony en dat hij het minder leuk en opwindend vindt dan hogere hindernissen.
Bij hoge hindernissen moeten ze hun benen wel hoog optillen omdat ze zichzelf anders veel pijn kunnen doen.