1e premie haflinger Sterre aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shetties

1e premie haflinger Sterre aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 22:56

Vandaag had ik les met mijn 5 jarig haflinger Sterre.
dominiquesr heeft foto's gemaakt, dankjewel! :D

Sterre heb ik vanaf dat ze 3 was, ik heb haar toen zelf ingereden. Maar door omstandigheden hebben we eigenlijk nooit echt aan dressuur gedaan, maar sinds een half jaartje zijn we al meer aan de slag gegaan en sinds een paar maand heb ik ook privé-les. Sinds ik privé lessen volg gaat het echt super goed, na 2 lessen kon ik haar eindelijk een beetje rond en nagefelijk rijden, iets wat eerst echt een kriem was.
Het ging dus super, maar toen was ik (klein) weekje weg en had ze niet gereden, en konden we dus weer vanaf vooraf aan beginnen want het ging echt slecht. Na een paar lessen ging het weer super, maar ik ben net een paar dagen terug van een weekje vakantie (waarin ze dus de hele week op de wei heeft gelopen) en het was weer een drama. Ze heeft hiervoor alleen 1x gelongeerd, dus het was al even geleden dat ik haar had gereden.
Dan voornamelijk in de draf. Met het inrijden ging het super, maar toen gingen mensen bezig met een bak bouwen met grote machines, daardoor was ze steeds afgeleid en een erge herrie.

Sterre is echt een super moeilijke pony, erg sterk, erg energievol, zeer voorwaarts, met een sterke wil en met een super conditie. Leuke combi, zeker omdat ze dressuur zeer saai vind. Ze heeft lichamelijk nergens last van, alles is gecontroleerd.

Ik merk dat ik als ik wil remmen naar achter ga zitten, omdat ze best sterk is en de overgangen in het begin niet erg soepel gingen.
Ook moet ik mijn handen meer dragen.
Als ik Sterre probeer rond te rijden, wil ze erg gaan opkroppen en korte pasjes gaan maken, daardoor valt ze snel op de voorhand. Daar moet ik dus aan werken.
Ook lijkt het op de foto's uit alsof ik haar heel kort heb, maar ze wil zelf graag sterren kijken en haar onderhals aanspannen. Dus ik moet haar eerst rustig krijgen en bij me krijgen, dan kan ik haar laten zakken en langer laten.
Ook lijkt het alsof ik een hele strenge binnenhand heb, maar ze is heel druk met haar hoofd en mond, waardoor er af en toe best spanning op de teugel komt.
Ik kijk ook veel naar beneden, dit omdat ik graag het beeld wil zien bij wat ik voel. Zodat ik later weet welk beeld bij welk gevoel hoort.

Oke, ik wilde het kort houden, maar ik kan dus echt niet samenvatten blijkt weer :+

Dit zijn de punten die mij opvielen, maar graag krijg ik nog meer tips.
De keer hiervoor ging het echt super en dit keer super slecht (voor mijn gevoel), dus daar houd ik wel rekening mee. Maar van alle tips kun je leren :D

De foto's staan niet op volgorde en ik heb beide kanten op gereden.

De foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

zo begonnen we 2 jaar geleden :o
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door shetties op 16-08-11 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Re: 1e premie haflinger Sterre aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 07:38

Hee familie van mijn haf (ook een van de Posthoeve :) )

Ik zie op een aantal foto's de ontspanning (2, 7 en 8), het zit er in :) Op de overige foto's loopt ze wat gespannen (net niet lekker los) maar dat kan komen door de afleiding van het landbouwgeweld wat je beschrijft.

Wat mij bij jou opvalt is dat je handen op je bovenbeen rusten, zet je handen meer voor je (teugels wat korter) en inderdaad dat je naar beneden kijkt. Hier zou ik zelf wel een beetje op proberen te letten omdat je toch niet helemaal in balans zit als je naar beneden kijkt, wat het rijden lastig kan maken.

Heel veel succes samen en in de 'Van de Posthoeve's ' zit best een beetje dressuurtalent ;)

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:08

Omdat mijn vorige reactie verwijdert is, plaats ik maar even een nieuw berichtje.
Ik zie op dat foto's dat jullie zeker vooruit gaan.
Wat ik al zei, en je zelf ook goed aangeeft dat je je handen hoger moet dragen en voor je uit moet kijken.
Maar krijg eerst maar eens dit klusje voor elkaar haha.
Ga zo door, en die winstpunten komen vanzelf ! :D

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:05

het hoofdstel dat jou haf om heeft heb ik nog nooit eerder gezien? is hier een reden voor?
Waarom werkt een gewoon gecombineerd hoofdstel niet? Heb je een enkel of dubbel gebroken trens?
mijn haf kan ook best erg sterk zijn, maar loopt 100x beter op een dun dubbel gebroken trensje dan een enkel gebroken trensje (dik of dun) ik moet nl dun gaan omdat hij anders zijn mond niet zo fijn opeen krijgt . tandarts is al een paar x op controle geweest ik heb dus een paard met een "smalle binnenmond" zoals ze zeggen.
Dus soms kan bitten gegoochel wel helpen tot de je juiste hebt. Probeer de energie (overtollige) naar het achterbeen te "kanalen" zoals ze zeggen dat hij die daar gaat gebruiken ipv van voor.
succes x

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:51

@Woest: dit is een Rambo Micklem hoofdstel het is zo ontworpen dat het de gevoelige zenuwen in het paardenhoofd ontziet. Je ziet ze wel vaker hoor, eigenlijk gewoon een engels hoofdstel met een hoge neusriem.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:14

Dit is de eerste keer dat ik ze zie :) en ik loop redelijk wat paardenwinkels af (maar dan in belgie)

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:49

Probeer niet teveel naar beneden tekijken en niet tever naar achteren te hangen.
Verder heb je een schitterende haffie!

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:25

Ligt je zadel niet te ver naar voren? Lijkt of ze iets beperkt wordt op de schouder.
Leuk paard verder!

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 09:37

Curly85 schreef:
Ligt je zadel niet te ver naar voren? Lijkt of ze iets beperkt wordt op de schouder.
Leuk paard verder!
Naar mijn idee ligt het zadel niet te ver naar voren, maar het sjabrak is wat aan de grote kant.

Ik vind dat je je houding zou kunnen verbeteren op het 'hangen', je hangt wat naar achteren op de foto's. Misschien gaat dit beter als je de beugels heel iets langer doet. En het dragen van je handen, je zou ze wat meer voor je uit kunnen dragen.
Verder heb ik weinig aanmerkingen over het rijden. Je geeft duidelijk aan waarom je Sterre kort houdt en waarom je omlaag kijkt. En je werkt aan vallen op de voorhand.

Jeetje wat een verschil met 2 jaar geleden zeg! Sterre is een knap paardje geworden!

Sam_Elena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 17:02

Leuk paardje!

Het valt mij op dat ze achter de teugel kruipt, misschien proberen om haar iets meer ruimte te geven en iets voorwaartser te laten lopen? En probeer zelf je schouders goed naar achter te houden om rechtop te zitten :)

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:48

Lekker hafje hoor, mag je trots op zijn!

In je opening zeg je dat je haar kort houdt omdat ze anders gaat sterrenkijken. Vanuit die korte teugel probeer je de ontspanning te zoeken. Probeer haar eens iets meer ruimte te geven en de kans te geven om op die manier écht te ontspannen met z'n tweeën: neusje er uit, relaxt, en dan langzaam de teugels oppakken. Het sterrenkijken is een manier om jou je teugels uit je handen te halen, en de controle te ontnemen. Op het moment dat jullie beiden steeds terug gaan naar die echte ontspanning, met een iets langer teugeltje, kom je daarna volgens mij een stuk lekkerder bij die echte mooie halshouding, vanuit ontspanning en rust. Kost misschien wel meer tijd, maar het rijdt een stuk minder zwaar en je bent veel minder aan het "werk". Ik ken het probleem hoor, ik rijd een hafje waar precies hetzelfde gebeurd en op een gegeven moment heb ik 100 kilo in mijn handen, maar juist door haar meer ruimte te geven, ontspanning te vragen, kan ik haar zelf laten lopen!

Succes!

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 10:06

Bedankt voor alle reactie's!
Ik had op iedereen gereageerd (had nog niet op plaatsen gedrukt), loopt mijn laptop vast....
Kon ik hem helemaal opnieuw opstarten, ben ik dus alles kwijt :\

Ik zal vandaag mijn post opnieuw maken :)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:16

Wat een leuke haf! :D

Tenen wat meer naar binnen, recht vooruit kijken en handen rechtop. Komt het helemaal goed ;)

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:12

wat een prachtige haf heb je daar!
meestal ben ik niet zo gek van haf, maar deze vind ik echt een mooi!
de meeste puntjes geef je zelf al aan. ik kan alleen nog toevoegen dat je in draf soms naar binnen leunt/valt dit is duidelijk te zien op foto 10 11 en 12. probeer altijd om in het midden boven je paard te blijven.
anders wel een grote vooruitgang hoor als je die oudere foto erbij zet. doe zo verder ;)

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:28

Wat een leuke haf zeg, doet me helemaal aan mijn pony denken, is ook zo'n druktemaker!
Het ziet er al netjes uit, ze lijkt het helemaal niet vervelend te vinden zo met haar oortjes naar voren.

Ik zou alleen het neusje er meer uit zien, ik weet het, lastig bij druktemakers... Mijn instructrice zegt altijd denkt aan twee stokken in je handen, die wil je naar voren rijden.
Bij mijn paard lukt dit wel, perfect van achter naar voren te rijden: bij die druktemakers kun je zo weinig gas geven haha! Maar nogmaals het ziet er echt gaaf uit ga zo door.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:04

Erg mooie Haf, ze doet veel groter aan dan ze is en mooi slank ook! Wat is haar afstamming?

Wat mij opvalt is dat ze op de voorhand duikt en achter de teugel kruipt. Ik denk inderdaad wat meer ruimte geven aan de voorkant en flink voorwaarts rijden. Maar vergeleken met 2 jaar geleden ben je al een heel eind op de goede weg!

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 22:46

Inmiddels heb ik al weer een keer les gehad en heb ik ook nog een paar keer voor mezelf gereden.
Het gaat nu echt super goed, dus eigenlijk kloppen deze foto's niet meer met hoe het er nu uit ziet.

Ik heb echt wat gehad aan de tips, ik heb mijn beugels een gaatje langer gedaan en dat was al een wereld van verschil!
Ook leer ik mezelf aan om mijn handen meer te dragen en meer vooruit te kijken.
Inderdaad het naar binnen kijken/vallen is bij ons nog een puntje om aan te werken en ik zit ook niet altijd even recht.
Oh ja, mijn tenen. Ben bang dat dat niet meer goed gaat komen :+
Dat is echt een van de punten waar ik echt aan moet gaan werken!

Lein: Bedankt voor de tip!
Als ik haar heb gaat het van achter naar voren rijden echt super, alleen was deze les echt hopeloos haha.

Quellian: Bedankt!
Ze is 7 maart van dit jaar gemeten op 1.45, maar ik gok dat er wel een of 2 cm bij is gekomen. Ze oogt inderdaad wel groter, maar ik ben zelf ook niet zo heel groot :o
Sterre is echt een laatbloeier en begint nu echt een meer volwassen lichaam te krijgen, ze was nog heel lang 'jaarling' (kwa lichaam).
Haar vader is Willem van Steenbergen en haar opa (van moeders kant) is Star. In haar moeder zit een heul klein beetje arabisch bloed en dat is bij haar heel erg te merken :j

Dit was vorig jaar , hier was ze iets steviger. Je hoeft maar met een jas te ritselen en ze laat al een showtje zien :=
Afbeelding
http://i14.photobucket.com/albums/a344/ ... terre1.png
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SFIT3E8M.jpg
Dat op de voorhand vallen en opkroppen heb ik er nu vrij wel uit, ik rij haar nu lang/laag en ze blijft toch rond en controleerbaar. Ook met het activeren van de achterhand ben ik erg mee bezig.

Ik zal eens vragen of er weer een keer foto's gemaakt kunnen worden, want het beeld hoe het er nu uit ziet is zo'n beetje het tegenovergestelde van dit. Maar toch bedankt voor alle tips!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 30-08-11 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet, maximaal 2 foto's per bericht